Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Audierea principalilor furnizori de energie electrică și gaze din România în sprijinul consumatorilor casnici


Parlamentul României
Comisia pentru cercetarea abuzurilor,                                                                                      Nr. XXIX/ 384 / 2022
combaterea corupţiei şi petiţii                                                                                         conexat cu Nr. XXIX/ 389 / 2022
 
Miercuri, 19 octombrie 2022  
Comunicat de presă
Audierea principalilor furnizori de energie electrică și gaze din România în sprijinul consumatorilor casnici care au reclamat posibile abuzuri în încheierea de contracte și emiterea de facturi
 
Senatorii membri ai Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupției și petiții din Senat au primit în audiere în data de 19.10.2022, la sediul Senatului, reprezentanții principalilor furnizori de electricitate și gaze, autorități competente, deputați și petenți. Astfel, au răspuns invitației Comisiei: Direcția pentru Sustenabilitate și Afaceri Instituționale din cadrul ENEL România, precum și conducerea Enel Energie și Enel Energie Muntenia, membri ai conducerii companiei și conducerea Direcției Afaceri Corporatiste din cadrul E.ON Energie România, directori din cadrul S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A., reprezentanți ai S.N.G.N. ROMGAZ S.A., ENGIE România, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul  Energiei (A.N.R.E.) și, nu în ultimul rând, reprezentanți ai Ministerului Energiei, deputați membri ai comisiilor de specialitate din Camera deputaților și petenți.
Audierea a avut loc la inițiativa Comisiei ca urmare a înregistrării mai multor petiții venite din partea consumatorilor casnici care au reclamat posibile abuzuri în încheierea de contracte și emiterea de facturi.
Temele abordate în audiere au vizat mai multe aspecte și anume: 1. facturi emise de două sau de trei ori pentru același consum; 2. probleme legate de modalitatea de calcul a facturilor. Urmare a discuțiilor purtate, având în vedere semnalele venite din partea companiilor cu privire la desele modificări aduse de Guvern în legislația din domeniu, s-a conturat ideea că prezentul sistem, prin comparație cu cel anterior, al prețului reglementat, a creat un dezechilibru pe piață.
Pentru consumatorii casnici, facturile au crescut nejustificat, ei neavând un consum exagerat față de anii anteriori. În plus, au suportat și posibilele abuzuri sau/și erori rezultate din operarea necesară (up-datare soft, facturare, contractare) în procesul de adaptare la noul sistem și legislația aferentă, adaptare despre care companiile declară că este încă în curs. Unii reprezentanți ai companiilor au arătat că toate componentele prețului se regăsesc pe facturile emise. În schimb, membrii Comisiei au arătat că tocmai aceste facturi sunt emise abuziv, iar modalitatea de facturare este foarte greu de descifrat pentru consumator.
Membrii Comisiei au mai semnalat faptul că unele companii sunt suspecte de a fi încheiat contracte nu prin negociere, așa cum prevede legislația în vigoare, ci prin adeziune, termenul de 10-15 zile cerut de furnizor consumatorului ca termen de analizare a contractului, finalizându-se, potrivit prevederilor contractuale remise în etapa precontractuală, cu încheierea automată a contractului. Totodată, a fost semnalată lipsa contoarelor pentru locuințele nou construite.
Creșterea prețurilor celor două componente: energie electrică și gaze au dus, spun reprezentanții companiilor, la scăderea profitului până la punctul de subzistență. Companiile au justificat cazurile prezentate de Comisie prin instabilitatea legislativă din ultimul an.
O soluție pentru problemele ridicate a fost identificată în solicitarea adresată Ministerului de a-și conjuga eforturile pentru menținerea tarifelor de producție provenită din sursă internă la cele două componente la un nivel cât mai scăzut și să mențină capacitățile de producție de care România beneficiază, inclusiv minele de cărbune sau centrala nucleară de la Cernavodă, în stare de perfectă funcționare și la capacitate maximă. În acest sens, s-a discutat necesitatea ca societatea Hidroelectrica să își păstreze actualul statut, aceasta fiind identificată drept cel mai mare operator care vinde energie în sistem în prezent, precum și pilon de securitate a sistemului hidroenergetic național. Asupra acesteia, s-a sesizat că ANRE s-a îndreptat cu foarte multe controale și cu foarte multe amenzi, aflux de sancțiuni care este suspect de a duce la ridicarea prețului pe care îl practică Hidroelectrica și care este cel mai mic de pe piața de energie.
 
 
De asemenea, Comisia a transmis consumatorilor un semnal pentru cazurile disperate, cum sunt cele ale cetățenilor cărora le-au fost emise facturi atât de mari încât aceștia nu le pot achitate, există oricând o soluție și transmite o încurajare pentru a solicita companiilor justificări cu privire la modalitatea de facturare și să se adreseze și instanțelor de judecată.
Comisia a concluzionat că ceea ce este prezentată, inclusiv de companii ca fiind o criză energetică, este o criză artificial creată, iar problema facturilor în actualul context creat nu se soluționează prin sistemul prețului plafonat, ci printr-un sistem al unui preț reglementat sau administrat, așa cum s-au exprimat reprezentanți ai autorităților prezente. Toți invitații prezenți au arătat că pe toate celelalte piețe unde au reprezentanțe, statul a intervenit decisiv pentru echilibrarea prețurilor.
Alte aspecte discutate au fost componentele prețului de furnizare a gazului către consumatorii casnici, incluzând costul de producție și transport, precum și calitatea acestuia, respectiv presiunea cu care acesta intră la consumator.
Comisia și-a rezervat dreptul de a reveni cu o nouă audiere pentru a continua discuțiile cu alte aspecte în această speță.
 
         
Președinte,
Senator Rodica Boancă
 



Go to top