SUBCOMISIA PENTRU POPULAŢIE

               ŞI DEZVOLTARE

 

                                                                

 

        image description                          

Text Box: Societatea de Educație
Contraceptivă și Sexuală

 

   

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

Reuniunea cu tema

„Asistența oficială pentru dezvoltare în sprijinul sănătății globale:

provocări și oportunități pentru România

 

 

 

Domnul senator Tudor Udriștoiu

Președintele Subcomisiei pentru Populație și Dezvoltare

  

Stimați oaspeți,

Dragi colegi,

 

Îmi face o deosebită plăcere să mă adresez dumneavoastră în numele Subcomisiei pentru Populație și Dezvoltare, gazda acestei reuniuni.

 

Înainte de prezenta câteva aspecte ale activității Subcomisiei, dați-mi voie să vă spun că ne bucură interesul manifestat față de subiectul dezbaterii de astăzi. Considerăm că el merită să ocupe un loc mai vizibil pe agenda politică și parlamentară, dar și în dialogul dintre instituțiile cu responsabilități în domeniu și societatea civilă, mass media și mediul academic.

 

Începând cu luna noiembrie 2008, o dată cu afilierea Subcomisiei la EPF, Forumul a devenit principalul nostru partener european, facilitându-ne o participare activă la inițiativele parlamentare de promovare a obiectivelor globale din domeniul sănătății.     

 

Cunoașteți, probabil, că Subcomisia noastră s-a reconstituit în actuala formulă la 24 februarie 2009.

 

Continuând activitatea predecesorilor noștri și grație unei colaborări de excepție cu Fondul ONU pentru Populație, ne-am concentrat pe măsuri – cu precădere legislative, dar și de natură instituțional㠖 pentru: crearea mecanismelor necesare unei abordări durabile a provocărilor demografice; creșterea accesului populației – îndeosebi a celei defavorizate - la asistență medicală și la servicii de planificare familială și îngrijire pre și post natală; promovarea egalității între bărbați și femei; prevenirea și combaterea violenței de gen, cu accent pe protecția victimelor.

 

În același timp, am continuat să prezentăm, atât în Senat, cât și în dialogul nostru cu partenerii guvernamentali , cu mass media și cetățenii, principalele preocupări și inițiative pe care comunitatea parlamentară europeană și internațională le dedică obiectivelor globale din sfera populației și dezvoltării.

 

Am reușit să facem acest lucru cu sprijinul Ministerului Afacerilor Externe și vreau să mulțumesc, cu această ocazie, distinșilor noștri colaboratori din cadrul Direcției Generale Afaceri Globale - Direcția ONU și Instituții Specializate și al Direcției Generale Diplomație Economică - Divizia Asistență pentru Dezvoltare, pentru sprijinul acordat în pregătirea diferitelor activități și contribuții ale membrilor Subcomisiei, atât în plan intern, cât și internațional.

 

Doamnelor și domnilor,

 

Subcomisia a inițiat o primă dezbatere pe tema asistenței pentru dezvoltare în domeniul sănătății acum aproape un an, la întâlnirea organizată în 17 iunie 2009, pentru a marca a 35-a aniversare a Conferinței Mondiale a Populației, de la București.

 

Concluzionam atunci că sunt necesare eforturi pentru ca sănătatea să ocupe, în mod real, un loc prioritar în politica României de cooperare internațională pentru dezvoltare, în acord cu angajamentele Uniunii Europene și cu prevederile Strategiei naționale în materie.

 

Din perspectiva rolului ce revine parlamentelor la conturarea noii arhitecturi a asistenței pentru dezvoltare, recomandam o implicare efectivă, informată și susținută a Parlamentului, prin comisiile sale specializate în formularea, aplicarea și evaluarea rezultatelor politicii naționale de cooperare pentru dezvoltare și sugeram – dat fiind statutul relativ recent de donator pe care și l-a asumat România - ca programele de consolidare instituțională relevante să aibă în vedere și Parlamentul.

