Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK


Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
L604/2023 Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul prevenirii şi combaterii traficului si consumului ilicit de droguri şi alte substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive
Data Start interval
Data Sfărșit interval
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie
L604/2023
Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul prevenirii şi combaterii traficului si consumului ilicit de droguri şi alte substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive
Număr de înregistrare: 467
Data de postare a opiniei: 02.10.2023 00:00:00
De la: APADOR-CH
Textul opiniei: Vă trimitem, spre a fi avute în vedere la adoptarea Propunerii legislative nr. B533/2023,
  
Recomandările APADOR-CH
 cu privire la Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul prevenirii şi combaterii traficului si consumului ilicit de droguri şi alte substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive
(înregistrată cu nr. B533/2023 la Senat, prima cameră sesizată)
 
 
Propunerea legislativă vizează modificarea a 3 legi, printre care şi Codul penal. În cazul modificării Codului penal, se urmăreşte înăsprirea regimului sancţionator al infracţiunilor de conducere a unui vehicul fără permis de conducere (art. 335 Cod penal) și de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe (art. 336 Cod penal).
 
În acest sens, se propune ca, în cazul celor două infracţiuni, menţionate mai sus, instanţa de judecată să nu mai poată dispune amânarea executării pedepsei.
 
De asemenea, se propune ca, în cazul infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe (art. 336 Cod penal), instanţa de judecată să poată aplica şi o pedeapsă complementară, constând în interzicerea exercitării, pe o perioadă de la 1 la 10 ani, a dreptului de a conduce anumite categorii de vehicule.
 
APADOR-CH apreciază că propunerile de modificare a Codului penal au ca scop instituirea unor garanţii legale efective privind dreptul la viaţă, în contextul în care a crescut îngrijorător numărul cazurilor de de conducere a vehiculelor sub influenţa alcoolului şi/sau a substanţelor psihoactive, cazuri urmate frecvent de accidente de circulaţie cu consecinţe grave şi foarte grave (decese multiple ale victimelor accidentelor de circulaţie).
 
În acelaşi timp, APADOR-CH consideră că măsurile conţinute de propunerea legislativă pot fi completate şi cu alte măsuri care au drept scop, în primul rând, prevenirea comiterii unor accidente de circulaţie cauzate de conducători auto aflaţi sub influenţa alcoolului şi/sau a substanţelor psihoactive.
 
Astfel, APADOR-CH recomandă ca în propunerea legislativă să fie incluse încă 2 modificări de acte normative, respectiv o modificare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice și o modificare a Codului penal, după cum urmează:
 
 
 
1) Este necesară majorarea duratei de suspendare a dreptului de a conduce pentru conducerea vehiculului sub influenţa alcoolului, cu o îmbibaţie alcoolică mai mică sau egală de 0,80 g/l alcool pur în sânge, faptă care constituie contravenţie.
 
 
În prezent, potrivit art. 102 al. 3 lit. a din Ordonanţa de urgenţă (OUG) nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile conducerea unui autovehicul sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune (deci, conducerea cu o îmbibație alcoolică mai mică sau egală de 0,80 g/l alcool pur în sânge). Menţionăm că în cazul de conducere sub influenţa drogurilor (substanţe psihoactive) nu se pune problema existenţei unei contravenţii, fapta fiind întotdeauna infracţiune, indiferent de concentraţia drogurilor în sânge.
 
Chiar dacă îmbibaţia alcoolică este sub 0,8 g/l, prezenţa alcoolului în sângele celui aflat la volan constituie un impediment serios pentru a conduce în condiţii de siguranţă, reflexele fiind diminuate, iar riscul producerii de accidente este crescut.
 
Potrivit actualei reglementări, în astfel de cazuri permisul de conducere este suspendat pe o perioadă de 3 luni. Măsura de suspendare pe numai 3 luni s-a dovedit a fi ineficientă, având în vedere numărul mare al celor depistaţi la volan sub influenţa alcoolului, la orice “filtru” organizat de poliţie.
 
