ACCESUL MINORITĆȚILOR LA ĪNVĆȚĆMĀNTUL SUPERIOR (raportor Tytti Isohookana-Asunmaa)

I. Proiect de recomandare

1. Adunarea considera ca minoritatile ar trebui sa fie īn masura sa-si exprime propria lor identitate si sa-si dezvolte propria lor educatie, cultura, limba si traditii si ca statele ar trebui sa ia toate masurile necesare īn acest scop. De altfel, pentru Europa, acesta este singurul mijloc prin care se poate prezenta marea sa diversitate culturala.

2. Educatia este un drept fundamental al persoanei si īn consecinta, accesul la toate nivelele de īnvatamānt, inclusiv la cel superior ar trebui sa fie liber, īn aceleasi conditii pentru toti cetatenii statelor semnatare ale Conventiei Culturale Europene.

3. Īn prezent, nu aceasta este situatia, deoarece membrii minoritatilor nationale sunt adesea insuficient reprezentati īn īnvatamāntul superior. Costul necesar, problemele de recunoastere a titlurilor obtinute, lipsa unui īnvatamānt primar si secundar corespunzator si, adesea, īmpotrivirea politica, determina aceasta situatie.

4. Potrivit mai multor studii - īn special conform rezultatelor unui studiu efectuat timp de trei ani cu privire la accesul la īnvatamānt superior īn Europa, desfasurat de catre Comitetul pentru īnvatamāntul superior si cercetare al Consiliului pentru cooperare culturala (CC-HER) , situatia socio-economica a minoritatilor constituie de asemenea, foarte adesea, un obstacol īn calea accesului acestora la īnvatamāntul superior. Acest lucru se refera, īn special, la romi/tigani.

5. Datele statistice privind participarea minoritatilor la īnvatamāntul superior sunt, īn numeroase tari europene si din diverse motive, foarte incomplete.

6. Adunarea recomanda deci Comitetului de Ministri sa invite guvernele statelor semnatare ale Conventiei Culturale Europene sa adopte, īn cadrul revizuirii politicii lor nationale īn domeniul educatiei, urmatoarele principii:

a) guvernele ar trebui sa evite impunerea utilizarii exclusive a limbii oficiale si sa se obtina de la aplicarea unor politici tinzānd la asimilarea culturilor minoritare īn cadrul culturii majoritare;

b) membrii unei minoritati lingvistice ar trebui sa aiba acces la forme si nivele adaptate de īnvatamānt public īn limba lor materna, īn vederea pregatirii pentru īnvatamāntul superior;

c) toti cetatenii ar trebui sa poata studia, īn general, limba si cultura lor, inclusiv la nivel universitar; persoanele apartinānd unor grupe minoritare ar trebui īncurajate sa participe la īnvatamāntul superior, atāt īn propria lor tara cāt si īn strainatate;

d) guvernele ar trebui sa recunoasca libertatea fundamentala de a urma studii superioare si sa īnfiintaze, īn acest scop, institutii; aceste institutii ar trebui sa beneficieze de un sprijin oficial de īndata ca a fost constatata calitatea satisfacatoare a acestora - pe o baza echitabila, fara discriminari, ca urmare a existentei unor necesitati si cereri reale, limba nu ar trebui sa constituie un criteriu de recunoastere a institutiilor sau titlurilor;

e) institutiile de īnvatamānt superior ar trebui sa dezvolte cursuri deschise catre exterior cu scopul de a facilita accesul minoritatilor, de exemplu prin colaborare mai strānsa cu institutiile de īnvatamānt secundar;

f) studentii grupurilor minoritare ar trebui sa aiba posibilitatea de sustinere a examenelor de admitere īn īnvatamāntul superior īn limba lor materna;

g) un sistem de notare suplimentara, acordat pe criteriul limbii, ar putea fi introdus la examenul de admitere īn sprijinul persoanelor apartinānd minoritatilor lingvistice;

h) tinerii apartinānd minoritatilor ar trebui, asemenea altor tineri si īn aceleasi conditii, sa poata primi o pregatire profesionala dupa absolvirea īnvatamāntului general de baza si sa poata urma orice nivel de īnvatamānt, desfasurat sau nu, īn limba lor materna, fara plata financiara suplimentara;

