Contribuția domnului senator Alexandru PEREȘ,

Vicepreședinte al Senatului României

 

 

Stimată doamnă Președintă,

Distinși reprezentanți ai Corpului Diplomatic,

Stimați colegi,

 

 

Îmi face o deosebită plăcere să mă aflu într-un cadru atât de distins, alături de președinții camerelor superioare ale parlamentelor europene, la Haga, oraș-simbol al tradiției regale de secole a Țărilor de Jos și orașul-gazdă al Curții Internaționale de Justiție, cel mai înalt garant al respectării normelor și cutumelor de drept internațional.  

 

Cei 20 de ani de la căderea Zidului Berlinului au însemnat un nou început  pentru țările de dincolo de Cortina de Fier, o reintegrare graduală în Europa valorilor democratice. Pentru România reînnodarea tradițiilor constituționale ante- și interbelice s-a concretizat în adoptarea, în anul 1991, a unui nou cadru constituțional și în perfecționarea acestuia, în anul 2003, când noile realități legate de atingerea obiectivelor euroatlantice au impus-o.  

 

În calitatea lor de camere superioare, Senatele europene trebuie să se implice, asemenea tuturor actorilor instituționali, în identificarea unor răspunsuri la provocările globale, precum terorismul, schimbările climatice sau neproliferarea armelor de distrugere în masă și, mai recent, criza economico-financiară.

 

În aceste condiții, responsabilitatea Senatelor, ca vectori de stabilitate instituțională și socială, se amplifică. Deși se diferențiază între ele, Senatele europene împărtășesc aceeași rațiune de a fi: menținerea și consolidarea democrației, prin exercitarea responsabilă și în condiții de transparență a atribuțiilor legislative și de control, dezvoltarea dialogului cu cetățenii și societatea civilă, promovarea unor politici bazate pe principiile dezvoltării durabile, a bunei guvernări și a respectului pentru drepturile și libertățile fundamentale ale omului.

 

Preocuparea constantă pentru consolidarea relației Senatului și a membrilor săi cu cetățenii, în special tinerii, și cu societatea civilă a fost de curând transpusă într-un program de reformare a activității instituției noastre. Această inițiativă urmărește atingerea a trei obiective: eficientizarea continuă a procesului legislativ, creșterea transparenței activității de ansamblu a Senatului; realizarea de parteneriate, atât la nivel național, cât și local, cu instituții ale statului și cu organizații ale societății civile. Aceste parteneriate vor permite, pe de o parte, acțiuni concertate de promovare a valorilor democratice și pe de altă parte, o înlesnire a accesului cetățenilor la informațiile referitoare la activitatea Senatului României.

 

În același spirit se înscrie și noua lege electorală, adoptată în 2008, prin care s-a introdus votul în colegii uninominale pentru alegerile parlamentare. Reformarea sistemului electoral a avut ca principale obiective consolidarea reprezentativității forului legislativ, dar și o apropiere mai mare între cetățean și reprezentantul său în parlament.

 

În perspectiva adoptării Tratatului de la Lisabona (România se numără printre primele state membre care au ratificat Tratatul de la Lisabona, procedura de ratificare fiind finalizată de Parlamentul României la data de 4 februarie 2008), probabil că se vor impune, în continuare, modificări în funcționarea sistemului parlamentar din România.

 

Spre exemplu, în Parlamentul României funcționează acum o Comisie pentru afaceri europene, cu statut de comisie permanentă comună a celor două Camere. Această comisie este împuternicită să participe la dezbaterile privind viitorul construcției europene și să exprime punctul de vedere al Parlamentului României în domeniul afacerilor europene, contribuind astfel la formarea poziției naționale pentru adoptarea deciziilor la nivelul Uniunii Europene.

 

În viitorul apropiat, avem în vedere preluarea modelului existent în 9 din cele 12 parlamente bicamerale ale statelor membre UE, respectiv două comisii distincte, în Senat și, respectiv, Camera Deputaților. Considerăm că această formulă ar permite o implicare parlamentară mai substanțială în domeniul afacerilor europene, ar facilita conlucrarea cu celelalte comisii permanente și ar consolida rolul ce revine Senatului în promovarea intereselor României pe plan european, în contextul creșterii considerabile a rolului ce revine parlamentelor naționale conform Tratatului de la Lisabona.    

    

Realizarea unei Europe unite trebuie să se bazeze pe o cooperare deschisă în vederea coordonării politicilor la nivel european, iar această cooperare nu se poate realiza decât prin intermediul unor instituții puternice, responsabile și legitime pentru toți cetățenii europeni.

 

Stimați colegi,

 

Deși nu se regăsește pe același palier de legitimitate cu Parlamentul, Guvernul, în urma votului de încredere al unei majorități parlamentare consistente, devine în realitate, potrivit renumitului profesor francez de drept constituțional Pierre Pactet, „elementul motor și dinamic al întregului sistem politic”. Propensiunea  vădită a Executivului de a se substitui Parlamentului este ilustrată și de statistici, care indică faptul că nu mai puțin de 90% dintre inițiativele legislative sunt de sorginte guvernamentală, dreptul corpurilor legiuitoare de a adopta legi, transformându-se într-o competență mai degrabă formală. Instituția juridică a delegării legislative, prin abilitarea Guvernului de a emite acte cu putere de lege, transcende din ce în ce mai des limitele constituționale, prin emiterea de acte normative în domenii care ar trebui să reprezinte atributul exclusiv al puterii legislative. Sunt aspecte asupra cărora trebuie să reflectăm mai profund - inclusiv în cadrul Asociației noastre -, dacă dorim ca instituția parlamentară să reprezinte în continuare un jalon al unei arhitecturii instituționale pe deplin democratice.

 

 

Vă mulțumesc pentru atenție!