| |
SERVICIUL PENTRU PRESĂ,
RELAȚII PUBLICE ȘI IMAGINE
REVISTA PRESEI INTERNAȚIONALE
21 octombrie 2004
SUMAR
Centrul de coordonare operativã antiteroristã din cadrul SRI a fãcut
publicã evaluarea activitãții pe ultimele trei luni ,BBC,
pg. 4
Nemulțumiri ale Coaliției pentru un Parlament Curat, dupã aprobarea de
cãtre Colegiul Director al PD a listelor de candidați ai acestui partid
pentru alegerile parlamentare ,BBC, pg.2
Asociația Pro Democrația reia seria "Dialogurilor politice în campania
electoralã",
BBC, pg.3
Declarație a lui Cãlin Popescu Tãriceanu, nominalizat pentru funcția de
premier,
EUROPA LIBERÃ, pg. 5
Mircea Geoanã așteaptã începerea dezbaterilor între Uniunea PSD+PUR și
Alianța PNL-PD, pe marginea programelor de guvernare ,
BBC, pg. 6
Nemulțumiri ale Coaliției pentru un Parlament Curat,
dupã aprobarea de cãtre Colegiul Director al PD a listelor de candidați ai
acestui partid pentru alegerile parlamentare
BBC (20 octombrie, ora 6:00) - Realizator: Livia Sãplãcan. Reporter: Mircea
Zamfir -
Realizator: Președintele executiv al PD, Emil Boc, a anunțat cã listele de
candidați pentru alegerile parlamentare au fost aprobate de Colegiul Director.
La alcãtuirea listelor, a spus domnul Boc, s-a ținut cont și de criteriile
societãții civile, așa cum au fost ele formulate de mai multe organizații
neguvernamentale reunite sub numele de Coaliția pentru un Parlament Curat.
Reporter: Mai mult de 90 % din solicitãrile societãții civile au fost acceptate,
spune Emil Boc, referindu-se la numele radiate din listele inițiale. E vorba de
persoane despre care Coaliția pentru un Parlament Curat deținea informații cã ar
fi fost certate cu legea sau cã ar avea dosare vulnerabile la capitolele "traseism
politic" sau " legãturi cu fosta Securitate". Unele dintre sugestiile societãții
civile nu au fost însã acceptate, spune Emil Boc, care a oferit câteva exemple
de acest fel. Iatã unul dintre ele:
Emil Boc: Este vorba de domnul deputat Mogoș, de la Iași. Domnia sa era acuzat
de faptul cã ar intra în categoria traseiștilor politici. Nu poate fi
considerat traseism politic ceea ce a fãcut domnul Mogoș, întrucât el a fãcut
parte din Partidul Republican, și acesta prin absorbție a intrat în PNL; și ca
atare nu intrã sub incidența traseismului politic.
Reporter: Chiar dacã varianta finalã a listelor nu a ajuns încã la
reprezentanții Coaliției pentru un Parlament Curat, auspiciile sub care PD și-ar
fi fãcut curãțenie în propria curte lasã încã loc multor semne de întrebare.
Președinta Societãții Academice Române, Alina Mungiu, se declarã chiar
îngrijoratã și oferã la rândul ei unele exemple.
Alina Mungiu: Cele douã cazuri sunt domnul Puchianu la Brașov și domnul Adrian
Mogoș la Iași, persoane care și- au contestat situațiile, dar nu au reușit sã
schimbe faptul fundamental, și anume cã au o condamnare penalã. Este adevãrat,
înainte de 1989, dar rãmâne totuși o condamnare penalã. Insistãm în continuare
ca aceste persoane sã fie retrase. S-a lansat discuția /cã i se reproșeazã/
domnului Adrian Mogoș cã este traseist. Este adevãrat cã el a fost în vreo trei
partide, dar nu asta era problema principalã. Problema principalã, spun încã o
datã, era aceastã condamnare din trecutul sãu și credem cã PD, și aceastã
sugestie am fãcut-o la toate partidele, poate sã gãseascã candidați în aceste
localitãți care sã nu fi avut nici un fel de condamnãri, oricare ar fi natura
lor.