i) īn programele institutiilor de pregatire a cadrelor didactice, ar trebui incluse cursuri speciale īn limbile minoritare si cu referire la culturile minoritatilor;

j) ar trebui folosite pe scara mai larga noile tehnologii de informatizare si de comunicatii deoarece acestea pot fi, īn mod special, adaptate pentru īnvatamāntul grupurilor minoritare si pentru studentii aflati īn regiuni īndepartate geografic;

k) atāt accesul cāt si participarea ulterioara a minoritatilor la īnvatamāntul superior ar trebui sa constituie obiectul unui control bazat pe datele comunicate voluntar de catre studenti si īn conformitate cu principiul protejarii datelor.

7. Adunarea recomanda de asemenea Comitetului de Ministri:

a) sa asigure asistenta unor experti, de exemplu prin intermediul CC-HER si prin desfasurarea unor proiecte pilot, unor universitati si guverne din tarile īn care minoritatile īntāmpina dificultati de acces la īnvatamāntul superior;

b) sa sprijine efectuarea de studii de caz institutionale axate pe tema prezentei minoritatilor īn īnvatamāntul superior din Europa;

c) sa considere adoptarea proiectului de recomandare privind accesul la īnvatamānt superior, aprobat de catre CC-HER la 21 martie 1997.

II. Expunere de motive

Introducere

Dupa ce precizeaza locul pe care minoritatile si aspectele conexe le ocupa, īn general, īn dezbaterea politica aflata īn curs īn aproape toate tarile europene, īn expunerea de motive se sublineaza rolul important al accesului la īnvatamāntul superior. Se constata existenta unor lacune serioase si se apreciaza ca īn prezent dezbaterea nu se refera deloc la structurile si strategiile necesare organizarii īnvatamāntului superior pentru minoritati.

Ca atare, se impune, ca un prim obiectiv, o examinare a naturii problemei minoritatilor īn īnvatamāntul superior din Europa urmata de analiza diverselor solutii adoptate pāna īn prezent si, īn concluzie, unele recomandari generale.

Formularea "grup minoritar" se refera, īn general, la anumite grupe ale populatiei precum femeile, handicapatii, persoane cu venituri reduse, membrii unor minoritati etnice, studentii de o vārsta mai avansata care sunt reprezentati insuficient īn raport cu grupele pe care le reprezinta īn īnvatamāntul superior.

Aceasta definitie se refera atāt la prezenta propriu-zisa, īn īnvatamāntul superior īn calitate de studenti si de cadre didactice cāt si la activitatile de cercetare, inclusiv structura mecanismelor de decizie si conducere a institutiilor specifice.

Īn prezenta analiza, autoarea raportului se refera la minoritatile culturale. Acestea, denumite si grupuri minoritare, sunt definite pe baza a trei criterii: diferentierea de populatia majoritara din punct de vedere al originii etnice, al limbii si/sau al religiei; īn al doilea rānd, un grup minoritar se afla īntr-o pozitie nedominanta; īn al treilea rānd, acest grup manifesta dorinta de a-si pastra specificul sau.

Minoritatile īn Europa occidentala si īn Europa orientala

Problema minoritatilor īn īnvatamāntul superior din Europa se prezinta, īn esenta, printr-o schema dubla:

- schema occidentala, cu referire la societatile existente īn tarile Europei occidentale si nordice;

- schema orientala cu referire la societatile existente īn tarile Europei centrale si orientale.

Īn cea mai mare parte a societatilor din prima categorie, grupele minoritare precum catalanii, frisonii, samii, scotienii, galazii si alte minoritati etnice, religioase su lingvistice nu se mai afla īn conflict politic cu grupele dominante, deoarece au fost sau sunt pe cale de a fi integrate īn societate.

Exista, totusi, exceptii printre care se numara bascii, corsicanii si republicanii din Irlanda de Nord , precum si numerosi altii. Īn Olanda, au fost create structuri educative pentru comunitatea catolica si protestanta, iar īn Elvetia sistemul cantoanelor a generat un model de integrare lingvistic si religios īntr-un sistem statal federal.

