Proiect | Opinie (click pentru sortare după dată) |
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
680
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
12.07.2025 12:07:00
|
De la: |
Mihai Popescu
|
|
Textul opiniei: |
Stimate doamne și stimați domni parlamentari, Subsemnatul(a), MIHAI POPESCU, domiciliat(ă) în Bucuresti, cetățean român preocupat de siguranța și accesibilitatea spațiului public urban, vă adresez această solicitare în legătură cu inițiativa legislativă aflată în dezbatere privind modificarea Codului Rutier, prin care se dorește permiterea parcării motocicletelor și scuterelor pe trotuar, cu condiția lăsării unui spațiu de 1 metru pentru circulația pietonilor. Am luat act de inițiativa legislativă B238/2025 care propune modificarea Codului Rutier astfel încât parcarea motocicletelor și scuterelor să fie permisă pe orice trotuar, cu condiția de a lăsa liber un metru pentru circulația pietonilor. Cu respect, vă solicit să reanalizați această propunere și să o aduceți în acord cu principiile urbanismului echitabil și ale mobilității pentru toți. Un spațiu de doar 1 metru nu este suficient pentru o deplasare pietonală sigură și confortabilă. Pe trotuare circulă zilnic: grupuri de persoane, inclusiv familii cu copii,
persoane în vârstă,
persoane cu dizabilități,
părinți care împing cărucioare,
elevi și tineri. Un metru de lățime nu permite trecerea simultană a două persoane, nu permite depășirea obstacolelor și creează disconfort și riscuri reale în interacțiunea dintre pietoni și vehiculele parcate. Mai mult, trotuarele din orașele noastre sunt deja sufocate de obstacole: mașini parcate ilegal, tomberoane, mobilier urban amplasat haotic, lucrări abandonate sau deșeuri. În acest context, o astfel de modificare nu doar că nu rezolvă, ci agravează o problemă deja cronică, blocarea trotuarelor. Inițiativa legislativă ignoră complet normele tehnice deja existente în România privind accesibilitatea spațiului urban. Potrivit NP 051-2012 privind adaptarea clădirilor civile și spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, lățimea minimă a trotuarelor accesibile pentru persoane cu dizabilități este de 1,20 m, în cazul traficului pietonal redus în dublu sens, și 90 cm doar în cazul trotuarelor cu trafic într-un singur sens și foarte rar în sens opus, cu obligația de a exista buzunare de așteptare și întoarcere de 1,80 × 2,00 m la fiecare 25 de metri.
Mai mult, pentru traficul pietonal normal sau frecvent, lățimile minime cresc semnificativ: 1,80 m pentru trafic constant în dublu sens 1,50 m pentru trafic frecvent în dublu sens, tot cu buzunare de întoarcere obligatorii Prin urmare, stabilirea arbitrară a unui metru ca minim acceptabil pentru circulația pietonală în toate condițiile contrazice aceste standarde și pune în pericol accesul real al pietonilor, în special al celor care folosesc scaune rulante, cărucioare sau au nevoie de sprijin. Un metru nu este suficient nici fizic, nici legal, pentru un trotuar care să fie cu adevărat public, sigur și accesibil. În expunerea de motive a proiectului, susțineți următoarele: „Tot în sprijinul evitării congestiilor provocate de parcarea autovehiculelor, se prevede posibilitatea ca vehiculele pe două roţi să poată staţiona pe trotuar, paralel cu marginea carosabilului, cu obligaţia de a păstra o distanţă de 1 metru pe trotuar, pentru circulaţia pietonilor şi altor participanţi la trafic.” Cum poate fi o soluție congestionarea trotuarelor, prin parcarea vehiculelor pe două roți, pentru combaterea congestiilor cauzate de parcarea autovehiculelor? Trotuarul nu este o alternativă la spațiile de parcare pentru niciun tip de vehicul. Este un spațiu destinat exclusiv circulației pietonale, iar sacrificarea acestuia pentru a „rezolva” problema parcării mașinilor sau motocicletelor este o soluție inacceptabilă și contrară principiilor urbanismului modern. De asemenea, inițiativa legislativă este motivată de o petiție pentru mobilitate urbană lansată de asociația motoADN, petiție care cere: „Realizarea