Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK


Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
L154/2020 Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.63/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.273/2006 privind finanțele publice locale, precum și pentru stabilirea unor măsuri financiare
Data Start interval
Data Sfărșit interval
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie
L154/2020
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.63/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.273/2006 privind finanțele publice locale, precum și pentru stabilirea unor măsuri financiare
Număr de înregistrare: 31
Data de postare a opiniei: 04.03.2020 17:43:00
De la: Negrea Iulia
Textul opiniei: In esenta, propunerea legislativa pentru modificarea ?i completarea OUG nr. 189/2008 este oportuna si reflecta necesitatea optimizarii premiselor managementului institutiilor de cultura in concordanta cu standardele si bunele practici internationale.
Propunerea ca managementul institutiilor publice de cultura sa poata fi incredintat si absolventilor de studii umaniste evidentiaza o nevoie stringenta de profesionisti cu o vasta deschidere epistemica spre abordari conceptuale pluridisciplinare. Suntem pe deplin constienti ca aceasta modificare va genera efecte de tipul “Pandora"s Box”. Insa ce garantii performantiale ofera actualmente unii dintre managerii fara experienta, specializati pro forma in domeniul de activitate a institutiei pe care o reprezinta, cand rezultatele concrete ale activitatii lor sunt submediocre, substandard?! Un model functional de eficienta in cazul institutiilor de spectacole si concerte confera directorului artistic (directorului muzical), specialistului in domeniul de activitate a institutiei, rolul determinant in atingerea obiectivelor specifice ce decurg din viziunea de ansamblu a managerului cu privire la dezvoltarea misiunii institutiei in raport cu un set relevant de standarde si criterii de performanta profesionala (Achievement Targets).
De o importanta majora este si propunerea de eliminare a prevederilor referitoare la dreptul de preemtiune al managerului care a obtinut la evaluarea finala nota 9. Din aceasta perspectiva, managementul institutiilor de cultura trebuie sa urmeze un parcurs concurential deschis, impartial, evitandu-se astfel eventuale tendinte de permanentizare a tipologiei latifundiarului autocrat si de perpetuare a conexiunilor “relationale” ale acestuia in scopul satisfacerii unor interese personale si/sau de grup. Preemtiunea nu implica automat si valoarea, astfel ca organizarea unor concursuri transparente in vederea incredintarii managementului institutiilor de cultura reprezinta o masura justa, obiectiva, de corectie deontologica a practicii in vigoare, anume: “consacrarea” autoritatii manageriale prin intermediul concursurilor inchise, mai ales cand membrii comisiilor de evaluare sunt “selectati”, “aranjati” si negociati - de multe ori de comun acord cu autoritatea - in “virtutea” principiului reciprocitatii “tu vii la mine in comisia de evaluare, eu voi veni in comisie la tine”, “ne asiguram” functiile si obligatiile aferente “castei”.
Sunt salutare si modificarile propuse cu privire la componenta comisiilor de evaluare a proiectelor de management, precum si propunerile - in cadrul procedurii contestatiei - de argumentare calitativa (elemente de continut) a notelor acordate candidatilor la concursurile pentru ocuparea posturilor de manageri.
Alte propuneri:
1). Avand in vedere istoricul “colaborarilor” mai mult sau mai putin armonioase intre unii manageri si lideri de sindicate, precum si faptul ca unii dintre liderii de sindicat se folosesc de pozitia si influenta lor in institutii pentru a se lansa in cariere de manageri (sindicatul folosit ca pretext disimulant de Lobbying Campaigns), poate fi luata in considerare si urmatoarea propunere: ManagementuI institutiilor publice de cultura nu poate fi incredintat unei persoane care a detinut sau detine functia de lider de sindicat. Motivarea rezida in prevenirea riscului de coruptie institutionala si de folosire a organizatiilor sindicale ca rampa de lansare manageriala de catre unii lideri in scopul detinerii controlului asupra resursei umane, logistice si financiare in institutiile publice de cultura. Exista pericolul ca unii lideri de sindicat “deghizati” ulterior in manageri sa urmareasca satisfacerea unor interese personale si/sau de grup, abuzand de autoritatea functiei de conducere in gestionarea bugetului alocat institutiei din fonduri publice locale sau prin finantari nerambursabile (proiecte europene).
2). Obligatia publicarii – pe site-ul autoritatii si al institutiei publice de cultura – nu doar a proiectului de management desemnat castigator la concurs, ci si a proiectului/proiectelor de management respins(e). Motivarea consta in asigurarea unui grad crescut de transparenta, obiectivitate si corectitudine in ceea ce priveste notarea proiectelor de management. Ca o consecinta directa, rezultatele concursurilor de proiecte de management vor avea mai multa credibilitate la nivelul perceptiei sociale.

L154/2020
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură, precum și pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.63/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.273/2006 privind finanțele publice locale, precum și pentru stabilirea unor măsuri financiare
Număr de înregistrare: 23
Data de postare a opiniei: 12.02.2020 13:22:00
De la: Alexandru BOUREANU
Textul opiniei: Propunerea de modificare a OUG 189/2008 este binevenita. Dar, ar fi necesar de modificat o serie de alte prevederi care sunt inca contradictorii in lege. Exista aspecte ce ar trebui remediate si problemele aparute la aplicarea acesteia, avand in vedere parctica din domeniu de pana in prezent. De asemenea, parte din propunerile forumulate sunt discutabile si unele chiar periculoase pentru sistemul cultural. Solicita o intalnire publica si o dezatere cu privire la amendamentele propuse.



Go to top