Totusi, īn tarile occidentale ale Europei, accesul si prezenta grupurilor de imigranti si a descendentilor acestora la īnvatamāntul superior, īn mod special, si la educatie, īn general, constituie si īn prezent o problema arzatoare; īn Germania (comunitatea turca) si īn Elvetia situatia imigrantilor este complicata prin nerecunoasterea dreptului "solului".

Īn Europa centrala si orientala problemele existente se refera, de regula, dimpotriva la minoritati nationale care traiesc de secole īn aceste regiuni. Evolutia democratica a tarilor foste comuniste a fost īnsotita de o recunoastere oficiala a drepturilor minoritatilor nationale, fapt care a permis acordarea unui statut juridic si a dreptului de exprimare al reprezentantilor comunitatilor minoritare.

La o analiza mai atenta, se constata ca dubla schema mentionata si apartenenta trecuta la zonele aflate de o parte sau alta a cortinei de fier nu constituie o realitate absoluta. Aromānilor, de exemplu, li s-au recunoscut drepturile īn fosta Republica Iugoslava Macedonia, dar nu si īn Grecia. Abordarea concreta a problemelor denota o mare diversitate, de la o tara la alta, si chiar īn interiorul aceleasi tari, cu deosebiri de la o minoritate la alta. Īn cele ce urmeaza sunt prezentate, īn detaliu, cazul Finlandei si cel al minoritatilor din Ungaria, Romānia si fosta Republica Iugoslava Macedonia.

Finlanda

Ca urmare a situatiei geografice si a evolutiei istorice, Finlanda s-a aflat vecina cu Suedia si Rusia, natiuni mai numeroase si state mai puternice. Din secolul XII pāna īn secolul XIX Finlanda a fost vasala Suediei, iar din 1809, ca urmare a razboaielor napoleoniene, Finlanda a fost ocupata de armatele ruse. Īn decurs de un secol, timp īn care Finlanda a fost considerata mai mult o entitate geografica decāt una politica (1809-1917), statutul acordat de mare ducat imperial, cu administratie interna independenta (guvernare, finante si religie) a permis o dezvoltare, nu fara dificultati, catre constituirea statului - natiune. Procesul s-a īncheiat īn 1917, dupa primul razboi mondial.

La īnceputul secolului al XIX-lea limba finlandeza era vorbita de tarani si mestesugari, īn timp ce paturile superioare ale societatii (clerul, nobilimea si burghezia) vorbeau, aproape īn totalitate, limba suedeza. Īn educatie, de la scolile elementare pāna la universitate, era folosita doar suedeza. Ca urmare, evolutia unei miscari nationaliste constiente si dirijate de membrii comunitatii de limba finlandeza a propus un proces de educare a natiunii finlandeze si īn acelasi timp de constituire a unei natiuni pentru acea parte a populatiei finlandeze educate si emancipate national si lingvistic.

Īn 1860, limbii finlandeze i s-a acordat statutul de limba oficiala, īn paralel cu suedeza. Ca urmare, a īnceput procesul de pregatire a īnvatatarilor care au alfabetizat, īn finlandeza, populatia majoritara. Pentru a pregati īnvatatori si alte cadre didactice, a fost īnfiintat īnvatamāntul universiatr īn finlandeza. Īntre 1880 si 1930, acest proces a constituit principalul subiect al dezbaterii si luptei politice din Finlanda, deoarece minoritatea de limba suedeza nu a fost dispusa sa abandoneze pozitia sa dominanta īn societate, īn timp ce reprezentantii populatiei majoritare (peste 80% īn 1880) solicitau egalitatea lingvistica reala si practica, nu numai juridica.

Ca urmare, īn īnvatamāntul superior a fost instaurat un statut bilingv īn perioada 1920-1930, pentru ca, dupa 1940, problemele lingvistice sa īnceteze a mai fi o tema majora a vietii politice. Īn prezent o parte a īnvatamāntului desfasurat la Universitatea bilingva din Helsinki foloseste limba suedeza (cel putin 27 de cadre). Studentii de limba suedeza au rezervate cote de locuri īn sase din cele opt facultati: drept 30, medicina 25, stiinte umane 5, pedagogie 16, silvicultura si agricultura 31. Exista un institut de stiinte sociale īn limba suedeza. Admiterea se face prin concurs si, adesea, unele locuri rezervate pentru studentii de limba suedeza ramān neocupate din lipsa de candidati sau datorita punctajului obtinut, īn ciuda faptului ca acestia beneficiaza de puncte acordate suplimentar (bonus-uri).

