Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK


Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
L163/2015 Propunere legislativă de modificare şi completare a Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, republicată.
Data Start interval
Data Sfărșit interval
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie
L163/2015
Propunere legislativă de modificare şi completare a Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, republicată.
Număr de înregistrare: 64
Data de postare a opiniei: 03.04.2015 15:04:00
De la: Ilias Papageorgiadis - Asociatia Romana de Biomasa si Biogaz
Textul opiniei: Catre: Parlamentul Romaniei Camera Deputatilor si Senat
Subiect: Pozitia Asociatiei Romane de Biomasa si Biogaz in legatura cu propunerea de lege de modificare si completare a Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, republicata
Bucuresti, 03 Aprilie 2015
Stimati Parlamentari,
Mii de fermieri, sute de companii care proceseaza produse alimentare sau activeaza in alte sectoare economice si se confrunta zilnic cu probleme de energie termica si de mediu, zeci de mii de angajati ai acestora, mii de padurari si milioane de cetateni au fost surprinsi in legatura cu informatia despre propunerea de modificare si completare a Legii nr. 220/2008, care a fost depusa cu numarul de inregistrare la Senat B17/2015, in data de 02.02.2015.
Toti cetatenii mentionati mai sus cauta solutii viabile pentru deseurile agricole, forestiere si menajere, un mediu incojurator mai curat, mii de locuri de munca si solutii mai ieftine pentru incalzirea lor. Problemele respective si mult mai multe sunt rezolvate pe plan European prin implementarea proiectelor de Biomasa si Biogaz.
Initiativa legislativa care propune eliminarea pragului minim de pret pentru certificatul verde pe piata centralizata si mentinerea doar a pragului maxim, cel de 55 Euro / certificat, nu se indreapta, din pacate, spre solutionarea problemelor mentionate de mai sus.
Cunoastem si respectam interesul dumneavoastra major pentru a proteja poporul roman si pentru a oferi solutii persoanelor cu o situatie financiara mai putin favorabila. Apreciem eforturile dumneavoastra pentru a oferi solutii pentru rezolvarea problemelor cetatenilor si pentru a crea o viata mai usoara pentru acestia. Dar din pacate, propunerea respectiva va crea mai multe probleme decat va rezolva, luand in considerare contextul actual:
• Proiectele de Biomasa si Biogaz sunt singurele care efectiv valorifica deseurile si le transforma in energie electrica si termica, ofera multe locuri de munca pentru fiecare proiect si ofera solutii mai ieftine pentru incalzirea oraselor si a companiilor (exista exemple concrete*). Acelasi lucru se intampla cu investitiile prin care cel putin 60 – 65% din buget ramane in Romania! • Din pacate, pana in ziua de azi, sectorul Biomasei este considerat “doar inca un sector de Energie Regenerabila”, dar de fapt este “si Energie Regenerabila”, plus o solutie pentru problemele de mediu, agricultura, productie, exporturi, pentru locurile de munca si energie termica, la un cost micsorat. • Daca in Europa, 67% din energia regenerabila provine din Biomasa si Biogaz, in Romania situatia este diferita si doar 0,62% (!) din energia regenerabila produsa provine din Biomasa si Biogaz (Declaratia ANRE, Octombrie 2014)
• In aprilie 2015, in Romania sunt emise mai multe certificate verzi decat cota stabilita de ANRE. Rezultatul este ca, in multe cazuri, producatorii de Biomasa si Biogaz nu reusesc sa isi vand certificatele verzi si inregistreaza pierderi majore. • In acelasi timp, Biomasa si Biogazul sunt singurele tehnologii care au costuri foarte ridicate pentru operarea lor zilnica. Multe locuri de munca, cost pentru transportul materiilor prime, taxa de stalp pentru o constructie mare, si altele. • Practic, proiectele de Biomasa si Biogaz, suporta o presiune uriasa din cauza situatiei actuale de pe piata, in urma modificarilor repetate si a schimbarilor constante a regulilor intr-un mod negativ, incepand cu octombrie 2011, pana astazi.
