Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Actele adoptate de Comisia pentru Afaceri Europene a Senatului României în urma şedinţei din 29 octombrie 2013


În data de 29 octombrie a.c. a avut loc şedinţa săptămânală a Comisiei pentru Afaceri Europene a Senatului României. Lucrările comisiei au fost conduse de doamna senator Anca Daniela Boagiu, Preşedinte al Comisiei pentru Afaceri Europene.

Pe ordinea de zi au fost supuse dezbaterii următoarele proiecte legislative:

1. Proiect de lege privind constituirea şi menţinerea unui nivel minim de rezerve de ţiţei şi de produse petroliere - L 520/2013
Proiectul de lege reglementează modul de constituire, menţinere, control şi supraveghere a nivelului minim de rezerve de ţiţei şi produse petroliere, realizându-se cadrul legal pentru aplicarea Directivei 2009/119/CE a Consiliului din 14 noiembrie 2009 privind obligaţia statelor membre de a menţine un nivel minim de rezerve de ţiţei şi sau de produse petroliere. 
Proiectul de lege abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.54/2002 privind constituirea şi menţinerea stocurilor minime de siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere şi Hotărârea Guvernului nr.2004/2004 privind măsurile necesare pentru diminuarea efectelor create de disfuncţionalităţi în aprovizionarea cu ţiţei şi produse petroliere.
 
Prin proiect se reglementează, în principal, următoarele:
•          definirea stocurilor minime, a stocurilor specifice (constituite de statul membru),
•          a stocurilor de urgenţă (constituite de operatorii economici),
•          a stocurilor comerciale şi a entităţii centrale de stocare;
•          obligaţiile agenţilor economici; stabilirea modalităţii de calcul a obligaţiei de stocare prin luarea în considerare a tuturor operatorilor economici care introduc pe piaţă cantităţi mai mari de 1000 tone ţiţei şi/sau produse petroliere pe an;
•          atribuţiile autorităţii competente; dispoziţii tranzitorii privind stocurile constituite de Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, care vor fi păstrate pe baza unui criteriu nediscriminatoriu, de operatorii economici, pe cheltuiala lor, până la intrarea în vigoare a hotărârii de guvern prin care se aprobă opţiunea naţională de a constitui şi de a menţine stocuri specifice, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2013; 
•          modul de transmitere la Comisia Europeană a situaţiilor statistice ale stocurilor de urgenţă şi specifice, prin rapoarte lunare şi instituirea unor registre detaliate şi actualizate permanent care vor conţine informaţii privind localizarea precisă a depozitului şi cantitatea depozitată; stabilirea regimului sancţionar.
•          Tariful de administrare, procedura şi lista operatorilor economici şi cantităţile de stocuri specifice depozitate de către aceştia se vor stabili prin ordin al ministrului delegat pentru energie, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a legii.
Autoritatea competentă în aplicarea prevederilor prezentei legi este Ministerul Economiei, Departamentul pentru energie.
Suplimentar, au fost primite două materiale informative referitoare la proiectul de lege din partea unor persoane juridice care au constituit stocuri minime de siguranţă pentru ţiţei şi produse petroliere în anul 2012, respectiv:
-           Societatea Comercială OSCAR DOWNSTREAM SRL are observaţii cu privire la:
o          art.2 lit.f, modul de calcul al consumului intern,
o          art.8 alin.8 constituirea de garanţii reale asupra stocurilor de urgenţă,
o          art.11 includerea drepturilor operatorilor economici de acces la stocuri prin intermediul tichetelor,
o          art.6 introducerea principiului stabilirii diferenţiate a obligaţiei în funcţie de tipul de operator,
o          art.6 instituirea unu regim suspensiv fiscal,
o          art.16 regimul sancţiunilor,
o          infiinţarea unei entităţi centrale de stocare precum şi  introducerea unei contribuţii similară accizei,  plătibilă de operatorii economici obligaţi să suţină constituirea nivelului minim de stocuri de urgenţă.
-           Societatea Comercială AIR BP SALES ROMANIA SRL (are observaţii  cu privire la art.16 alin.1 şi 2, amenda raportată la cifra de afaceri)
Având în vedere observațiile pertinente înaintate de cei doi agenți economici, membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au votat întocmirea unui aviz favorabil cu amendamente.

2. Proiect de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului  nr. 44/2008  privind  desfăşurarea  activităţilor  economice  de  către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale - L518/2013
Prezentul proiect de act normativ propune modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, în sensul introducerii unei noi categorii de beneficiari ai sistemului de prestaţii sociale, respectiv soţia/soţul colaboratori ai lucrătorilor independenţi, ca urmare a transpunerii în legislaţia naţională a Directivei 2010/41/UE privind aplicarea principiului egalităţii de tratament între bărbaţii şi femeile care desfăşoară o activitate independentă.
Se impune astfel transpunerea cu celeritate a Directivei 2010/41/UE a Parlamentului European şi Consiliului din 7 iulie 2010 privind aplicarea principiului egalităţii de tratament între bărbaţii şi femeile care desfăşoară o activitate independentă şi de abrogare a Directivei 86/613/CEE, în caz contrar se atrage posibilitatea elaborării din partea Comisiei Europene a unei acţiuni în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru.
În urma consultărilor dintre Comisia pentru Afaceri Europene și comisia co-raportoare, Comisia pentru Muncă, Familie şi Protecţie Socială, a fost votat raport de admitere cu un amendament de clarificare a noțiunii de “lucrător individual”.