Īntre 1880 si 1995 procentul populatiei de limba suedeza a scazut de la 14% la 5,8% , fara ca sa fie propus o modificare a cifrei absolute (cca. 300.00). Populatia totala a Finlandei era īn 1995, cu putin mai mare de 5 milioane. Īn acelas an existau, īn total, 133.359 studenti īnscrisi din care 9564 studenti de limba suedeza (7,2% din totalul studentilor) ceea ce denota o usoara depasire a proportiei populatiei studentesti de limba suedeza.

Institutiile de īnvatamānt superior de limba suedeza primesc si studenti de limba finlandeza. Universitatea Abo Akademi avea, īn 1995 , 82% studenti de limba suedeza, 16,4% de limba finlandeza si 1,6% de alte limbi. La Universitatea bilingva din Helsinki, īn acelasi an, 90,4% din studenti erau de limba finlandeza, 7,6% de limba suedeza si 2% de alte limbi.

Īn Finlanda mai exista o minoritate sama, care potrivit ultimului recesamānt avea 1726 locuitori (0,03% din total) care s-au declarat de limba materna sama, desi populatia apartinānd etniei same numara 6500 persoane. Īn ceea ce priveste pe romi/tigani, potrivit estimarilor, acestia numara īntre 9000 si 10000 persoane (0,2%).

Situatia de mai sus se explica prin faptul ca legislatia finlandeza īn materie precizeaza ca originea etnica sau rasista nu poate fi utilizata ca variabila de baza īn statisticile nationale. Īn ceea ce priveste īnvatamāntul superior, structura etnica a studentilor apartinānd minorotatilor din Finlanda este greu de precizat, deoarece singura variabila de baza luata īn considerare este limba materna declarata liber de fiecare persoana, īn cazul de fata de catre fiecare student. Īn mod concret, raspunsurile posibile sunt urmatoarele: finlandeza, suedeza, alta limba. Īn ceea ce priveste datele cu referire la populatia romi/tigani obtinute pe baza unui chestionar, 2% au terminat īnvatamāntul secundar si, dintre acestia din urma, numai 4% au obtinut o diploma universitara (mai putin de zece persoane).

Īn concluzie, drepturile minoritatilor īn Finlanda sunt protejate prin lege. Īn īnvatamāntul superior solutia adoptata este structurala: membrii minoritatii suedeze au garantat dreptul la īnvatamānt superior īn limba materna la Abo Akademi, ªcoala suedeza de economie si la Universitatea bilingva din Helsinki. Ei pot studia īn suedeza toate disciplinele universitare. Universitatea din Helsinki este singura universitatea bilingva care acorda cote de intrare pentru studentii de limba suedeza. Celelate 19 institutii de īnvatamānt superior din Finlanda desfasoara īnvatamānt īntr-o singura limba, 17 īn finlandeza si 2 īn suedeza.

Īn ciuda numarului mic, un sistem similar functioneaza pentru studentii proveniti din minoritatea sama īn universitati (Laponia si Oulu) unde beneficiaza de cote rezervate. Īn ceea ce īi priveste pe romi/tigani, ei nu beneficiaza nici de cote si nici de institutii de īnvatamānt superior specifice.

Din punct de vedere economic, minoritatea de limba suedeza si-a subventionat īntotdeauna institutiile de īnvatamānt din surse particulare. Īn prezent, acestea sunt subventionate īn comun, din fonduri publice si particulare.

Minoritatile din Europa centrala si orientala

Studiul accesului minoritatilor la īnvatamāntul superior īn tarile Europei centrale si orientale este dificil datorita lipsei de date fiabile. Acest lucru se datoreste existentei a doi factori distincti:

- caracteristicile etnice nu sunt, īn general, utilizate ca variabile de baza īn statisticile oficiale;

- chiar īn cazul īn care statisticile indica nationalitatea, originea etnica sau limba studentilor, este greu de verificat fiabilitatea cifrelor.

Iata de ce, cea mai rationala abordare de analiza īn acest domeniu ar trebui sa se bazeze pe date furnizate direct de institutiile de īnvatamānt superior.

