Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 16 iunie 2015

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 16 iunie 2015:

1. Proiect de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.15/2015 pentru modificarea art.2 lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr.34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr.18/1991, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.3/2015 pentru aprobarea schemelor de plăţi care se aplică în agricultură în perioada 2015-2020 şi pentru modificarea art.2 din Legea nr.36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură - L295/2015
Proiectul de lege pentru aprobarea ordonanţei de urgenţă are ca obiect de reglementare crearea cadrului juridic necesar pentru implementarea noilor scheme de plăţi în agricultură, potrivit prevederilor europene pentru perioada 2015 — 2020, pentru deţinătorii de păşuni şi fânete indiferent dacă acestea sunt folosite pentru creşterea animalelor sau cosit. Se reglementează şi posibilitatea depunerii întârziate ale cererilor unice de plată după data de 15 iunie 2o15, conform art.13 din Regulamentul Delegat (UE) nr. 640/2014. La Comisia pentru afaceri europene, raportor a fost domnul senator Dorin DOBRA. Au fost audiate şi analizate punctele de vedere ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. In şedinţa din data de 16.05.2o15, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul de lege şi a hotărât, cu majoritate de voturi, să adopte aviz favorabil.
 
2. Propunere legislativă pentru modificarea Legii nr.37/2015 privind clasificarea fermelor şi exploataţiilor agricole – L289/2015
Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr. 37/2015 vizând în principal redefinirea sintagmei „producţia standard totală" precum şi reformularea art.3 privitor la clasificarea şi definirea formelor şi exploataţiilor agricole în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1242/2008.
Avand în vedere faptul că Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014 — 2020 a fost aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. (2015)3805 din 26.o5.2015, act normativ care prevalează ca ierarhie legisla-ţiei naţionale, apare necesară armonizarea legislatiei europene cu cele naţionale, respectiv corelarea prevederilor Legii nr. 37/2015 privind clasificarea fermelor şi exploataţiilor agricole cu cele ale PNDR 2014 — 2020.
În acest sens, Comisia pentru Afaceri Europene apreciază că Proiectul de Lege — L289/2015 — pentru modificarea Legii nr.37/2o15 privind clasificarea fermelor şi exploataţiilor agricole, aflat pe odinea de zi a Senatului României, trimis pentru aviz la Comisia pentru Afaceri Europene şi la raport către Comisia pentru agricultură, silvicultură şi dezvoltare rurală, este conform şi necesar, cu amendamente. În şedinţa din data de 16.05.2015, Comisia pentru Afaceri Europene a analizat proiectul de lege şi a hotărât, cu majoritate de voturi, să adopte aviz favorabil cu amendamente.
 
3. Proiect de lege privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare - L298/2015.
Proiectul de lege are ca obiect reglementarea autorizării şi supravegherii activităţii de asigurare şi reasigurare, necesitatea intervenţiilor legislative fiind argumentate prin „publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a Directivei 2014/51/UE (Directiva Omnibus II), care definitivează cadrul legislaţiei primare europene privind noul regim de solvabilitate început prin Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Directiva Solvabilitate II)." Câteva dintre schimbările preconizate
• identificarea şi notificarea deteriorării situaţiei financiare de către societăţile de asigurare şi reasigurare astfel încât la momentul constatării deteriorării situaţiei financiare, societăţile comunică Autorităţii de Supraveghere Financiară acest lucru;
• statuarea managementului riscului ca o funcţie centrală a oricărei societăţi de asigurare şi reasigurare; • introducerea justificării argumentate, prin documente, a susţinerii poziţiei asigurătorului pentru anumite decizii adoptate;
• aplicarea principiului proporţionalităţii atât cerinţelor impuse societăţilor de asigurare şi reasigurare, cât şi activităţii de exercitare a competenţelor de supraveghere;
• modelui inovativ de supraveghere în cadrul căruia un rol cheie esle atribuit unui supraveghetor al grupului, recunoscând şi menţinând în acelaşi timp un rol important pentru supraveghetorul individual; competentele şi responsabilitătile supraveghetorilor sunt strâns corelate cu răspunderea lor;
• introducerea competentei EIOPA de emitere de ghiduri (legislatie de nivel 3 la nivel european), care au rolul de a promova cele mai bune practici în procesul de supraveghere;
• obligativitatea societătilor de asigurare şi reasigurare, în vederea garantării transparentei, de a face publice, prin punerea la dispozitia publicului în format tipărit sau electronic, cu titlu gratuit, cel putin o dată pe an, a informatiilor esentiale privind solvabilitatea şi situatia lor financiară;
• transformarea procesului de supraveghere dintr-unul reactiv într-unul continuu şi prospectiv, care se bazează pe prelucrarea şi interpretarea atât a informatiilor cantitative, cât şi a celor calitative primite de la societătile de asigurarea şi/sau reasigurare; •
 se acordă o importantă deosebită grupurilor, supravegherii la nivel de grup şi cerintelor de solvabilitate la nivel de grup. Astfel, supravegherea la nivel de grup se aplică societătilor participative ale cel putin unei societăti din state membre sau din state terte, societătilor ale căror societăti-mamă sunt holdinguri de asigurare sau holdinguri financiare mixte cu sediul central într-un stat membru, societătilor ale căror societăti-mamă sunt societăti, holdinguri de asigurare sau holdinguri financiare mixte din state terte, precum şi ale căror societăti-mamă sunt holdinguri mixte de asigurare.
La şedinta comisiei din data de 16 iunie 2015 au participat reprezentanti ai Autoritătii de Supraveghere Financiară, domnul vicepreşedinte Marius Vorniceanu, domnul director Paul Mitroi, doamnele consilier Simona Dobrică şi Rigoleta Popescu.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au analizat proiectul de lege, au luat în considerare observatiile transmise de către Consiliul Legislativ şi Uniunea Natională a Societătilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) şi au decis să adopte aviz negativ cu 4 voturi contra şi 3 voturi în favoarea proiectului legislativ.


Go to top