Reporter: Despre cazul lui Dumitru Puchianu și despre susținerea de care se
bucurã acesta din partea liderului local al PD, primarul George Scripcaru,
existã chiar mai multe informații. De la Brașov, Mariana Sebeni.
Reporter: Este de notorietate în lumea politicã brașoveanã faptul cã George
Scripcaru a ajuns în politicã adus de Dumitru Ion Puchianu, membru al PD, încã
de la începutul partidului. La fel de cunoscut este și faptul cã George
Scripcaru a început prin a lucra la firma lui Puchianu din 1992, când atât el
cât și soția sa au fost angajați ai acestuia, unul pe post de director, celãlalt
de magazioner. Colaborarea dintre ei a încetat în urmã cu patru ani, o datã cu
alegerile din 2000, când George Scripcaru a devenit viceprimar.
Reporter: Cazurile Dumitru Puchianu și Andrei Mogoș nu sunt însã singulare.
Acestor nume li se adaugã cel puțin alte trei: Valentin Iliescu și Stelain Duțu,
trecuți prin mai multe partide politice, și fostul ofițer de contrainformații
Viorel Stanca./eb/gi/
Asociația Pro Democrația reia seria "Dialogurilor politice în campania
electoralã"
BBC (20 octombrie, ora 8:00) - Realizator: Livia Sãplãcan - Realizator:
Asociația Pro Democrația reia astãzi seria de întâlniri intitulate "Dialoguri
politice în campania electoralã", la care participã reprezentanți ai
principalilor competitori în cursa electoralã: Uniunea PSD+PUR, pe de o parte,
și Alianța PNL-PD, de cealaltã. În paralel, Pro Democrația face presiuni pe
ultima sutã de metri pentru ca alegerile sã se desfãșoare corect și
transparent. Pânã acum, rezultatul acestor demersuri este o ordonanțã de urgențã
care modificã legea electoralã. L-am întrebat pe Cristian Pârvulescu,
președintele Pro Democrația, care este principalul punct câștigat.
Critsian Pârvulescu: Faptul cã observatorii interni vor putea sã fie delegați la
nivelul unei circumscripții județene, și nu doar la nivelul unei secții și cã nu
va mai exista tragerea la sorți. Din acest punct de vedere, observatorii se vor
putea îndrepta spre orice secție electoralã unde presupun cã existã un risc
electoral sau unde informațiile aratã cã existã o situație de crizã.
Realizator: Iar în ceea ce privește lucrurile care au rãmas nerezolvate ?
Cristian Pârvulescu: Cea mai importantã problemã a alegerilor generale este
legatã de alegãtorii excursioniști. Faptul cã se poate vota în orice secție de
votare din țarã, cã existã secție de votare în gãri, în autogãri, în aeroporturi
ș.a.m.d. creeazã o mare tentație. ªi când rezultatele sunt așa de strânse,
aceastã tentație devine periculoasã și ispititoare. De aceea, propuneam douã
lucruri importante: dacã tot nu se renunțã la principiul acesta, mãcar sã existe
o secție unicã în fiecare localitate la care sã voteze cei care nu locuiesc în
acea localitate și, pe de altã parte, sã existe accesul liber la listele
speciale și la listele permanente, astfel încât sã se poatã constata dacã o
persoanã a votat de mai multe ori sau o singurã datã. Nu am putut obține aceste
douã cereri./eb/gi/
Centrul de coordonare operativã antiteroristã din cadrul SRI a fãcut publicã
evaluarea activitãții pe ultimele trei luni
BBC (20 octombrie, ora 11:00) - Realizator: Cãtãlin Striblea; Reporter:
Liliana Nicolae
Realizator: Centrul de coordonare operativã antiteroristã din cadrul Serviciului
Român de Informații a fãcut publicã evaluarea activitãții pe ultimele trei luni.
