L67/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.184/2001, republicată, privind organizarea și exercitarea profesiei de arhitect
|
Număr de înregistrare: |
192
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
17.02.2025 16:43:00
|
De la: |
Filiala Bucuresti OAR
|
|
Textul opiniei: |
Catre: Senatul Romaniei
In atentia: Bota Gheorghe-Ioan - senator PNL Cosa Silviu-Iulian - senator PNL Cotet Mihai - senator PNL Fenechiu Catalin-Daniel - senator PNL Jitaru Ovidiu - senator PNL Marian Calin-Petru - senator PNL Niculescu-Tagarlas Cristian-Augustin - senator PNL Gorghiu Alina-Stefania - deputat PNL Mos Patricia Simina Arina - deputat PNL
Ref.: Propunere legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr.184/2001, republicata, privind organizarea si exercitarea profesiei de arhitect
Apreciem interesul Parlamentului pentru profesia noastra manifestat prin „Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr.184/2001, republicata, privind organizarea si exercitarea profesiei de arhitect”, initiativa depusa la Senat in data de 06.02.2025.
De-a lungul timpului, Ordinul Arhitectilor din România si-a aratat implicarea in propunerile pentru modificarea Legii nr.184/2001, cum ar fi prin propunerile realizate in anii 2015 sau 2022. Din pacate, aceste propuneri nu au fost inca adoptate inca de legiuitor.
Cu acest prilej, tragem, din nou un semnal de alarma si asupra acestor aspecte de maxima importanta pentru organizarea profesiei de arhitect. Printre acestea se numara prevederile insuficiente cu privire la formele de exercitare a profesiei de arhitect. Acestea sunt esentiale asigurarea standarde privind calitatea arhitecturii din România.
De aceea, mai facem o propunere referitoare la modul de exercitare a profesiei de arhitect, dupa modelul altor tari din Uniunea Europeana. Conform acesteia, trebuie sa fie arhitecti cel putin 50% din actionarii, membri din consiliile de administratie si dintre directorii persoanelor juridice in care arhitectii isi pot exercita dreptul de semnatura.
I. Expunerea de motive la propunerea legislativa 1) Introducere Profesia de arhitect implica o inalta responsabilitate reprezentata nu numai prin creativitate dar si prin respectarea unui ansamblu de prevederi legale tehnice si in special deontologice. Persoanele juridice in care arhitectii isi pot exercitat dreptul de semnatura au un rol semnificativ in calitatea arhitecturala, dezvoltarea urbana si protectia patrimoniului, având in vedere importanta respectarii standardelor profesionale propunem urmatoarele modificari legislative prin care arhitectii sa fie majoritari in structurile persoanelor juridice In care arhitectii isi pot desfasura dreptul de semnatura, respectiv a firmelor de arhitectura din Romania.
2) Scopul propunerii Scopul acestei propuneri este de a asigura un cadru legal prin care persoanele juridice care desfasoara activitati de arhitectura sa fie conduse de profesionisti calificati care sa poata garanta respectarea normelor legale si deontologia profesiei. Numai in acest fel putem proteja de suprapunerea in acest domeniu a unor interese strict comerciale care ar putea astfel compromite calitatea arhitecturii, a mediului construit si in final a vietii in România. 3) Necesitatea reglementarii Dupa cum vom arata in cele ce urmeaza, in mai multe tari din Uniunea Europeana exista reglementari care obliga ca arhitectii sa fie majoritari in cadrul firmelor de arhitectura. Aceste prevederi sunt esentiale pentru: - Atingerea standardelor profesionale: ele garanteaza ca cei care proiecteaza si iau deciziile profesionale sunt arhitecti calificati. - Protejarea beneficiarilor si a mediului construit: ele permit garantarea respectarii legislatiei de catre cei implicati in firmele de arhitectura. - Prevenirea conflictelor de interese: ele impiedica ca firmele de arhitectura sa fie influentate de interese care nu sunt compatibile cu principiile etice ale profesiei de arhitect. 4) Obiectivele propunerii - Protejarea profesiei: numai arhitectii cu drept de semnatura trebuie sa fie cei care dirijeaza activitatea firmelor de arhitectura pentru respectarea legislatiei si a standardelor profesionale. - Transparenta si responsabilitate: prin aceasta reglementare viitoare la firmele de arhitectura pot fi controlate conflictele de interese si calitatea serviciilor prestate. - Alinierea la standarde ale Uniunii Europene: se realizeaza o mai stransa legatura cu bunele practici din Uniunea Europeana. 5) Argumente in favoarea propunerii - Protejarea intereselor publice si ale patrimoniului: profesia de arhitect are implicare directa in calitatea vietii cetatenilor, in siguranta cladirilor, a mediului construit si in protectia patrimoniului iar deciziile trebuie sa fie luate de profesionisti nu de persoane fara pregatire in domeniu. - Asigurarea calitati in arhitectura: numai arhitectii sunt cei care pot garanta respectarea standardelor tehnice si juridice ale profesiei. - Conformitatea cu practicile din Uniunea Europeana: intr-un mare numar de tari din Uniunea Europeana legislatia impune ca arhitectii sa fie majoritare in firmele de arhitectura fapt care demonstreaza importanta acestui sistem. 