 
3.  Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI de stabilire a unor măsuri privind piaţa unică europeană a comunicaţiilor electronice şi de realizare a unui continent conectat şi de modificare a Directivelor 2002/20/CE, 2002/21/CE şi 2002/22/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1211/2009 şi (UE) nr. 531/2012, - COM (2013) 627 final -
Obiectivul general al propunerii constă în realizarea unei piete unice pentru comunicatiile electronice in beneficiul atât al cetătenilor şi a intreprinderilor in ceea ce priveşte accesul la serviciile de comunicatii electronice, în cadrul Uniunii, fără restrictii transfrontaliere sau costuri suplimentare nejustificate, cat şi a intreprinderilor care furnizează retele şi servicii de comunicatii electronice.
Principalele modificări vizează integrarea pieţei unice, după cum urmează:
- eliminarea barierelor rezultate din diferenţele existente între sistemele de autorizare cu privire la furnizarea serviciilor. În prezent, o autorizaţie obţinută  într-un stat membru nu este valabilă şi în celelalte state membre;
- asigurarea unui grad mai ridicat de armonizare în ceea ce priveşte condiţiile de alocare a spectrului radio;
- garantarea unor niveluri comune ridicate de protecţie a consumatorilor şi a unor condiţii comerciale comune în cadrul Uniunii, ţinând cont şi de măsurile necesare pentru reducerea tarifelor serviciilor mobile de roaming şi de acces la internet;
Comisia pentru Afaceri Europene şi Comisia economică industrii şi servicii au analizat Propunerea de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI de stabilire a unor măsuri privind piaţa unică europeană a comunicaţiilor electronice şi de realizare a unui continent conectat şi au adoptat, cu majoritate de voturi, raportul cu următoarele amendamente referitoare la principiul proporţionalităţii şi fond:
- Pentru aplicarea corespunzătoare a principiului subsidiarităţii, apreciem că măsurile propuse de proiectul de Regulament ar putea fi benefice, de exemplu din perspectiva stimulării cooperării între statele membre, pe de o parte, şi între acestea şi Comisia Europeană, pe de altă parte, precum şi din perspectiva unui cadru unic şi unitar pentru autorizarea furnizorilor europeni de comunicaţii electronice. Totuşi, apreciem că, în fapt, atingerea obiectivelor urmărite prin proiectul de Regulament s-ar putea realiza, în mod satisfăcător, prin acţiuni individuale ale statelor membre şi nu printr-o acţiune la nivel european. Această modalitate de reglementare poate genera transferul discreţionar al puterii de decizie a instituţiilor naţionale, parte a suveranităţii naţionale, către un alt stat membru, aspect ce, în opinia autorităţii naţionale de reglementare (ANCOM), nu poate fi acceptat, fiind necesară protejarea capacităţii statelor membre de a lua decizii şi de a acţiona. Mai mult, considerăm că gestionarea spectrului este în primul rând o competenţă naţională şi că extinderea sferei de competenţă a Comisiei în acest domeniu ar putea crea o schimbare substanţială în balanţa de putere cu statele membre şi autorităţile de reglementare naţionale.
            - În ceea ce priveşte proporţionalitatea propunerii legislative cu obiectivul avut în vedere, apreciem că aceasta nu este întru totul respectată datorită faptului că măsurile propuse creează obstacole birocratice, poate duce la creşterea costurilor administrative ale autorităţilor naţionale de reglementare, ale Comisiei Europene şi chiar ale furnizorilor de comunicaţii electronice, poate genera costuri semnificative de implementare în sarcina furnizorilor. De asemenea, din aceeaşi perspectivă, precizăm că, aşa cum am detaliat mai sus nu reflectă corespunzător dezvoltările diferite din statele membre ale Uniunii Europene şi nu stimulează investiţiile, putând conduce totodată la distorsionarea concurenţei şi la alte consecinţe negative neprevăzute.
              În baza prezentului raport, comisiile co-raportoare au propus adoptarea unei hotărâri care va fi transmisă ca opinie către instituţiile europene.
 
 4. Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1215/2012 privind competenţa judiciară, recunoaşterea şi executarea hotărârilor în materie civilă şi comercială - COM (2013) 554 final
Regulamentul (CE) nr. 44/2001 al Consiliului privind competenţa judiciară, recunoaşterea şi executarea hotărârilor în materie civilă şi comercială (denumit in continuare „Regulamentul Bruxelles I") prevede norme de stabilire a competenţei judiciare internaţionale a instanţelor din statele membre şi norme de evitare a procedurilor paralele in faţa instanţelor din diferite state membre. Acesta stabileşte-norme pentru recunoaşterea şi executarea hotărârilor instanţelor naţionale in alte state membre. Regulamentul acoperă, intre altele, litigiile în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală, inclusiv cele privind brevetele. Prezenta propunere de regulament respectă principiul subsidiarităţii şi proporţionalităţii.
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au dezbătut propunerea și au hotărât cu majoritate de voturi să adopte raport de admitere fără amendamente.

5. Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1013/2006 privind transferurile de deşeuri - COM (2013) 516 final
Obiectivul prezentei prouneri constă in adoptarea unei legislaţii privind controalele naţionale ale expedierilor de deşeuri, pentru a se asigura că toate statele membre au niveluri similare de verificare a conformității. Se estimează că aproximativ 25% din expedierele de deșeuri, trimise de UE către țările în curs de dezvoltare din Africa și Asia contravin regulamentelor internaţionale. Odată ajunse la destinație, aceste deșeuri sunt adesea aruncate sau gestionate necorespunzător, ceea ce provoacă efecte negative grrave asupra sănătăţii umane şi a mediului
Membrii Comisiei pentru Afaceri Europene au dezbătut propunerea și au hotărât cu majoritate de voturi să adopte raport de admitere fără amendamente.
 


Go to top