Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Senatoarea USR Silvia Dinică: ”Siguranța online a copiilor este la fel de importantă ca și cea din lumea reală”

Senatoarea USR de București, Silvia Dinică se arată trage un semnal de alarmă cu privire la siguranța online a copiilor, în condițiile în care copiii, de la vîrste din ce în ce mai fragede, folosesc internetul, rețele de socializare și alte aplicații online.

Într-o declarație politică, Silvia Dinică arată că viața a milioane de copii este influențată de rețelele de socializare, iar responsabilitatea de a avea grijă de siguranța lor le revine adulților. Cei mici sunt expuși riscurilor de agresiune verbală și altor acțiuni precum și comentariile răutăcioase pe rețelele de socializare care le pot afecta sănătatea mintală.

Silvia Dinică:În 2021, OECD a adoptat o recomandare privind riscurile și măsurile ce trebuie luate pentru siguranța copiilor. Un aspect important ce se regăsește în Recomandarea OECD este sprijinirea copiilor în: înțelegerea modului în care datele lor personale sunt colectate și folosite; evaluarea critică a informațiilor pentru a crește rezistența în abordarea dezinformării; semnalarea și raportarea de conținut dăunător. Trebuie să îi încurajăm să raporteze orice clip sau postare care este inadecvată sau riscantă.”

Soluția oferită de senatoarea USR de București pentru asigurarea siguranței online a copiilor este educația pe acest domeniu de la o vârstă fragedă, ceea ce ar ajuta enorm la diminuarea riscurilor.
Iată, în continuare, textul integral al declarației politice:
 
”Siguranța online a copiilor
 
La sfârșitul anului 2021, Ministerul Educației a pus în dezbatere publică „Strategia pentru digitalizarea educației din România - 2021-2027”. După încheierea consultării publice, s-au format grupuri mixte de lucru, dar nu avem nici un plan de bază de la care să plecăm.
 
Nu avem rezultate concrete privind aplicarea Strategiei. În conținutul textului se menționează: „Siguranța în mediul online trebuie asigurată pentru toți elevii printr-o soluție integrată și includerea în curricula a unui modul transdisciplinar pentru alfabetizare digitală care să permită tuturor elevilor să valorifice oportunitățile educaționale.” Există chiar un capitol intitulat: „Securitatea Cibernetică, Protecția Datelor, Siguranța Online și Etica IT”.
 
Tik Tok, Instagram, Facebook sunt unele dintre cele mai accesate rețele de socializare globale. Trăim într-o lume în care depindem de internet, iar tot ce ne înconjoară pare să aibă o conexiune cu mediul digital. În anul anterior, Tik Tok a devenit cea mai folosită aplicație, fiind descărcată de peste 2,6 miliarde de ori în întreaga lume, înregistrând peste 1 miliard de utilizatori activi lunar.

Avem astfel milioane de copii a căror viață este influențată de rețelele de socializare, iar responsabilitatea de a avea grijă de siguranța lor le revine adulților. Cei mici sunt expuși riscurilor de agresiune verbală și altor acțiuni precum și comentariile răutăcioase pe rețelele de socializare care le pot afecta sănătatea mintală. Alte riscuri la care copii pot fi expuși în mediul online sunt: deschiderea link-urilor care au viruși și prin care, fără să fie conștienți, ei oferă date personale site-urilor nesigure. Trebuie să fie atenți ce primesc în mesajele online și ce accesează. Consider că educarea pe acest domeniu de la o vârstă fragedă ar ajuta enorm în diminuarea tuturor problemelor și în sprijinul dezvoltării personale.
 
Starcom România a realizat un studiu privind relaţia dintre copii şi tehnologie, de unde a rezultat că 80% dintre ei intrând în contact direct cu un smartphone până la vârsta de 3 ani. Tot din acest studiu reiese faptul că: „printre cele mai utilizate aplicaţii, în rândul copiilor cu vârsta cuprinsă între 4 şi 18 ani, se numără TikTok, Youtube, Whatsapp și Facebook, iar 1 din 4 copii din mediul urban, deţine în prezent o consolă de jocuri”.
 
În 2021, OECD a adoptat o recomandare privind riscurile și măsurile ce trebuie luate pentru siguranța copiilor. Scopul acesteia este de a ajuta țările să găsească un echilibru între protejarea împotriva riscurilor online și promovarea oportunităților și beneficiilor pe care le oferă lumea digitală. Un aspect important ce se regăsește în Recomandarea OECD este sprijinirea copiilor în: înțelegerea modului în care datele lor personale sunt colectate, dezvăluite, puse la dispoziție sau utilizate în alt mod de către aplicațiile descărcate și accesate; considerarea și evaluarea critică a informațiilor pentru a crește rezistența în abordarea dezinformării; și înțelegerea termenilor și condițiilor, a proceselor de remediere și de moderare a utilizatorilor și a modului în care acestea pot fi utilizate pentru a semnala și raporta conținut dăunător. Trebuie să îi încurajăm să raporteze orice clip sau postare care este inadecvată sau riscantă.

Ar trebui să ne axăm pe promovarea alfabetizării digitale ca instrument esențial pentru satisfacerea nevoilor copiilor în mediul digital. Clarificarea categoriilor de riscuri digitale în funcție de vârstă, maturitate și mediile de viață ale copiilor sunt statistici ce pot ajuta la o mai bună înțelegere a acestui fenomen. Suntem într-o perioadă în care avansăm rapid și pentru a fi capabili să ținem pasul cu tehnologia, consider că este necesară monitorizarea constantă, asigurarea și promovarea siguranței copiilor. Educația este cea mai bună modalitate de prevenire a pericolelor, de înțelegere a internetului și a rețelelor de socializare și de folosire, în scop pozitiv, a tuturor mijloacelor puse la dispoziție.”
 



Go to top