Principalele probleme abordate:

 

         În perioada 10-11 septembrie a.c., s-a desfăşurat la Bruxelles, sub egida preşedinţiei franceze a UE, reuniunea cu tema „Europa: migrare şi integrare”. Problematica reuniunii a fost consacrată provocărilor politicii de migraţiune şi azil. La dezbateri au participat parlamentarii statelor membre, parlamentari europeni, reprezentanţi ai Comisiei Europene şi ai Consiliului European. Reuniunea a cuprins susţinerea unor prezentări care priveau provocările politicii comune a Uniunii Europene în domeniul imigrării legale, imigrării ilegale şi azilului. S-au discutat elementele de noutate aduse de către Pactul european pentru imigraţie şi azil.

Angajamentele politice ale statelor membre cuprinse în Pactul european pentru imigraţie şi azil sunt:

ü                   organizarea imigraţiei legale, ţinând cont de nevoile şi de capacităţile de primire decise pentru fiecare stat membru în parte, şi favorizarea integrării;

ü                   lupta împotriva imigraţiei ilegale, în special prin asigurarea returnării efective a străinilor aflaţi în situaţie ilegală pe teritoriul unuia din statele membre;

ü                   mai bună protecţie a Europei, prin îmbunătăţirea eficienţei controalelor la frontierele externe;

ü                   construirea unei Europe a azilului;

ü                   construirea unui parteneriat cu statele de origine şi tranzit, pentru promovarea dezvoltării acestora.

Uniunea Europeană se confruntă cu o problemă demografică, respectiv pericolul îmbătrânirii populaţiei şi cu o lipsă de lucrători în anumite sectoare. Dacă la începutul secolului al XIX-lea populaţia Europei reprezenta 15% din populaţia planetei, până în 2050 va reprezenta numai 5%, datorită creşterii populaţiei în alte regiuni ale lumii şi scăderii populaţiei în Europa. În UE, femeile au în medie 1,52 copii, sub nivelul minim de 2,1 necesar înlocuirii populaţiei. Pe măsură ce generaţia născută între 1943 şi 1960 ajunge la vârsta pensionării, iar speranţa de viaţă creşte, numărul celor ce muncesc şi plătesc impozite se va diminua. În consecinţă, imigraţia ar trebui să nu mai fie privită ca o ameninţare.

Europa are nevoie de această forţă vie reprezentată de o mână de lucru străină, adaptată la nevoile sale economice. Aceste realităţi invită la promovarea unei imigraţii legale stăpânite şi care să respecte drepturile omului şi demnitatea umană într-un spirit de responsabilitate şi de solidaritate.

Ceea ce face un stat membru în domeniul fluxurilor migratorii are consecinţe asupra vecinilor, problema migraţiei este cu adevărat europeană nu numai naţională, şi tot aşa trebuie să fie şi răspunsul statelor membre. Dacă trebuie revizuită politica comună de imigrare, nu este vorba de a construi, în acest spirit, o “Europă fortareaţă”. Aceste realităţi invită la promovarea unei imigraţii legale stăpânite şi care să respecte drepturile omului şi demnitatea umană într-un spirit de responsabilitate şi de solidaritate. În această privinţă, aparţine în aceeasi măsură statelor membre unitatea eforturilor pentru a contracara o imigraţie ilegală care, adesea, face jocul reţelelor criminale. O acţiune eficientă trece prin promovarea unui parteneriat strîns între ţările de origine, de tranzit şi de destinaţie a migranţilor. În aceasta constă abordarea globală asupra migraţiei, care se integrează perfect în cadrul consolidării unui spaţiu al libertăţii, al securităţii şi al justiţiei efectiv şi echilibrat in Europa.

Reuniunea a avut trei grupuri de lucru:

1.   Primului grup de lucru a avut ca temă imigraţia legală. Discuţiile în cadrul grupului de lucru s-au axat în special pe politicile de integrare a imigranţilor care au fost considerate inadecvate dar există speranţa că Pactul european privind imigrarea, propus de Preşedinţia franceză a Consiliului, va îndemna statele membre să pună în aplicare politici ambiţioase pentru a promova integrarea armonioasă a migraţiilor. Aceste dezbateri cu privire la aspectele pozitive ale contribuţiilor imigraţiei legale la prosperitatea şi dezvoltarea societăţilor europene sunt o oportunitate pentru a trimite un mesaj de deschidere şi pragmatism pentru Uniunea Europeană în gestionarea fluxurilor de migraţiune.

2.   Al doilea grup de lucru a avut ca temă imigraţia ilegală. Au fost discutate următoarele puncte:

- ecuaţia cu care se confruntă Europa este asigurarea credibilităţii în materie de imigrare şi, în acelaşi timp, asigurarea respectării drepturilor fundamentale ale omului;

- Uniunea Europeană trebuie să trateze cu demnitate viaţa imigranţilor;

- un răspuns comun şi solidaritatea sunt necesare chiar dacă imigraţia ilegală este mai presus de toate, o problemă pentru spaţiul mediteranean (Grecia, Malta, Cipru);

- cooperarea cu ţările terţe în vederea elaborării unor politici de anticipare şi prevenire a fenomenului migraţiei;

- Agenţia FRONTEX trebuie să aibă propriile resurse financiare pentru a-şi îndeplini activitatea sa. Este un instrument valoros care se va dezvolta;

- dezvoltarea politicilor de returnare şi încheierea acordurilor de readmisie(Acordul dintre Albania şi Italia încheiat în 1990 a avut efecte);

- evaluarea precisă şi riguroasă pentru a emite politici viabile;

- Pactul european pentru imigraţie şi azil reprezintă o abordare completă în contextul actual.

       3. Al treilea grup de lucru a avut ca temă politica comună de azil. La discuţii, majoritatea participanţilor au convenit cu privire la necesitatea unui regim comun în domeniul azilului. Cu toate acestea, au existat diferenţe în ce priveşte cât de departe ar trebui să meargă UE. Primii paşi trebuie să fie tratamentul uniform pentru solicitanţii de azil şi respectarea demnităţii umane, stabilirea termenelor pentru proceduri şi garantarea reîntregirii familiei. Apoi directivele existente trebuie puse în aplicare în toate statele membre. Toţi participanţii au fost de acord că sunt necesare reguli comune în materie de azil dar percepţia statelor membre este diferită în ce priveşte paşii de urmat şi protecţia acordată.

În concluzie reprezentanţii statelor membre au fost de acord că Pactul european pentru imigraţie şi azil este un pas important în încercarea de a crea o politică comună în aceste domenii.

Pactul european pentru imigraţie şi de azil vizează organizarea imigraţiei legale, ţinându-se cont de nevoile şi de capacităţile de primire ale fiecărui stat membru, de favorizarea integrării, lupta împotriva imigraţiei ilegale, în special prin îndepărtarea efectivă a imigranţilor ilegali, pentru o mai buna protecţie a Europei, prin ameliorarea eficacităţii controalelor la frontieră, şi construirea unei Europe a azilului, şi va fi nevoie în acest scop să se ţină cont de Planul de acţiune prezentat de Comisie în luna iunie, precum şi să se pună bazele unei abordări europene în sprijinul dezvoltării.

Trebuie intensificată cooperarea între ţările de plecare, ţările de tranzit şi ţările de destinaţie a imigranţilor, atât pe frontiera meridională a Uniunii cât şi pe frontiera sa orientală