6) Exemple de reglementari similare in Uniunea Europeana In mai multe tari din Uniunea Europeana exista legi sau reglementari care stipuleaza faptul ca arhitectii trebuie sa fie majoritari in cadrul firmelor de arhitectura. Aceste reglementari sunt menite sa permita controlul asupra - Franta: conform Legii nr. 77-2 din 1977 cu privire la arhitectura trebuie ca actionariatul, functiile de director general si consiliul de administratie sa fie detinute majoritar de arhitecti inscrisi la Ordinul Arhitectilor. - Germania: conform Architektengesetz si a reglementarilor la nivel local, precum cele de la Camera Arhitectilor din Baden-Württemberg, trebuie ca majoritatea capitalului si majoritatea voturilor in randul actionarilor sa fie detinute de arhitecti recunoscuti. - Austria: conform Architektengesetz, cel putin 50% dintre actiunile firmelor trebuie detinute de arhitecti recunoscuti. - Italia: conform reglementarilor consiliului national al arhitectilor trebuie ca majoritatea asociatiilor unei firme de arhitectura sa fie arhitecti inscrisi la Ordinul Arhitectilor. - Spania: conform codului civil si reglementarilor colegiului oficial al arhitectilor trebuie ca cel putin 50 % din capitalul social al unei firme de arhitectura sa fie detinut de arhitecti inscrisi la Colegiul Arhitectilor. - Suedia: conform reglementarilor asociatiei suedeze arhitectilor (Sveriges Arkitekter) trebuie ca in firmele de arhitectura arhitectii sa detine majoritatea. - Grecia: in conformate cu Legea arhitectilor din Grecia firmele de arhitectura trebuie sa fie conduse de o majoritate de arhitecti. - Cipru: in conformate cu Legea arhitectilor din Cipru firmele de arhitectura trebuie sa fie conduse de o majoritate de arhitecti. - Luxemburg: legislatia privind profesiile liberale prevede ca in firmele de arhitecturi arhitectii trebuie sa fie majoritari. - Portugalia: conform legislatiei privitoare la ordinul arhitectilor trebuie ca in firmele de arhitectura cel putin 50 % dintre actionari sa fie arhitecti recunoscuti.
Exemple de reglementari similare din Romania
Ordonanta nr. 65/ 1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati „Art. 11. - (1) Contabilii autorizati pot sa isi exercite profesia individual ori se pot constitui in societati de contabilitate, infiintate potrivit legii ”
De asemenea - in ceea ce priveste activitatea practicienilor in insolventa a trecut printr-o reforma similara, initial având dreptul orice persoana sa faca o societate comerciala, apoi instituind un filtru cu cel putin 50 % din capitalul social sa fie detinut de catre un practician in insolventa, si ulterior reglementarea s-a facut numai prin forme de exercitare a profesiei in cadrul profesiei si nu prin societati comerciale.
7) Concluzie Aceasta propunere de modificare a legii prin care arhitectii sa fie majoritari in firma de arhitectura este o maxima importanta atât pentru protejarea profesiei de arhitect cât si pentru asigurarea calitatii mediului construit din România. Acest sistem este folosit de mult timp in mai multe tari din Uniunea Europeana si reprezinta un model de bune practici care poate asigura atât profesionalismul serviciilor de arhitectura cât si protejarea intereselor generale din tara noastra. 8) Propunerea de lege Având in vedere cele prezentate mai sus e de maxima importanta modificarea legislativa care sa prevada ca si in România, dupa modelul altor tari din Uniunea Europeana, cel putin 50% din actionarii, membri din consiliile de administratie si dintre directorii persoanelor juridice in care arhitectii isi pot exercita dreptul de semnatura trebuie sa fie arhitecti
II. Propunerea legislativa 1) Forma actuala Art. 18
(4) Persoanele juridice prevazute la alin. (1), care nu au in cadrul personalului un arhitect cu drept de semnatura si care desfasoara activitati de proiectare, au obligatia ca, pentru intocmirea documentatiilor de urbanism si a proiectelor de arhitectura supuse aprobarii sau autorizarii, sa foloseasca pe baze contractuale serviciile unui arhitect cu drept de semnatura. 2) Forma propusa Art. 18
(4) Actiunile persoanelor juridice prevazute la alin. (1) trebuie sa fie in forma nominativa.
(5) Majoritatea actiunilor sau partilor sociale si din drepturile de vot trebuie sa fie detinute de:
(a) unul sau mai multi arhitecti persoane fizice sau una sau mai multe persoane fizice arhitecti stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau parte la Acordul privind Spatiul Economic European si care isi exercita in mod legal profesia de arhitect in România.
(6) Persoanele juridice asociate care nu sunt firme de arhitectura nu pot detine mai mult de 25% din capitalul social si din drepturile de vot ale firmelor de arhitectura.
(7) structura de administrare a societatii, conform Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa fie aleasa in majoritate dintre actionarii sau asociatii arhitecti .
(8) Calitatea de membru al unui nou asociat este supusa aprobarii prealabile a hotarârii adunarii generale cu o majoritate de doua treimi.
Aceasta prevedere nu se aplica in cazul in care in care noul asociat este birou individual de arhitectura.
In incheiere, va multumim pentru sustinerea continua acordata domeniului nostru profesional. Va asiguram de intreaga noastra disponibilitate pentru orice clarificari.
Colegiul Director OAR Bucuresti
arh. Emil Ivanescu Presedinte OAR Bucuresti
|
|
|
|