Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK


Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
L417/2019 Propunere legislativă pentru completarea Legii nr.196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor
Data Start interval
Data Sfărșit interval
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie
L417/2019
Propunere legislativă pentru completarea Legii nr.196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor
Număr de înregistrare: 634
Data de postare a opiniei: 05.08.2019 00:00:00
De la: Iordache Marinela
Textul opiniei: La art 40 propun sa se introduca inca 2 alineate
4) Daca se infiinteaza unitati care presupun un aflux mare de persoane, aceste unitati vor participa la plata curateniei, cu o cota mai mare, stabilita de adunarea generala si stipulata in conventie.
5) Daca se infiinteaza cabinete medicale, laboratoare de analiza, se impune acceptul scris al tuturor proprietatilor, deoarece toti proprietarii vor suporta risc de imbolnavire , mai ales in cazul epidemiilor de gripa, datorita afluxului de persoane potential purtatoare de microbi, prin spatiul comun de la intrarea in bloc. Aceste unitati vor fi obligate sa asigure dezinfectarea spatiului prin care trec pacientii ( podele, manere usi)  asa cum prevad normele Directiei de sanatate publica.
Consider ca trebui facute aceste precizari, deoarece in prezent exista,  in blocuri de locuinte, cabinete medicale infiintate in apartamente proprietate privata sau inchiriate si platesc intretinerea pe cota parte indiviza si nr de persoane, trecându-se 2 persoane ( medicul si asistentul). Pt o recompensa data comitetului executiv si vecinilor, aceste unitati au obtinut avizul, dar functionarea lor in bloc afecteaza pe toti proprietarii.
Toate unitatile/societatile infiintate vor respecta normele de convietuire in bloc!
 
La art 10, alin (4), propun sa se adauge: si aplica masuri pt respectarea legii. In cazul in care compartimentele prevazute la alin.(1) nu iau masurile ce se impun, iar proprietarii, care sesizeaza neregulile, au de suportat prejudicii, acestia vor putea actiona in instanta, compartimentele sesizate.
 Explicatie: din cauza faptului ca aceste compartimente, doar, atentioneaza asociatiile de locatari sa se transforme in asociatii de proprietari, fara a lua nicio masura, multe astfel de asociatii nu s-au reorganizat, sfidând atâtea legi. Rezultatul,  blocurile fara asociatiei de proprietari nu pot beneficia de programul de reabilitare termica cu fonduri nerambursabile, program derulat la Primaria S5. De câte ori am sesizat compartimentul Relatii cu asociaciile de proprietari/locatari, despre neregulile din bloc si am cerut sprijinul in cazuri concrete, am primit raspuns ca legea nu prevede si ca pot sa ma adresez instantei. Oamenii obisnuiti au o retinere sa se adreseze instantei, si nici nu cred ca este cazul sa se aglomereze instantele, trebuie, doar, ca organismele abilitate sa se implice mai mult, iar L 196/2018 ar trebui sa precizece cum sa se implice, concret.
 
La art 15 alin (1)  propun se completeze: Pt aceasta intrunire, proprietarii se convoaca prin afisare la avizier si tabel convocator
La art 28, alin (4) si art.29, alin (2) si (3), se prevede ca proprietarii prejudiciati se pot adresa compartimentelor de la art. 10. Ei se adreseaza si ramân cu adresarea si renumele de reclamagii.
 
Propun se se precizeze ce masuri trebuiesc luate de compartimentele de la art.10 si in cat timp trebuie sa raspunda la sesizare.
 La art 30 alin (3) propun sa se completeze:  presedintele, cenzorul sau un membru al comitetului executiv au obligatia de a constata prejudiciul si a semna pv de constatare.

