Senatorii USR au votat în împotriva raportului de respingere a inițiativei USR de lărgire a cadrului de aplicare a condițiilor privind confiscarea extinsă a bunurilor provenite din acte de corupție sau activități criminale. Doar senatorii USR au votat împotriva raportului de respingere a propunerii legislative, restul senatorilor: PSD, PNL, UDMR, ALDE și neafiliați votând PENTRU.
În momentul actual, textele din Codul Penal cu privire la confiscarea extinsă impun îndeplinirea următoarelor condiţii cumulative: a) bunurile supuse confiscării să fie achizitonate cu cel mult 5 ani înainte sau după momentul săvârşirii infracțiunii, până la data emiterii actului de sesizare a instanţei; b) valoarea bunurilor dobândite de persoana condamnată să depăşească vădit veniturile obţinute de persoana condamnată in mod licit; c) condamnarea pentru una sau mai multe infracţiuni enumerate limitaflv la art. 1121; d) instanţa să aibă convingerea că bunurile supuse confiscării provin din infractiuni de natura celor enumerate limitativ la art. 1121.
Aceste condiţii, însă, nu sunt prevăzute de Directiva 2014/42/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind îngheţarea şi confrscarea instrumentelor şi produselor infracţiunilor săvârşite in Uniunea Europeană, şi duc la restrăngerea nejustificată a ariei de aplicare a confiscării extinse.
Senatorul USR Radu Mihail: ”România așteaptă ca infractorii, hoții, cei care profită de corupție să fie pedepsiți și, mai ales, ca țara asta să nu mai fie prăduită. Ce a fost furat să se întoarcă acolo de unde a fost furat. Prea mulți hoți și corupți au făcut ceva pușcărie doar pentru a se întoarce la viață de huzur pe banii celor de care și-au bătut joc.
Propunerea USR aduce cu adevărat România la standardul european, eliminând piedici din calea confiscării extinse. Dar, mult mai important, această lege este necesară pentru că nu mai vrem ca o serie de mătuși Tamara și copii de 6 luni să fie proprietari de case și terenuri provenite din furt și din corupție.
Propunerea USR conține următoarele noutăți:
- introduce un criteriu de apreciere constând în diferenţa dintre venituri şi "standardul de viaţă" al personei condamnate, ca indicator do ilegalitate;
- în calculul standardului de viaţă se poate include şi averea persoanelor asupra cărora condamnatul are influenţă;
- confiscarea specială se poate aplica bunurilor transferate către once terţ dacă acesta ştia sau trebuia să ştie că scopul transferului era evitarea confiscării;
- se elimină limita de 5 ani pentru dobândirea bunurilor confiscate;
- lărgește aria infracţiunilor supuse confiscării extinse
- introduce obligativitatea instituirii măsurilor asigurătorii
Inițiativa legislativă a fost respinsă de Senat, care este prima camera sesizată. Propunerea merge acum la Camera Deputaților, care este camera decizională.