Īn cele ce urmeaza va fi examinata abordarea practicata īn Ungaria si Romānia, tari membre ale Consiliului Europei, īn care grupurile minoritare reprezinta cca.10% din populatia totala. Cele doua tari au semnat de curānd "un tratat de prietenie, cooperare si buna vecinatate", prin care se angajeaza sa "ia masurile necesare astfel īncāt fiecare persoana sa poata studia īn limba sa materna si sa aiba posibilitati adecvate pentru a urma īnvatamāntul īn limba sa, īn cadrul unui sistem public de educatie, la toate nivelele si īn toate formele potrivit necesitatilor".

Ungaria

Ungaria are 13 nationalitati si minoritati etnice, totalizānd 6-8% din populatie. Principalele grupuri minoritare sunt romii/tigani 450.000, germani 175.000, slovaci 110.000 din care numai 10.000 vorbesc limba slovaca si croatii 80.000. O noua lege privind drepturile minoritatilor, adoptata īn 1993, recunoaste drepturile politice si totalitatea drepturilor omului. Grupurile minoritare sunt īncurajate sa īnfrunte propriile lor institutii si sa asigure un īnvatamānt īn limbile minoritare. Guvernul ungar subventioneaza aceste institutii īn raport cu numarul de elevi proveniti din grupurile minoritare.

Īnvatamāntul superior ungar este alcatuit din universitati si scoli (institutii) tehnice de īnvatamānt superior care corespund, de exemplu, sistemului existent īn Germania. Nu exista un program special, pentru minoritati. Limba de predare este deci limba maghiara cu singura exceptie a institutiilor de pregatire pedagocica īn limba romilor.

Potrivit unui studiu referitor la prezenta minoritatilor īn īnvatamāntul din Budapesta, se pare ca anumite grupuri minoritare sunt mai bine reprezentate īn īnvatamāntul superior (croati, slovaci, sārbi, germani) īn raport cu populatia ungara, īn timp ce alte minoritati, īn special tiganii, sunt foarte slabi reprezentanti. Se considera ca situatia economica a unor grupuri minoritare constituie un obstacol pentru procesul de educatie al acestora. Īn cazul tiganilor, saracia este principala cauza a prezentei foarte reduse a acestora īn īnvatamānt.

Studentii apartinānd minoritatilor nu beneficiaza de cote de admitere. De notat ca accesul la īnvatamāntul superior al tinerilor apartinānd minoritatilor ungare din tarile vecine este īncurajat prin burse de studii si alte stimulente.

Romānia

Īnvatamāntul superior din Romānia este alcatuit din universitati cu o pregatire pe termen lung, īntre 4 si 7 ani si din institutii pentru formare profesionala (2-3 ani). Dupa 1990, se manifesta ca un fenomen foarte important, specific īnvatamāntului superior romān, expansiunea rapida a institutiilor de īnvatamānt superior particular. Numarul acestora depaseste īn prezent pe cel al institutiilor publice, dar numarul studentilor (235.000) al universitatilor publice este mai mare decāt cel al universitatilor particulare.(86.000)

La recensamāntul din 1992 au fost īnregistrate 23 de grupuri minoritare, reprezentānd 10,6% din totalul populatiei. Principala minoritate este cea maghiara care numara 1,6 milioane (7,1% din totalul populatie). Ungurilor care constituie o clasa intelectuala si de negustori, le-au fost limitate drepturile īn Romānia comunista. Universitatea maghiara Bolyai din Cluj, pe atunci Kolozvar, īn 1872, ea a devenit universitate romāna īn 1918, īnainte de a-si recapata statutul ungar, īn 1940. Īn 1959 ea a fost alipita Universitatii Babes din Cluj; īn timpul regimului Ceausescu, numarul cadrelor didactice universitare de origine maghiare a cunoscut o scadere continua, proportia lor trecānd de la 24% īn 1970-1971 la 18% īn 1980-1981.