 

În aceeași ordine de idei, aș aminti că Strategia națională prevede și înființarea unui Consiliu pentru Cooperarea pentru Dezvoltare, cu scopul - și citez - „de a intensifica angajamentele și obligațiile entităților exterioare sectorului de stat în acțiunile privind cooperarea pentru dezvoltare și pentru a asigura transparența activităților specifice” în domeniu. Acest Consiliu ar include și reprezentanți ai Parlamentului – ceea ce ne interesează în mod special, alături de cei ai ONG-urilor, bisericii, mediului academic, mediului de afaceri, sindicatelor și media. Adresându-mă în special reprezentanților MAE - coordonatorul politicii naționale, aș vrea să discutăm, poate în a doua parte a lucrărilor, despre acest mecanism de consultare, în special din perspectiva implicării parlamentare.

 

Stimați invitați,

 

Anul trecut s-au împlinit 15 ani de la adoptarea, de către comunitatea internațională, a  Planului de Acțiune de la Cairo. Această aniversare a generat o suită de evaluări și bilanțuri, din perspectivă globală, regională și națională, cu privire la progresele realizate și pașii necesari în continuare pentru atingerea țintelor stabilite cu acel prilej.

 

Membrii Subcomisiei au participat la o serie de evenimente – între care conferințele internaționale și regionale de la Addis Abeba și Istanbul, la finalul cărora au fost adoptate documente ce stabilesc direcțiile prioritare de acțiune parlamentară în domeniul sănătății și al Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului (ODM) și reafirmă necesitatea și urgența mobilizării de resurse suplimentare pentru sănătatea globală, inclusiv prin identificarea unor mecanisme noi de finanțare.

 

În cadrul activității noastre, am identificat două priorități strategice pentru următorii ani, privind realizarea Planului de Acțiune de la Cairo:

 

          - din perspectivă națională, prioritatea este de a crește accesul la servicii, informații și educație cuprinzătoare privind sănătatea și drepturile sexuale și ale reproducerii – în special metode de planificare familială adecvate și la îndemâna grupurilor vulnerabile, referindu-ne la tineri, membri ai minorității rome, persoane care locuiesc în zone dezavantajate;

         

          - din perspectivă internațională, prioritatea este de a menține un nivel adecvat al finanțării Planului de Acțiune, o pre-condiție a realizării angajamentelor asumate la nivel internațional, cu atât mai importantă în contextul crizei economice. 

 

Ca membri ai Senatului României și co-semnatari ai Declarației de la Bruxelles, noi ne raliem, de principiu, la poziția colegilor din țările europene donatoare, care susțin alocarea a cel puțin 10% din asistența pentru dezvoltare programelor cu impact asupra populației și sănătății reproducerii.

 

În termeni de provocări și oportunități, apreciem că îndeplinirea acestei ținte de 10% este o sarcină dificilă, punând probleme din două puncte de vedere: în primul rând, suntem încă la început în ceea ce privește postura de donator de asistență, dar avem oportunitatea de a învăța din experiența și expertiza diferitelor parlamente din țări donatoare cu tradiție și de a prelua bunele lor practici; în al doilea rând, consecințele actualei crize economice afectează drastic volumul resurselor disponibile la scară globală, impunându-se astfel utilizarea eficientă a resurselor deja alocate, și apoi identificarea unor mecanisme novatoare de finanțare.  

 

Rămânând în sfera oportunităților, foarte important este faptul că România deține avantaje comparative în domeniul sănătății – pe care, poate, ar trebui să le valorifice într-o măsură mai mare. Și, nu în ultimul rând, abordată ca prioritate, sănătatea poate contribui semnificativ la consolidarea profilului României de donator.

 

Voi încheia în același ton optimist, invitându-vă să adăugăm pe lista oportunităților interesul și disponibilitatea manifestate de Parlament - prin structurile sale specializate, între care și Subcomisia pe care o reprezint - pentru o implicare mai activă și mai substanțială în orientarea și susținerea - legislativă, financiară, dar și cu un aport de expertiză - a politicii naționale de cooperare pentru dezvoltare.

 

Vă mulțumesc pentru atenție.