Daca veti aproba legea propusa, rezultatele vor fi: 1. Pe o piata in care exista mai multe certificate verzi spre vanzare decat cele oferite spre cumparare, piata certificatelor verzi se va prabusi si va ajunge la aproximativ 0. 2. Asta inseamna ca majoritatea proiectelor de Energie Regenerabila vor ajunge la faliment. In special, in sectorul Biomasei si al Biogazului, nu va rezista absolut niciun proiect si vom avea sute de angajati care vor pierde locul lor de munca, plus impactul pentru mediul incojunrator va fi unul negativ. 3. Trebuie mentionat ca TOATE investitiile in energie regenerabila, de multe miliarde de euro, facute in perioada 2008 – 2014, s-au bazat pe planuri de afaceri care au considerat valoarea minima a certificatelor verzi. Toate bancile finantatoare au considerat de asemenea in acordarea creditelor aceasta valoare minima a certificatului. Renuntarea la pragul minim va arunca in aer toate fundamentele pe baza carora au fost efectuate finantarile si majoritatea investitorilor nu vor mai fi capabili sa-si plateasca creditele, provocand o noua unda de soc in sistemul bancar, care si asa a suferit mult in anii din urma.
4. Conform Directivelor Europene si a legilor aprobate de Parlamentul roman, incepand cu 01.01.2017, fiecare operator economic care nu gestioneaza deseurile sale conform ierarhiei europeane pentru gestionarea deseurilor, va incepe sa plateasca 80 Lei / tona, respectiv 120 Lei / tona, incepand cu 01.01.2018. Fara solutii de Biomasa si Biogaz, fermierii, procesatorii si sute de alte firme vor ajunge sa plateasca penalizari mari care vor submina competitivitatea si (uneori) supravietuirea lor financiara.
5. Penalizari dure din partea Comisiei Europeane, deoarece nu vom respecta “Grandfather Clause”, care spune ca nu putem modifica ulterior termenii si regulile pentru o investitie implementata in trecut, bazata pe regulile si legislatia in vigoare atunci. 6. Proceduri civile impotriva Statului Roman din partea zecilor de companii care vor ajunge in stare de faliment. 7. Un semn extrem de negativ pentru investitorii straini, care de obicei evita investitii in tari in care regulile se schimba constant.
Stimati Parlamentari,
Totusi, observand si apreciind interesul dumneavoastra pentru a oferi solutii care vor avea un impact pozitiv asupra economiei nationale si a viatii cetatenilor, Asociatia Romana de Biomasa si Biogaz va propune modificari ale Legii nr. 220 / 2008, care vor rezolva multe probleme existente:
1. Substituirea pragurilor pentru pretul minim (27) si cel maxim (55) pentru pretul certificatului verde cu un pret fix. Propunem ca pretul acesta sa fie cel minim actual (27 Euro / certificat verde) + indexarea anuala. Cu aceasta masura veti elimina definitiv orice problema de manipulare a pietei si veti oferi un mediu de afaceri transparent si predictibil. In plus, veti simplifica calculele pentru a stabili costul platit de catre consumatorul final, care va sti ca “Avand X MWh de consum, platesc Y cost pentru certificatele verzi”.
2. Modificarea procedurii pentru stabilirea numarului de certificate verzi care trebuie cumparate de catre furnizorii de energie electrica. Daca va fi doar un pret pentru certificate, propunem sa fie cumparate toate certificatele.