Dupa schimbarile politice din 1990, situatia s-a ameliorat. Noua legislatie romāna recunoaste drepturile minoritatilor. Īmbunatatirile au continuat dupa semnarea tratatului mentionat mai sus si ulterior dupa schimbarea guvernului īn 1996. Totusi, se pare ca studentii de origine maghiara ramān insuficient de numerosi īn īnvatamāntul superior romān. Adoptarea, īn 1994, a unei noi legi privind īnvatamāntul care stabilea ca limba romāna este limba obligatorie la toate nivelele de īnvatamānt si pentru toti cetatenii, indiferent de origine etnica, a fost criticata pentru ca are implicatii asupra situatiei grupurilor minoritare a caror limba constituie unul din instrumentele fundamentale ale pastrarii si dezbaterii identitatii lor culturale.

Cazul Tetovo

Pot fi exemplificate dificultatile pe care le īntāmpina minoritatile pentru a accede la īnvatamānt superior prin incidentele generate de tentativa de a crea o universitate īn limba albaneza la Tetovo (fosta Republica Iugoslava Macedonia).

Comisia pentru cultura si educatie a fost informata asupra acestor probleme la 25 aprilie 1995 de catre d-l Ibraiami, membru al delegatiei de invitati speciali din fosta Republica Iugoslava Macedonia.

Īn Iugoslavia, dreptul de a urma un īnvatamānt īn propria limba era recunoscut albanezilor. Īn 1980 existau 38 institutii de īnvatamānt secundar, dintre care mai subzista īn prezent 5, precum o universitate albaneza la Pristina (Kosovo). Cānd aceasta universitate a fost īnchisa, un grup de albanezi s-a hotarāt sa deschida o alta universitate, īn octombrie 1994, la Tetovo.

Desi acest drept era prevazut īn Constitutia Macedoniei, guvernul a anuntat ca "cererea de īnfiintare a unei universitati albaneze īn Macedonia este lipsita de orice baza constitutionala sau juridica" si ca "va suspenda activitatile ilegale ale indivizilor care au luat aceasta initiativa".

Cu toate acestea, universitatea s-a deschis īn februarie 1995, dar a fost īnchisa numai dupa doua zile. Au avut loc incidente violente care s-au soldat cu morti si 20 de raniti. Fondatorii universitatii au fost dati īn judecata, rectorul autoproclamat si mai multi profesori au fost judecati si condamnati la pedepse cu īnchisoarea si ulterior suspendati din functii.

Desi "Universitatea din Tetovo" este considerata, īn continuare, ca ilegala, ea functioneaza si se afirma ca ar avea 2000 de studenti. Autotritatile din Skopjeau adoptat masuri pentru a facilita accesul studentilor minoritari īn cele doua universitati publice ale tarii. La recomandarea Consiliului Europei a fost īnfiintata o facultate pedagogica cu limba de predare albaneza care pregateste īnvatatori si profesori. Opozitia critica vehement aceste masuri.

Cazul Tetovo nu trebuie considerat exclusiv ca o confruntare limitata numai la accesul minoritatilor albaneze din Macedonia la īnvatamāntul superior. Au existat si implicatii politice, deoarece unii politicieni straini, de exemplu presedintele albanez Sali Berisha, au facut declaratii publice inoportune, īn contextul existent. Macedonenii i-au acuzat pe albanezi de manevre pentru realizarea "Albaniei Mari"; ei se tem ca universitatea ar putea acoperii activitati ilegale de raspāndire a fundamenatlismului islamic īn Balcani.

Rezultatul final al acestei situatii a fost ca minoriattea albaneaza din fosta Republica Iugoslava Macedonia nu are īn prezent nici o posibilitate de a urma studii superioare īn propria limba desi, conform statisticilor oficiale, albanezii reprezinta 225 din populatia Macedoniei. Incertitudinea care continua īn legatura cu legalitatea "Universitatii Tetovo" constituie motov de escaladare a conflictului existent si se poate complica prin politizare excesiva care va conduce la degradarea misiunii academiei autoproclamata de catre aceasta institutiei.

Concluzii

Se pare ca din punct de vedere politic, problema minoritatilor nu are aceleasi dimensiuni īn Europa īn comparatie cu America si Australia. Pe noile continente cercetarea universitara s-a preocupat īn special de problemele si dificultatile generate de diversificarea contiunua a institutiilor de īnvatamānt superior si ale corpului lor profesoral. Īn aceste institutii, trei subiecte - accesul, procentul de participare si pedagogia īnvatamāntului superior - au fost definite īn raport cu noile mijloace cu care se poate formula un raspuns la solocitarile generate de evolutia rapida a necesitatilor societatilor moderne. Astfel, īn Statele Unite au fost stabilite prioritati politice pentru participarea minoritatilor la īnvatamāntul superior (de exemplu planul New Jersey 1998).

