Formularul de transmitere a opiniilor persoanelor interesate asupra propunerilor legislative aflate in consultare publica Titlul propunerii legislative (Titlul propunerii legislative) Propunere legislativa privind pensiile militare de stat Numarul de înregistrare (Numarul de înregistrare) B123/2015 Nume si prenume solicitant (persoana care face observatii si propuneri) (Nume si prenume solicitant (persoana care face observatii si propuneri) Iepure Viorel Adresa/ sediul (Adresa/ sediul) Mun. Cluj-Napoca, str. Coastei nr. 5-7, ap. 6, jud. Cluj Date de contact( adresa postala, nr. de tel, nr. fax, e-mail) (Date de contact( adresa postala, nr. de tel, nr. fax, e-mail) Mun. Cluj-Napoca, str. Coastei nr. 5-7, ap. 6, jud. Cluj, tel/fax: 0364148933, mobil: 0742007637, e-mail: vioie@yahoo.com Comentarii, sugestii, propuneri, recomandari (Comentarii, sugestii, propuneri, recomandari) Punct de vedere .i propuneri la proiectul Legii pensiilor militare de stat O noua lege privind pensiile militare de stat trebuie sa repare, în sfâr.it, eroarea fundamentala comisa prin includerea pensiilor militare în Legea nr. 119/2010: schimbarea naturii juridice a acestora. Pentru aceasta, cei chema.i sa elaboreze o lege dreapta în acest domeniu nu o pot face fara sa în.eleaga .i sa-.i însu.easca 2 aspecte fundamentale care caracterizeaza esen.a existen.ei .i func.ionarii organismului militar: 1) Statutul militarilor se diferen.iaza fundamental de toate celelalte sub aspectul specificului muncii, al modului de recompensare a acesteia .i al momentului încetarii ”contractului” dintre militar .i stat; 2) Pensia, la fel ca .i solda, trebuie sa reflecte ierarhia militara, respectând principiul nediscriminarii între persoane care s-au aflat/se afla în aceea.i situa.ie dar .i asigurând tratarea în mod diferen.iat a persoanelor care s-au aflat/se afla în situa.ii diferite. 1. În ce prive.te primul aspect, este bine cunoscut faptul ca activitatea militarilor nu a fost niciodata remunerata cu ”retribu.ie” sau cu ”salariu” ci cu ”solda”. Diferen.a nu este doar una terminologica, formala, ci este una de fond .i .ine de esen.a statutului de militar: munca acestuia nu poate fi evaluata .i normata a priori. Spre deosebire de salaria.ii civili din orice sector public sau privat, care încheie contract de munca în condi.iile prevazute de Codul muncii (func.ia .i atribu.iile concrete ale postului, durata normala a muncii exprimata în ore/zi si ore/saptamâna, normarea muncii, interzicerea muncii for.ate, etc.), ”contractul de munca” al militarilor de cariera îl constituie juramântul militar .i Statutul cadrelor militare, acte care impun sarcini .i obliga.ii specifice, mergând – în caz de nevoie – pâna la sacrificiul suprem, dar .i o multitudine de restric.ii .i îngradiri ale drepturilor .i liberta.ilor. Drept consecin.a, solda – ca o contrapresta.ie a unei munci care nu poate fi normata – este o remunera.ie stabilita în func.ie de gradul militar .i de func.ia îndeplinita în ierarhia militara (remunera.ia de baza a militarilor se compune din ”solda de grad” .i ”solda de func.ie”) care, cu cât sunt mai înalte impun .i responsabilita.i mai mari .i sarcini mai complexe. În mod corespunzator, .i pensia acordata la trecerea în rezerva – chiar daca se calcula pe baza veniturilor din ultima perioada de activitate – reflecta, în primul rând, raspunderea .i complexitatea func.iei îndeplinite, elemente care influen.eaza direct gradul de uzura fizica .i psihica al militarului. Pe de alta parte, pensia militara de serviciu a fost acordata .i în considerarea faptului ca pensionarii militari au o situatie speciala fata de alti pensionari, în sensul în care, în functie de necesitati, pot fi mobilizati sau concentrati, nefiind retrasi complet din activitatea profesionala. Pensionarii militari afla.i în rezerva fac parte – conform Legii nr. 446/2006 privind pregatirea popula.iei pentru aparare .i Legii nr. 80/1995 privind Statutului cadrelor militare – din rezerva opera.ionala. Întâmplator sau nu, tocmai ofi.eri din aceasta categorie au fost mai afecta.i de procesul nedrept al recalcularii/revizuirii pensiilor militare. Raportarea pensiei revizuite la veniturile ob.inute pe parcursul carierei de militar activ prin intermediul ”principiului” ca .i cum s-ar fi contribuit, apare – dincolo de imposibilitatea dovedirii tuturor veniturilor – ca o masura nefundamentata, ilogica .i chiar aberanta. Pensiile militare de stat, în acord cu remunera.iile militarilor activi (soldele), au fost acordate întotdeauna .inându-se cont de specificul activita.ii desfa.urate dar .i de statutul militarilor în rezerva. Militarii raspund întotdeauna prompt, la orice ora, atunci când sunt chema.i sa-.i faca datoria, fara sa dea prioritate multiplelor probleme personale ori familiale pe care – ca orice ceta.ean al acestei .ari – le au, fara sa stea sa calculeze cât de mare ori cât de importanta este ”contributivitatea” lor prin ceea ce fac .i fara sa analizeze cum ar putea-o contabiliza în perspectiva pensiei. Ei .tiu doar ca au depus un juramânt .i ca, în virtutea acestuia, trebuie sa-.i faca datoria fara sa fie nevoie sa semneze contracte sau acte adi.ionale cu norme de munca, timp de lucru, etc., etc. Mai .tiu însa ca – la fel ca peste tot în lumea civilizata – sarcinilor, obliga.iilor .i sacrificiilor unice impuse de statutul de militar le corespund drepturi care înseamna obliga.ii corelative din partea organelor statului, pe care guvernan.ii nu .i le pot reconsidera în mod arbitrar, umilindu-i pe militari! Pentru ca nu poate fi caracterizata altfel fapta de a desfiin.a pensiile militare de stat ”în interesul public” .i de a diminua cuantumul multora dintre acestea (marindu-l substan.ial pe al altora!), urmata de o îndelungata a.teptare a unei legi reparatorii, pâna când o mare parte dintre militarii în rezerva/retragere vor ie.i din sistem ”pe cale naturala”. Apararea .arii depinde .i de aten.ia acordata rezervei armatei iar interesul apararii .arii nu poate fi subordonat intereselor politice partizane sau de grup. Pensiile militare de stat au constituit de-a lungul timpului ”originalul” pensiilor de serviciu, fiind pe deplin justificate întrucât reflectau statutul cu totul aparte al unei bresle chemate sa-.i apere .ara chiar cu pre.ul sacrificiului suprem. Fara a contesta necesitatea .i juste.ea unora dintre ”copiile” aparute dupa 1990, nu în.eleg ce resorturi au stat la baza distrugerii originalului, în condi.iile în care, chiar .i (sau mai ales) în urma integrarii euro-atlantice a României, consolidarea sistemului propriu de aparare (inclusiv a rezervei armatei) constituie o necesitate stringenta. 2. Cu privire la cel de-al doilea aspect, pentru înlaturarea haosului generat de reglementarile în domeniu din ultimii 5 ani .i de modul de aplicare a acestora, este nevoie ca o noua lege a pensiilor militare de stat sa fie adoptata cât mai urgent, sa fie una cu adevarat reparatorie .i sa înlature orice discriminare (pozitiva sau negativa) între beneficiarii ei. Ori, sub acest ultim aspect, este imperios necesar ca proiectului intrat în dezbatere parlamentara sa-i fie aduse urmatoarele trei amendamente: a) Recalcularea dupa criteriile noii legi a tuturor pensiilor militare aflate în plata, inclusiv a celor rezultate în baza Legii nr. 119/2010, a O.U.G. nr. 1/2011 .i a Legii nr. 241/2013. Recalcularea doar a pensiilor stabilite în baza Legii nr. 263/2010 ar însemna o discriminare negativa a unui mare numar de militari pensiona.i pâna în anul 2010, discriminare care nu poate fi justificata prin protejarea intereselor unui grup restrâns de pensionari carora le-a fost majorata substan.ial pensia prin recalcularea/revizuirea efectuata în temeiul Legii nr. 119/2010 .i O.U.G. nr. 1/2011. Interesele acestora din urma sunt oricum protejate prin aplicarea principiului dreptului câ.tigat (art. 113 din proiect). b) În strânsa legatura cu primul amendament este .i necesitatea aplicarii acelora.i dispozi.ii legale privind condi.iile de munca, a.a cum au fost modificate prin H.G. nr. S.1019/2010 .i Ordinul nr. M.S.132/2010 al M.Ap.N., dispozi.ii care nu au fost respectate cu ocazia recalcularilor/revizuirilor efectuate pâna în prezent de.i atât art. 8 din Legea nr. 119/2010 cât .i art. 3 al. 3 din Anexa nr. 3 (Metodologia de calcul) la O.U.G. nr.1/2011 stipuleaza ca dispozi.iile legale privind condi.iile de munca se aplica ”cu modificarile ulterioare”. Este moral, logic .i echitabil ca doua persoane care – desfa.urând aceea.i activitate – au lucrat în acela.i timp, în acela.i loc .i în acelea.i condi.ii de munca, sa fie tratate în mod egal sub aspectul recunoa.terii drepturilor aferente acelor condi.ii de munca, indiferent daca s-au pensionat anterior sau ulterior unei modificari legislative care schimba nivelul de încadrare în condi.ii de munca al activita.ii sau locului de munca respectiv. c) Departajarea, sub aspectul drepturilor de pensie, între militarii care .i-au desfa.urat activitatea în grupa ”condi.ii speciale” .i cei care .i-au desfa.urat activitatea în grupa ”alte condi.ii”, cele doua grupe implicând grade diferite de responsabilitate, stres .i uzura fizica .i psihica. Introducerea celor trei amendamente este necesara pentru respectarea principiului nediscriminarii consacrat în art. 16 al. 1 din Constitu.ie privind egalitatea ceta.enilor în fa.a legii .i în art. 14 din Conven.ia pentru apararea Drepturilor Omului .i a Liberta.ilor fundamentale. Col. r. avocat Iepure Viorel Data (Data) 06.04.2015 * Formularul se completeazasi se transmite la urmatorul nr. de fax: 021 315 89 42 sau la adresa: Senatul Romaniei, Calea 13 Septembrie nr. 1-3, sector 5, Bucuresti