ÎNTREBĂRI FRECVENTE
Care este numărul senatorilor aleşi în Senatul României?
În Senatul României sunt aleşi câte un senator pentru fiecare 160.000 de cetăţeni cu drept de vot, ceea ce înseamnă 137 de senatori.
Ce este o iniţiativă legislativă şi cine are dreptul la aceasta?
O iniţiativă legislativă reprezintă o propunere pentru o nouă lege sau o propunere pentru modificarea unei legi existente, prezentată în forma prevăzută de lege. Iniţiativa legislativă poate aparţine Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot.
Cum se transformă iniţiativele legislative în legi?
Pentru ca o iniţiativă sau o propunere legislativă să devină lege, aceasta trebuie:
să fie examinată şi avizată în cadrul comisiilor permanente;
să fie apoi inclusă pe ordinea de zi a Camerei competente şi să fie dezbătută în acesta;
să fie votată în plenul Camerei;
să fie trimisă la Camera care are competenţă decizională;
preşedinţii Camerelor să semneze legea adoptată;
să fie promulgată legea de Preşedintele României şi apoi să fie publicată în Monitorul Oficial.
Detaliile cu privire la acest „traseu” sunt prezentate în secţiunile "Proceduri parlamentare" şi „Umărirea procesului legislativ” de pe www.senat.ro.
Cum lucrează Senatul României?
Senatul României se reuneşte în două sesiuni ordinare pe an, astfel: prima sesiune începe în luna februarie şi durează nu mai mult de sfârşitul lunii iunie, iar cea de-a doua începe în septembrie şi nu poate dura mai mult de sfârşitul lunii decembrie. Senatul se poate întruni şi în sesiuni extraordinare, la cererea Preşedintelui României, a Biroului permanent, ori a cel puţin o treime din numărul senatorilor.
Care este termenul de dezbatere şi adoptare a unei iniţiative legislative înregistrată la Senatul României, ca primă Cameră sesizată?
Senatul se pronunţă asupra proiectelor de legi şi propunerilor legislative, cu care este sesizat, în termen de 45 de zile de la data prezentării în Biroul Permanent. Pentru coduri şi alte legi de complexitate deosebită termenul este de 60 de zile. În privinţa ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului, acestea se dezbat şi se adoptă în maximum 30 de zile.
Cine mai poate participa la şedinţele Senatului, în afară de senatori?
Şedinţele Senatului sunt publice, în afara cazurilor în care, la cererea preşedintelui, a unui grup parlamentar sau a cel puţin 20 de senatori, se hotărăşte, cu votul majorităţii senatorilor prezenţi, ca acestea să fie secrete.
La lucrările Senatului au acces deputaţii, în calitate de iniţiatori ai propunerilor legislative aflate pe ordinea de zi, precum şi membrii Guvernului sau reprezentanţii acestora însoţiţi de specialişti sau consilieri. Dacă li se solicită participarea, prezenţa iniţiatorilor şi a membrilor Guvernului este obligatorie.
De asemenea, la şedinţele publice ale Senatului mai pot asista diplomaţi, jurnalişti acreditaţi, precum şi alţi invitaţi.
Cetăţenii pot asista la lucrările Senatului pe baza unor permise de acces distribuite la cerere, în ordinea solicitării de către cei interesaţi, în limita locurilor disponibile în spaţiul destinat publicului.
Persoanele care asistă la şedinţe trebuie să păstreze liniştea şi să se abţină de la orice manifestare de aprobare sau dezaprobare.
Cum putem afla ce declaraţii a făcut un anume senator, într-o anume şedinţă de plen al Senatului?
Declaraţiile politice, întrebările, interpelările, precum şi intervenţiile senatorilor în cadrul Plenului se găsesc accesând site-ul Senatului, în aplicaţia „Stenograme”.
Cum se poate obţine ajutor financiar de la Senatul României?
Conform prevederilor legale în vigoare şi competenţelor ce revin Senatului României, acesta nu acordă ajutoare băneşti sau materiale. Competenţa, în acest sens, revine instituţiilor administraţiei publice centrale sau locale, după caz.
Ce rol au comisiile permanente ale Senatului şi cum se poate asista la lucrările unei comisii permanente?
Comisiile permanente ale Senatului sunt structuri interne de lucru, constituite pentru pregătirea activităţii de legiferare şi realizarea funcţiilor de control parlamentar.
În comisii se adoptă avize şi rapoarte la proiectele de lege numai în prezenţa majorităţii membrilor şi cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
Pentru a asista la lucrările unei comisii, este necesară înaintarea unei solicitări scrise, motivate, către biroul comisiei respective. Acesta hotărăşte condiţiile şi limitele asistării la lucrările comisiei.
Cine poate depune amendamente la iniţiativele legislative?
Dreptul de a formula amendamente rezultă din dreptul de iniţiativă, astfel că pot formula amendamente parlamentarii şi reprezentanţii Guvernului.
Se pot desfăşura şedinţele comisiilor permanente ale Senatului concomitent cu şedinţele de Plen ale Senatului?
Da, cu aprobarea Senatului, şedinţele comisiilor permanente pot avea loc în acelaşi timp cu cele ale Plenului.
Ce indemnizaţie primeşte un senator?
Senatorii beneficiază de următoarele indemnizaţii:
Preşedintele Senatului - 8.817 RON
Vicepreşedinţii Senatului - 7.698 RON
Secretarii şi chestorii Senatului, preşedinţii comisiilor permanente şi liderii grupurilor parlamentare - 7.643 RON
Vicepreşedinţii comisiilor permanente ale Senatului - 7.168 RON
Secretarii comisiilor permanente ale Senatului - 7.080 RON
Senatori - 6.994 RON.
Aceste drepturi se acordă în conformitate cu dispoziţiile Legii nr.53/1991 privind indemnizaţiile şi celelalte drepturi ale senatorilor şi deputaţilor, precum şi salarizarea personalului din aparatul Parlamentului României, republicată, şi modificată.
Care este scopul pentru care senatorilor li se acordă suma forfetară şi care este valoarea acesteia?
Pentru a-şi exercita mandatul în circumscripţiile electorale în care au fost aleşi, senatorii primesc lunar o sumă forfetară din bugetul Senatului, sumă echivalentă cu valoarea brută a unei indemnizaţii şi jumătate ce se cuvine senatorului. Banii sunt folosiţi în scopul organizării, separat sau prin asociere, de birouri parlamentare. Din suma forfetară se plătesc chiria aferentă spaţiilor, cheltuielile de întreţinere, drepturile băneşti ale persoanelor angajate la birourile parlamentare ale senatorilor (şef de birou senatorial, secretar, şofer) şi alte cheltuieli aferente exercitării mandatului. Personalul birourilor parlamentare ale senatorilor este angajat prin contract de muncă pe durată determinată sau prin contract civil.
Cum se exercită controlul parlamentar asupra Guvernului?
Parlamentul are dreptul de a controla modul în care autorităţile publice îşi îndeplinesc atribuţiile conferite prin Constituţie şi prin legi. Controlul parlamentar se exercită prin procedura moţiunilor şi moţiunilor de cenzură, a întrebărilor şi interpelărilor. Preşedintele Senatului şi preşedinţii comisiilor permanente pot cere Guvernului şi altor organe ale administraţiei publice informaţii şi documente asupra unor probleme de interes public.