Īn Europa, situatia minoritatilor depinde de o dinamica proprie, deoarece numeroase grupe si minoritati nationale convietuiesc de secole cu alte grupe si nationalitati. Universitatile europene nu s-au preocupat serios de accesul minoritatilor nationale. Cauza cea mai evidenta consta, īn special īn Europa Occidentala, īn faptul ca prezenta minoritatilor īn īnvatamāntul superior nu pune probleme, deoarece aceste minoritati vorbesc, īn mod normal, limba grupului dominant: catalanii si bascii vorbesc spaniola, galezii vorbesc engleza, laponii si finlandezii suedofoni vorbesc finlandeza, etc. Īn aceste conditii, īn care toti studentii noi īnscrisi vorbesc limba oficiala a tarii si stiu ca pot urma studii superiore īn aceasta limba, nu exista diferentiere īntre studenti īn ceea ce priveste accesul la īnvatamāntul superior.

Problema este de alta natura atunci cānd minoritatile, precum ungurii din Romānia si Slovacia sau albanezii din Macedonia, īsi apara drepturile lor minoritare, care de cele mai multe ori, sunt cunoscute oficial cānd īncep sa solicite un īnvatamānt īn propria lor limba. Īn asemenea cazuri problema minoritatilor poate fi usor transformata īntr-o problema politica interstatala. Ea poate fi transferata de la acces la īnvatamānt superior la continutul sattului pe care minoritatile īl au īn ansamblul societatii si īn institutiile culturale ale acesteia.

Universitatile se numara printre cele mai importante institutii sociale deoarece ele pregatesc intelectuali de diferita specialitati care exercita o mare influenta asupra identitatii culturale a minoritatilor. Īn acest context, tema se preteaza la controverse politice care īi determina pe multi universitari sa nu se angajeze fatis īn solutionarea problemei.

Aceasta neangajare pare a avea si cauze practice. Singurele tari īn care se strāng si se analizeaza date cu privire la carecterul etnic al structurii īnvatamāntului superior sunt Marea Britanie, Olanda si Rusia. Īn celelate tari nu exista statistici institutionale, nationale si internationale privind statutul minoritar; chiar acolo unde colectarea si analiza datelor este practicata, criteriile sunt exclusiv nationale, fapt care īmpiedica desfasurarea de studii comparative. Se impune, pentru comunitatea internationala a universitarilor, discutarea modalitatilor de utilizare a informatiilor cu caracter general si cu referire la statutul minoritar, īn vederea realizarii unui consens privind principiile etice de respectat īn ceea ce priveste tipologia si modul de colectare a datelor.

Este evidenta necesitatea de a depasi dificultatile existente īn prezent īn īntelegerea si interpretarea corecta a problemelor rezultate din existenta unei sub sau supra reprezentari reale sau eventuale, a diferitelor grupe etnice, minoritare sau majoritare, īn diferite tari si diferite etape de dezvoltare. Ca urmare sunt necesare studii complementare care sa se bazeze nu numai pe metode cantitative ci si pe analiza si aprecieri calitative.

O alta remarca se refera la traditiile culturale ale unor grupe minoritare, de exemplu romi/tigani, care nu au constituit obiectul unor studii aprofundate īn domeniul accesului la īnvatamānt superior combinat cu nevoia si dorinta de participare. Se pare ca, sub acest aspect, exista situatii si conceptii īnca neanalizate care reprezinta un atu sau dimpotriva un handicap; diferite tipuri de comportament īn acest domeniu necesita analize si studii empirice, anchete si comparatii care sa explice atitudini si comportamente extrem de variate, existente sau/si posibil sa apara īn legatura cu prezenta minoritatilor īn īnvatamāntul superior din Europa.

 

Īn īncheierea raportului, sunt formulate o serie de recomandari preluate si incluse īn Proiectul de Recomandare prezentat īn īntregime la īnceputul documentului prezent (Doc. 7888).