La art 31 alin (1) propun se completeaza sau se adauga alt aliniat: Când se repara ori se înlocuiesc elemente din proprietatea comuna aflate in spatiul individual sau chiar in spatiile comune, obligatoriu se instiinteaza toti proprietarii prin afisare la avizier, pt ca acestia, daca vor, sa poata urmari respectivele lucrari. Altfel exista posibilitatea de folosire a fondului de reparatii pt lucrari de reparatii fictive, sau care nu se executa la proprietatea comuna, semnate de câtva beneficiari, pe principiul "azi faccem pv si renovam la mine, mâine la tine.
La art 33 alin (1) propun sa se precizeze ca vânzatorul trebuie sa faca dovada ca exista un fond de rulment care sa acopere cotele de intretinere ulterioare, deoarece la momentul vanzarii chiar daca plata este la zi, nu este achitata in integralitate datoria fostului proprietar .
 Tot la art 33 alin (1) propun sa se introduca un alineat in care sa se precizeze in mod expres ( cu toate ca este de bun simt) ca indexul, la utilitatile pt partea comuna, se comunica lunar, nu se fac regularizari. Noul proprietar nu trebui sa plateasca consumul vechiului proprietar , la partile comune ( lumina, apa etc) pe motiv ca s-a facut regularizare. Deasemenea proprietarul care a facut cerere de scoatere de la intretinere, e scutit, pe acea perioada, de plata luminii pe scara blocului, dar se intâmpla ca el sa plateasca pt acea perioada la momentul regularizarii. Au fost cazuri concrete!
 La art 46 alin (1) propun sa se faca precizarea ca si aceasta adunare trebuie sa fie convocata in conditiile art 47, alin(4).
 
La art 48 alin (2) consider formularea cam ambigua pt intelegerea cetateanului obisnuit. Propun precizarea procentului de membri ai asoc.de propr.necesari pt validarea adunarii generale reconvocate.
 
La art 48 alin (5) propun sa completeze cu : Pentru situațiile care vizează numai proprietarii unui tronson sau ai unei scări, hotărârile sunt luate prin acordul scris al majorității proprietarilor scării sau tronsonului respectiv, membri ai asociației de proprietari, pe bază de tabel nominal.
 
Poate nu este lipsit de importanta sa se precizece ce fel de majoritate: 2/3 sau 50%+1
 
La art 51 propun sa se completeze cu : Pentru situațiile care vizează numai proprietarii unui tronson sau ai unei scări, hotărârile sunt luate prin acordul scris al majorității proprietarilor scării sau tronsonului respectiv pe bază de tabel nominal.
La art 52 alin (1) propun sa se reformuleze:
 
Dacă o hotărâre a adunării generale este contrară legii, statutului sau acordului de asociere a asociației de proprietari ori este de natură să prejudicieze interesele proprietarilor, aceștia sau orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său pot/poate sesiza compartimentele prevazute la art.10 , politia locala sau alte organisme abilitate , dupa caz. Dupa epuizarea cailor mentionate mai sus  pot/poate ataca în justiție respectiva hotărâre, sau la Avocatul poporului, precizand organismele care au fost sezizate fara a obtine satisfactie.
 

Propun sa se renunte la alin (2) al art 52 sau sa se reformuleze si sa se prevada sanctiuni drastice pt cei care au facut abuzuri, dar si pt cei care le-au tolerat/ acoperit, atat din conducerea asociatiei de proprietari, dar mai ales din organismele abilitate sa controleze asociatiile de proprietari.
 
Din cauza prevederii de la alin (2) al art 52, se fac mari abuzuri in blocurile de locuinte. Majoritatea proprietarilor nu actioneaza in justitie , sau daca actioneaza, dureaza f mult pana se pronunta instanta. De multe ori pe listele de plata sunt trecute sume abuzive, fara acordul adunarii generale, cu pv false pt adunari fictive. Unii proprietarii nu pot plati la nesfarsit aceste abuzuri, dar nu actioneaza in instanta pt ca ori nu au timp, ori nu au incredere, ori nu au bani si atunci aleg sa protesteze prin neplata. Astfel ajung sa acumuleze datorii si penalitati, sunt scoase apartamentele la vanzare si nu de putine ori acestea sunt cumparate prin interpusi, de aceea care au grija ca datoriile sa fie cat mai mari sau care acopera abuzurile, profitand de ambiguitatile din lege.
 