Documentul amintește de existența pe teritoriul României a unor nuclee
teroriste. Printre ele sunt menționate organizații fundamentalist-islamice.
Reporter: Nivelul de alertã terorist în România este cel albastru. Asta
înseamnã "precaut". Adicã, riscul de producere a evenimentelor teroriste este
redus. Raportul SRI amintește, de asemenea, existența pe teritoriul țãrii a unor
nuclee teroriste. Este vorba de organizații teroriste fundamentalist- islamice
și etnic-separatiste.
Marius Beraru, purtãtorul de cuvânt al SRI : Nu recunoaștem acum cã ar fi
teroriști în țarã. Asta am mai spus-o de n ori, și de fiecare datã am subliniat
un aspect, acela cã în România nu existã nuclee operaționale. Asta ce înseamnã?
Cã nu avem cuiburi de teroriști care stau cu degetul pe trãgaci, așteptând sã
facã ceva.
Reporter: Ce fac, concret, aceste nuclee ?
Marius Beraru: Nuclee de sprijin, nuclee logistice, ca sã zic așa.
Reporter: Existã riscul sau posibilitatea ca aceste nuclee sã devinã active?
Marius Beraru: România este parte din rãzboiul global împotriva terorismului și
cu asta eu sper cã v-am rãspuns.
Reporter: SRI informeazã cã, în colaborare cu alte instituții, face permanent
activitãți de control și supraveghere a grupãrilor teroriste din România, însã,
spune cã majoritatea acestor mãsuri, nu pot fi fãcute publice. Printre mãsurile
luate amintește, totuși, declararea unor persoane indezirabile pentru România și
nepermiterea intrãrii acestora în țarã. /eb/al/
Fundația pentru o Societate Deschisã a prezentat rezultatele unui barometru de
opinie publicã
BBC (20 octombrie, ora 14:00) - Realizator: Cãtãlin Striblea - Reporter:
Liliana Nicolae
Realizator: Fundația pentru o Societate Deschisã a prezentat astãzi rezultatele
unui barometru de opinie publicã realizat de Gallup Organisation Romania.
Sondajul aratã cã 43% dintre români ar vota cu Uniunea PSD+PUR, iar 38% cu
Alianța D.A. Studiul a fost realizat însã chiar în perioada în care Theodor
Stolojan și-a anunțat retragerea din cursa pentru președinție, atunci când Cãlin
Popescu Tãriceanu era un politician mai puțin vizibil.
Reporter: Barometrul a fost realizat între 27 septembrie și 15 octombrie.
Anunțul lui Theodor Stolojan a avut loc chiar la jumãtatea perioadei.
Președintele Asociației Pro Democrația, Cristian Pârvulescu, spune cã anunțul a
produs schimbãri importante în preferințele de vot ale electoratului fidel
principalelor alianțe care vor participa la alegeri.
Cristian Pârvulescu: Alianța înainte de retragerea lui Stolojan avea o intenție
de vot de 33,2%, iar dupã retragerea lui Stolojan aceasta a ajuns la 41,7%. În
ceea ce privește alte partide, Uniunea Naționalã PSD+PUR avea 45,6% intenție de
vot înainte de retragerea lui Stolojan și 39,9% dupã.
Reporter: La alte partide, însã, precum PRM și UDMR, spune Cristian Pârvulescu,
nu s-au înregistrat schimbãri majore. În ce privește persoana cea mai potrivitã
pentru a ocupa funcția de prim-ministru al României, Mircea Geoanã pare a se
bucura de cea mai mare încredere. Este urmat de Traian Bãsescu, Theodor Stolojan
și Adrian Nãstase și apoi Cãlin Popescu Tãriceanu, creditat pentru aceastã
funcție de doar 1% dintre persoanele care au rãspuns la întrebãrile
chestionarului. Barometrul mai aratã cã 73% dintre alegãtori nu sunt interesați
de politicã. Ovidiu Voicu, de la Fundația pentru o Societate Deschisã, dã o
explicație pentru acest dezinteres.