Considerăm că o măsură de prevenţie esenţială pentru diminuarea semnificativă a accidentelor rutiere este aplicarea strictă regulii “Când bei, indiferent cât, nu conduci”. Ca atare, este nevoie de o sancţiune complementară mai severă, de exemplu suspendarea permisului nu pe 3 luni, ci pe 12 luni (1 an), în cazul săvârșirii acestei contravenții. Iar, dacă autorul recidivează, în sensul că în următorii 3 ani de la depistare comite aceeași contravenșie (este din nou depistat la volan sub influenţa alcoolului), suspendarea permisului ar trebui dispusă pe mai mult de 1 an, de exemplu, pe 5 ani.
 
Dacă şoselele, şi aşa foarte aglomerate, vor fi lipsite de mulţi conducători auto, cu permisul suspendat pe durate semnificative, pe motiv de consum de alcool (inclusiv  pentru o alcoolemie de sub 0,8) nu este nicio problemă. Astfel se va putea circula mai bine, mai aerisit şi mult mai în siguranţă.
 
 
Pentru motivele prezentate mai sus, APADOR-CH recomandă modificarea şi completarea art. 102 al. 3 lit. a din OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, textul rezultat după modificare şi completare fiind următorul:
(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile sau, în cazul prevăzut la lit. a), pentru o perioadă de 1 an, săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a următoarelor fapte:
a) conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune; în cazul în care fapta se repetă în următorii 3 ani de la comiterea faptei anterioare, sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce se aplică pentru o perioadă de 5 ani.
 
* * *
 
2) Este necesară majorarea pedepsei pentru conducerea cu permisul suspendat pe motiv de consum de alcool sau droguri. În prezent, pedeapsa pentru astfel de infracţiuni este, conform art. 335 al. 2 din codul penal, închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau amenda.
 
În practică, pedepsele pentru infracţiunea de conducere cu permisul suspendat sunt simbolice, la nivel de amendă (mai ales când este singura infracţiune comisă, neînsoţită, în concurs, şi de alte infracţiuni sau când nu se pune problema recidivei postcondamnatorii), astfel că sancţiunile aplicate nu descurajează persoanele cu permisul suspendat să conducă şi după suspendare, ci dimpotrivă.
 
De aceea, chiar dacă, în actuala propunere legislativă, durata interdicţiei de a conduce în caz de consum de alcool sau de droguri este mare (de la 1 la 10 ani), caracterul descurajator al acestei prevederi poate fi uşor compromis, în practică, dacă nu se prevede și o sancţiune cu adevărat severă pentru cazurile în care această interdicţie de a conduce este încălcată, adică în cazul în care este comisă infracţiunea de conducere cu permisul suspendat.
 
De exemplu, un şofer cu permisul suspendat pe 10 ani (situaţie posibilă, conform prezentei propuneri legislative) poate continua să conducă, chiar dacă permisul este suspendat şi, la un moment dat, este depistat. I se face „dosar penal”. Pentru conducerea fără permis poate primi, potrivit actualei legislaţii, o simplă amendă penală. Pare cam puţin şi nu pare deloc să garanteze respectarea interdicţiei de a conduce timp de 10 ani. Ar trebui prevăzute sancţiuni mult mai severe pentru cei care, deşi le-a fost suspendat permisul pentru alcool sau/şi droguri, circulă în continuare, cu permisul suspendat.
 
Agravarea regimului sancţionator al infracţiunii de conducere cu permisul suspendat ar trebui să privească strict acele cazuri în care interdicţia de a conduce a fost dispusă pentru consum de alcool sau/şi droguri, având în vedere cazuistica din ultima perioadă, dominată de accidente mortale sau grave comise de şoferi aflaţi sub influenţa alcoolului sau/şi a drogurilor.
 
Cu alte cuvinte, pentru a exista o garanţie reală că şoferul sancţionat va respecta interdicţia de a conduce, dispusă pe o perioadă între 1 şi 10 ani, trebuie prevăzută în textul de lege care incriminează conducerea cu permisul suspendat o agravantă (o pedeapsă mai mare, de exemplu, de la 2 la 4 ani inchisoare și eliminarea alternativei amenzii) pentru cei care conduc, deşi au permisul suspendat pe motiv de conducere sub influenţa alcoolului sau/şi a substanţelor psihoactive.
 