 Propun sa se mentioneze in cuprinsul legii ca proprietarii pot face cerere de scoatere de la intretinere, daca lipsesc de la domiciliu mai mult de 15 zile si ca cererea poate fi facuta atat inainte de luna pt care se solicita scoaterea, dar si in cursul lunii respective, sau la sfarsitul lunii. Sunt situatii cand proprietarii , datorita unor imprejurari neprevazute ( boli, accidente) nu se mai intorc la domiciliu o perioada mai mare de 15 zile.
 



 

L417/2019
Propunere legislativă pentru completarea Legii nr.196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor
Număr de înregistrare: 628
Data de postare a opiniei: 23.07.2019 11:45:00
De la: Iordache Marinela
Textul opiniei: La art 10, alin (4), propun sa se adauge: si aplica masuri pt respectarea legii. In cazul in care compartimentele prevazute la alin.(1) nu iau masurile ce se impun, iar proprietarii, care sesizeaza neregulile, au de suportat prejudicii, acestia vor putea actiona in instanta, compartimentele sesizate. Explicatie: din cauza faptului ca aceste compartimente, doar, atentioneaza asociatiile de locatari sa se transforme in asociatii de proprietari, fara a lua nicio masura, multe astfel de asociatii nu s-au reorganizat, sfidând atâtea legi. Rezultatul, blocurile fara asociatiei de proprietari nu pot beneficia de programul de reabilitare termica cu fonduri nerambursabile, program derulat la Primaria S5. De câte ori am sesizat compartimentul Relatii cu asociaciile de proprietari/locatari, despre neregulile din bloc si am cerut sprijinul in cazuri concrete, am primit raspuns ca legea nu prevede si ca pot sa ma adresez instantei. Oamenii obisnuiti au o retinere sa se adreseze instantei, si nici nu cred ca este cazul sa se aglomereze instantele, trebuie, doar, ca organismele abilitate sa se implice mai mult, iar L 196/2018 ar trebui sa precizece cum sa se implice, concret.

L417/2019
Propunere legislativă pentru completarea Legii nr.196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor
Număr de înregistrare: 608
Data de postare a opiniei: 05.07.2019 09:11:00
De la: Adrian Mihai
Textul opiniei: Obligarea/conditionarea unui proprietar de ob?inere din partea comitetului executiv a avizului scris dat pentru schimbarea destina?iei spa?iului ?i/sau proprietarilor cu care se învecineaza pe plan orizontal ?i vertical, reprezinta o limitare/incalcare a dreptului de proprietate. Prin aceasta conditionare comitetul executiv/proprietarii devin "co-proprietari" de facto pe proprietatea celui care doreste ca la/pe proprietatea sa sa înfiinteze o societate/desfasoare o activitate. Legea nu trebuie sa prevada aceasta conditionare total nelegala, absurda si ilogica, însa trebuie sa prevada sanctiunile aplicabile in cazul in care cel care desfasoara o activitate, la un apartament din cadrul unui condominiu, nu respecta regulile de convietuire/ dispozitiile legale aplicabile. Simplu si legal. Altfel, se continua cutuma potrivit careia proprietarul trebuie sa plateasca (la negru) comitetului executiv/proprietarilor vecini sume de bani/ alte atentii pentru primirea avizului/acceptului. Multumesc si succes!

L417/2019
Propunere legislativă pentru completarea Legii nr.196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor
Număr de înregistrare: 606
Data de postare a opiniei: 29.06.2019 08:11:00
De la: Polixenia Grecu
Textul opiniei: Având în vedere numarul mare de Asocia?ii de Locatari care nu au reu?it sa se constituie în Asocia?ii de Proprietari (din diverse motive - costuri, lipsa de interes a celor care conduc asocia?iile, dificultatea de a aduna un numar suficient de proprietari pentru a formaliza ceea ce exista de aproape 50 de ani - la noi în bloc- eviden?e financiare incerte, sprijin zero de la structura de specialitate din primarie), apreciem ca ar fi util ?i chiar se impune prorogarea termenului de 12 luni de la data intrarii în vigoare a legii, astfel încât sa nu ramânem fara utilita?i (RADET ne-a notificat ca nu ne va mai furniza agent termic/apa calda daca nu vom încheia un contract cu ei - ca persoana juridica). Mul?umim.



Go to top