3. Obligatia furnizorilor de a depune declaratii referitor la cumpararea certificatelor verzi sa devina trimestriala, nu anuala. Prin aceasta masura, veti sustine crearea unei piate stabile, clare si previzibile. Stimati Parlamentari,
Problemele mentionate mai sus si propunerile din partea Asociatiei Romane de Biomasa si Biogaz sunt sustinute de catre: • Asociatia Europeana de Biomasa (AEBIOM) • Asociatia Europeana de Biogaz (EBA) • Asociatia Europeana a Furnizorilor de Peleti (EIPS) • Numeroase asociatii si federatii nationale, din sectoare diferite, care se confrunta cu probleme grave de competitivitate si de mediu
In sustinerea argumentelor noastre, putem mentiona urmatoarele: • La nivel European, in cadrul unei Conferin?e de Presa din 9 Aprilie 2014, dl. Joaquin Almunia, (Vice Presedintele Comisiei Europene, responsabil pentru Politicile de Competitivitate) a prezentat remarcile sale introductive asupra noilor orientari privind ajutorul de stat în domeniul protec?iei mediului ?i al energiei in perioada 2014-2020. Orientarile includ si reglementari perfectionate pentru un numar de zone suplimentare din domeniul protectiei mediului si al energiei, ca de exemplu captarea si stocarea carbonului, administrarea de?eurilor ?i eficien?a energetica.
• Departamentul pentru Energie afirma ca In perioada 2014 - 2024, Romania va incuraja dezvoltarea energiile regenerabile, cu un accent pe biomasa. (Lista principiilor pentru strategia nationala energetica pentru anii 2014 – 2035 anuntata in data de 07 mai 2014.)
Asociatia Romana de Biomasa si Biogaz va sta la dispozitie sa va ofere orice informatii si statistici doriti, din Romania sau Europa, pentru a va furniza date care sustin punctul nostru de vedere si va ajuta sa luati decizia cea mai buna pentru interesul national.
Cu stima,
Pentru Asociatia Romana de Biomasa si Biogaz si toti membri sai, Ilias Papageorgiadis Presedinte

* Exemple concrete prin care un proiect de Biomasa sau Biogaz poate micsora costul energiei termice pentru cetateni si fabrici: 1. Coltherm, operatorul de termoficare din Timisoara, a incheiat un contract pentru a cumpara energie electrica si termica de la un proiect de Biomasa, care urmeaza sa fie construit. In acest contract se stabileste faptul ca operatorul de termoficare Coltherm va cumpara Energia Termica de la acest proiect, cu un cost de 80 de lei / Gcal. Astazi, Coltherm produce cu un cost estimativ de 125 de lei / Gcal (si factureaza cu un pret de peste 200 de lei / Gcal). Practic, colaborand cu dezvoltatorii proiectului de Biomasa, Coltherm va economisi aproximativ 35% fata de costul actual pentru producerea energiei termice!
2. Cris - Tim, o companie care activeaza in sectorul alimentar colaboreaza cu compania Genesis Biopartner, investitorul unui proiect de Biogaz cu o capacitate de 1 MW, construit langa fabrica Cris – Tim, la Filipestii de Padure. Dupa ce proiectul de Biogaz a fost pus in functiune, costurile energiei termice pentru Cris – Tim au fost micsorate cu 30% fata de factura platita pana atunci pentru gaz natural. Practic, asta inseamna ca fabrica respectiva devine mai competitiva, poate angaja mai multi oameni si in paralel, isi rezolva problema cu deseurile sale, livrand deseuri si primind energie mai ieftina.


L163/2015
Propunere legislativă de modificare şi completare a Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie, republicată.
Număr de înregistrare: 59
Data de postare a opiniei: 02.04.2015 16:26:00
De la: marginean raluca
Textul opiniei: Buna ziua! Va supunem atentiei urmatoarele aspect privind modificarea Legii 220/2008: 1. Pastrarea limitei inferioare a pretului de tranzactionare a Certificatelor Verzi - cel putin pretul minim actual. 2. Introducerea posibilitatii de incheiere a contractelor bilaterale directe, de vanzare a energiei electrice si Certificate Verzi de catre producatori, ca alternativa a incheierii acestor contracte pe pietele centralizate pentru centralele cu Putere Electrica nominal mai mica de 5 MW.
Multumesc!



Go to top