Ovidiu Voicu: Acest dezinteres ar putea fi explicat de numãrul mare de persoane
care considerã cã nu pot influența în nici un fel deciziile politice și nu ar
trebui sã ne surprindã în aceste condiții cã, la sfârșitul unui mandat de patru
ani, 53% din concetãțenii noștri declarã cã nu cunosc nici un parlamentar ales
în județul lor, respectiv municipiul București pentru cei din București, și doar
12% spun cã au întâlnit efectiv un ales al lor în Parlament.
Reporter: Spre deosebire de situația de acum patru ani, barometrul de opinie
publicã indicã o reducere a numãrului de nehotãrâți: 24% fațã de 50% în 2000.
Acest lucru s-ar datora, spun sociologii, polarizãrii scenei politice. Cele douã
alianțe care participã la alegeri, Uniunea PSD+PUR și Alianța PNL-PD, ar primi
împreunã peste 80% din voturi./ec/al/
Declarație a lui Cãlin Popescu Tãriceanu, nominalizat pentru funcția de
premier
EUROPA LIBERÃ (20 octombrie, ora 18:00) - Realizator: Ileana Giurchescu - Sã
ascultãm însã ce a avut de spus Cãlin Popescu Tãriceanu cu ocazia nominalizãrii
sale pentru funcția de premier.
Cãlin Popescu Tãriceanu: Sunt conștient cã aceastã alegere nu va reprezenta
numai o simplã etichetã: Tãriceanu - premierul Alianței. Sunt conștient cã
astãzi Alianța mi-a dat o misiune, mi-a încredințat o misiune pe care trebuie sã
o ducem la bun sfârșit și nu oricum, cu succes. Este o misiune de a scoate
România din fundãtura în care a bãgat-o PSD, printr-o guvernare bazatã pe o
oligarhie care nu mai are seamãn în Europa, nepãsãtoare la problemele societãții
și o manierã de guvernare arogantã, care, practic, a devenit eticheta actualului
guvern PSD. În toți acești patru ani de când guverneazã, PSD a fãcut, aș putea
spune, cu adevãrat ceva remarcabil: a construit cu succes obstacole în calea
integrãrii României în Uniunea Europeanã. A construit aceste obstacole prin
ridicarea corupției la nivel de corupție generalizatã și instituționalizatã. A
construit alte obstacole prin crearea unei oligarhii care controleazã
principalele pârghii politice, financiare, economice, de presã și din serviciile
secrete./ec/al/
Mircea Geoanã așteaptã începerea dezbaterilor între Uniunea PSD+PUR și
Alianța PNL-PD, pe marginea programelor de guvernare
BBC (20 noiembrie, ora 18:08) - Realizator: Cãtãlin Striblea - Reporter:
Carmen Valicã.
Realizator: Rãspunsul PSD a venit chiar de la contracandidatul lui Cãlin Popescu
Tãriceanu, Mircea Geoanã. Viitorul premier, în varianta PSD de astã datã, a
salutat nominalizarea, cãci, spune el, vor putea avea loc dezbateri între cele
douã forțe, dar mai ales cã adversarul nu i-ar fi pe mãsurã.
Reporter: Mircea Geoanã spune cã numirea lui Cãlin Popescu Tãriceanu este o
ocazie ca în zilele urmãtoare sã înceapã dezbaterile legate de programele de
guvernare pe care le oferã Uniunea PSD-PUR, respectiv Alianța PNL-PD. Mircea
Geoanã a afirmat cã așteapã aceste dezbateri cu nerãbdare, mai ales pe cele în
care activitatea actualului guvern va fi comparatã cu cea din perioada
1997-2000. De altfel, Mircea Geoanã a și dat tonul acestor dezbateri.
Mircea Geoanã: Am fost foarte surprins sã aflu, la conferința de presã de
lansare a candidatului la funcția de prim-ministru - 'domnul adio slujbe' - din
partea Alianței, cã guvernul nostru a fost un obstacol în calea integrãrii
europene. Poate cã s-au întrerupt abonamentele la presã, poate nu s-a mai citit
presa în ultima perioadã; tocmai anii dezastruoși '97, '98, '99 au fost
obstacolul pentru integrarea europeanã.
