PARTICIPAREA PARLAMENTULUI ROMÂNEI LA APCE

 

Parlamentul României este membru al APCE începând cu luna octombrie 1993 și participă cu o delegație formată din 10 membri reprezentanți și 10 membri supleanți, având dreptul la 10 voturi în plen.

 

România are dreptul la trei reprezentanți în comisiile de 84 de membri și la un reprezentant în cea de 27 de membri. Membrii delegației sunt distribuiți în comisii în mod echilibrat și pot fi membri a cel mult două comisii permanente. Supleanții îi pot înlocui pe membrii reprezentanți atât la reuniunile din plen, cât și la reuniunile comisiilor.

 

Structura delegației trebuie să reflecte întocmai configurația din Parlament, rezultată în urma alegerilor, inclusiv raportul bărbați/femei, orice altă formulă ducând la invalidarea mandatelor noii delegații.

 

Reuniunile comisiilor APCE se desfășoară, de regulă, o dată pe lună. Este recomandabil ca parlamentarii nominalizați să nu dețină funcții de conducere, în cadrul Parlamentului, care să îi împiedice să participe la activitățile numeroase ale Adunării.

 

Intervențiile în plenul Adunării, al grupurilor politice sau al comisiilor trebuie să fie rostite într-una din limbile de lucru. Situația nominală a prezenței și cea a votului în plen sunt publice, ele fiind afișate pe pagina de internet a Adunării după fiecare ședință.

 

Prezența membrilor delegațiilor parlamentare la sesiunile plenare ale Adunării sau la reuniunile comisiilor este consemnată în procesele verbale ale acțiunilor respective, unde sunt înscriși nominal atât parlamentarii prezenți, cât și cei absenți. Participarea la reuniunile comisiilor este extrem de importantă, având în vedere că aici se desemnează raportorii, se dezbate structura rapoartelor, se propun amendamente și se adoptă forma finală a documentelor. Votul din plenul Adunării este important însă, în practică, este aproape imposibil de modificat forma adoptată în comisie.

 

La sesiunile plenare, la reuniunile Comisiilor și ale grupurilor politice ale Adunării nu pot participa alte persoane decât membrii desemnați ai delegațiilor naționale la APCE.

 

În afara reuniunilor obișnuite ale Comisiilor – care au loc, de obicei, o dată pe lună pentru fiecare comisie (deși există comisii care se reunesc mai rar, cum este cazul Comisiei pentru regulament și imunități), mai pot apărea cazuri în care o comisie desemnează doi-trei dintre membrii săi pentru a participa la o anumită activitate care nu este în mod normal cuprinsă în calendarul activităților (comisii ad-hoc, conferințe, seminarii, colocvii, misiuni de monitorizare a alegerilor etc.). De obicei, costul privind participările la aceste acțiuni este acoperit de Parlamentele naționale, ceea ce implică necesitatea aprobării acțiunii la nivel local, în funcție de practica fiecărui Parlament. Aceasta înseamnă că participarea la acțiune poate fi aprobată sau nu, însă nici un for parlamentar național (Birou permanent, Comisie de politică externă etc.) nu poate dispune înlocuirea persoanei desemnate, la nivelul APCE, să participe, în numele unei Comisii sau grup politic, la o anumită acțiune unde persoana respectivă reprezintă Consiliul Europei.

 

Fiecare delegație parlamentară națională dispune de un secretariat permanent, notificat ca atare la Grefa Adunării parlamentare și menționat în Anuarul Adunării.