Desigur, revine legiutorului să fixeze cuantumul minim si maxim al noii pedepse pentru infracțiunea de conducere cu permisul suspendat pentru consum de alcool sau/și droguri.
 
După cum am mai precizat, lipsa de pe şosele a şoferilor consumatori de alcool şi droguri nu este o problemă pentru societate, ci un real beneficiu, pentru condus în siguranţă, pentru mai puţine accidente şi, în cele din urmă, pentru protejarea dreptului la viaţă.
 
 
Pentru motivele prezentate mai sus, APADOR-CH recomandă completarea art. 335 din Codul penal, prin introducerea unui nou alineat, (4), cu următorul conţinut:
 
(4) În cazul infracţiunii prevăzute la al. 2), dacă exercitarea dreptului de a conduce a fost suspendată pentru conducerea vehiculului sub influenţa alcoolului, indiferent de îmbibaţia alcoolică, sau a unor substanţe psihoactive, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 4 ani
  
Vă rugăm să ne comunicaţi măsurile dispuse cu privire la aceste recomandări.
 
Comunicarea poate fi facută pe e-mail, la adresa  office@apador.org
  
Vă mulţumim. 
 Director executiv,
Georgiana Gheorghe
 
 
 

L604/2023
Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul prevenirii şi combaterii traficului si consumului ilicit de droguri şi alte substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive
Număr de înregistrare: 465
Data de postare a opiniei: 25.09.2023 13:26:00
De la: Emanuel Dobrin
Textul opiniei: Buna ziua. Sunt de acord cu combaterea consumului de droguri dar haideti sa si gandim nu doar sa ne prefacem. 1. Faptul ca cineva a consuma acum 20 zile o tigara cu canabis nu inseamna ca mai este sub influenta. Care e limita peste care cineva e sub influenta sau nu? Care e studiul conform caruia o persoana este sau nu sub influenta. 2. Pedepsele se vor aplica dupa care teste? cele de la IML sau cele folosite de aparatele politiei care dau o multime de rezultate fals pozitive? Doar la nivelul judetului sibiu, 1/3 din persoanele testate au avut rezultate fals pozitive de acel aparat. O treime din persoanele testate sa sufere din cauza celorlalte? E absolut stupid. Propun ca acele teste facute cu Draeger 5000 sa fie orientative, ulterior aplicandu-se pedeapsa in functie de rezultatul de la IML. Nevinovat pana la proba contrarie.
Atasat, document statistic de la Politia Sibiu cu privire la testele fals pozitive cu privire la consumul de droguri.
Deasemenea, un studiu cu privire la acuratetea aparatului utilizat de politia Romana in depistarea "consumatorilor". https://academic.oup.com/jat/article/42/4/248/4835625
Citez, The proportions of false positive results with DDT5000 compared to findings in blood samples above the Norwegian legal per se limits were for cannabis 14.5%, amphetamine 23.2%, methamphetamine 38.4%, cocaine 87.1%, opiates 65.9% and benzodiazepines 36.4%. The proportions of false negatives were for cannabis 13.4%, amphetamine 4.9%, methamphetamine 6.1%, cocaine 0.0%, opiates 0.0% and benzodiazepines 18.8%.
Acuratete 0. As recomanda sa fie pur informativ, apoi decisiv sa fie testul din sange si urina de la IML.

L604/2023
Propunere legislativă pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul prevenirii şi combaterii traficului si consumului ilicit de droguri şi alte substanţe susceptibile de a avea efecte psihoactive
Număr de înregistrare: 460
Data de postare a opiniei: 22.09.2023 18:57:00
De la: Vasile Coman
Textul opiniei: Având în vedere că substanțele psihoactive pot fi depistate și la 21 de zile în organism după ce au fost consumate, ar trebui un anumit prag, ca și la alcool. Este greu de crezut că cineva care a consumat o țigară de cannabis cu câteva zile în urmă se află sub influența acestei substanțe. Cine stabilește că este sub influență, unde sunt studiile medicale în materie? Legea 336 este o aberație legislativă, neavând un prag maxim pentru substanțe, așa cum este prevăzut pentru alcool. Ca și Legea nr. 143/2000, nu va stopa consumul și traficul, în condițiile în care consumul crește de la an la an.



Go to top