Reporter: Mircea Geaonã a explicat titulatura de 'domnul adio slujbe', folositã
pentru Cãlin Popescu Tãriceanu, spunând cã în perioada în care acesta a fost
ministrul industriilor și comerțului România ar fi pierdut 253 de mii de slujbe
din sectorul industrial./rp/mb/
Corupția - una din marile teme ale campaniei electorale
BBC (20 octombrie, ora 21:12) - Realizator: Raluca Dana Cotruțã - Una din
marile teme ale campaniei electorale pentru alegerile parlamentare și
prezidențiale va fi, fãrã îndoialã, cea a corupției. Raportul Transparency
International, publicat astãzi, spune cã România este între codașele lumii la
acest capitol, mai exact între cele 60 de state în care corupția e larg
rãspânditã. Mai mult, situația pare sã se fi înrãutãțit fațã de anii trecuți. De
partea cealaltã, Guvernul spune cã a luat toate mãsurile necesare, mai ales
legislative. Mihaela Avram relateazã.
Reporter: Ministrul delegat însãrcinat cu afaceri interne, Victor Ponta,
recunoaște cã fenomenul corupției continuã sã fie mult prea rãspândit în
România, iar cel mai rãu lucru ar fi negarea lui, dupã cum adaugã domnia sa.
Victor Ponta: Trebuie continuat procesul acesta, de început de curãțenie în
rândul clasei politice, în toate partidele. Instituții mai puternice și mai
multã încredere a oamenilor în ceea ce înseamnã lege, pentru cã avem și o
problemã de mentalitate: /.../ cetãțeni ai României - dar nu din vina lor, ci
din vina noastrã, a autoritãților - nu au încredere în legi și în autoritãțile
care trebuie sã le punã în aplicare. Este vorba de un efort mult mai mare de
informare și de schimbare a mentalitãții. Recunosc cã mai este foarte mult de
fãcut pânã la a ajunge la un nivel acceptabil, la nivelul Europei, și acela este
standardul spre care ne uitãm.
Reporter: În Raportul Organizației Transparency International se spune cã
percepția oamenilor de afaceri și a analiștilor a rãmas, în mare, aceeași de ani
de zile. România este unul din statele în care fenomenul corupției este larg
rãspândit, și asta în ciuda nenumãratelor programe guvernamentale și a
instituțiilor create pentru ceea ce se vrea combaterea corupției. Coordonatorul
Centrului de Asistențã Anticorupție din cadrul Organizației Transparency
International, Victor Alistar, susține cã toate aceste așa-numite eforturi sunt
ineficiente, atâta timp cât nu existã voințã realã din partea autoritãților,
principala piedicã, în opinia sa, în combaterea corupției.
Victor Alistar: Am avut o serie de colaborãri în care am încercat sã propunem
niște instrumente viabile de combatere a corupției, inclusiv elemente de
infrastructuri instituționale pe latura de prevenție. În România nu existã nici
un fel de asemenea instituții. Am încercat sã punem ordine în ceea ce se numește
conflictul de interese și incompatibilitãți, dând expertizã și încercând sã
arãtãm bune practici. Aceste acte normative și aceste politici publice au rãmas
în continuare în dezbateri de mai bine de opt luni.
Reporter: Victor Alistar dã drept exemplu Ministerul Justiției, instituție cu
care s-a dorit colaborarea pentru procesul legislativ de combatere a corupției
și cu care nu s-a putut ajunge la nici un rezultat. ªi asta pentru cã, așa cum
spune domnia sa, s-ar fi zdruncinat serios anumite grupuri de interese. Un
aspect evidențiat de raportul organizației este și faptul cã, la nivel mondial,
numai pierderile cauzate de corupția din achizițiile publice a ajuns sã
depãșeascã 400 de miliarde de dolari în fiecare an./sg/mb/
|
|