de locuri de parcare pentru motociclete și scutere în București” „Marcaje de delimitare a parcării moto care să stabilească locurile și poziția de parcare” „Permiterea parcării scuterelor și motocicletelor pe străzile cu trafic pietonal în locații special marcate, astfel încât să nu încurce traficul pietonal.” Toate aceste solicitări sunt rezonabile, dar forma în care proiectul legislativ este redactat elimină tocmai acele condiții minime de reglementare, deschizând calea pentru parcarea nereglementată și abuzivă pe orice trotuar. Este important de reamintit că, pentru autoturisme, parcarea pe trotuar este permisă doar în condițiile stabilite la art. 72 alin. 7 din OUG 195/2002 republicata privind circulatia pe drumurile public, actualizata prin OUG nr. 63/2006, adică: „Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când această este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru.” Acordarea unui regim mai permisiv pentru motociclete și scutere, fără marcaje, fără spații desemnate și fără implicarea administrației locale, creează un precedent periculos și nejustificat. Solicitarea mea este simplă și de bun-simț: păstrați trotuarele pentru pietoni, în deplină siguranță și accesibilitate. Dacă proiectul urmărește în mod real crearea de condiții pentru vehiculele pe două roți, atunci soluția este amenajarea unor spații dedicate, clar marcate, în consultare cu specialiștii în mobilitate urbană și protecția celor mai vulnerabili participanți la trafic, pietonii. Vă încurajez să consultați asociații de urbanism, persoane cu dizabilități, organizații de pietoni și specialiști în accesibilitate înainte de a adopta orice modificare care poate avea consecințe negative asupra vieții cotidiene a cetățenilor. Cu respect, Mihai Popescu
|
|
|
|
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
681
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
11.07.2025 16:57:00
|
De la: |
Oprea Marius
|
|
Textul opiniei: |
Cand copii nu au scoala, traficul in Bucuresti este ok.
Constructia de scoli in apropierea copiilor si o lege care nu mai permite aprovizionarii magazinelor in timpul zilei rezolva cea mai mare parte a problemei traficului.
|
|
|
|
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
682
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
11.07.2025 14:46:00
|
De la: |
Serban Roxana
|
|
Textul opiniei: |
Doresc să îmi exprim profunda îngrijorare față de propunerea legislativă care prevede posibilitatea parcării motocicletelor și scuterelor pe orice trotuar, cu condiția menținerii unui spațiu liber de 1 metru pentru pietoni.
Această măsură este inadecvată, periculoasă și discriminatorie din mai multe motive:
🔹 1 metru nu este suficient pentru circulația pietonilor în siguranță. Acest spațiu este mult prea îngust pentru:
un părinte care împinge un cărucior pentru copil,
o persoană cu dizabilitate locomotorie sau un utilizator de scaun rulant,
un copil de mână cu un adult,
două persoane care merg împreună,
o persoană cu deficiențe de vedere, care are nevoie de spațiu pentru deplasare sigură.
🔹 Transformarea trotuarelor în spații de parcare, chiar și pentru vehicule mai mici, încurajează ocuparea abuzivă a spațiului public. În loc să descurajeze comportamentele incorecte, proiectul de lege le normalizează.
🔹 În lipsa unor marcaje clare sau reglementări stricte, interpretarea „rămânerii a 1 metru liber” va fi extrem de subiectivă și greu de controlat. Rezultatul va fi haos urban și și mai multă presiune pe pietoni.
🔹 România are deja un deficit major de infrastructură pietonală accesibilă. Legalizarea parcării pe trotuare în forma propusă agravează excluziunea socială a persoanelor vulnerabile: copii, vârstnici, persoane cu dizabilități.
Pietonii trebuie să aibă prioritate. Siguranța și accesibilitatea nu sunt opționale.
|
|
|
|
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
683
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
11.07.2025 14:06:00
|
De la: |
CLaudia Horincar
|
|
Textul opiniei: |
Bună ziua, În privința propunerii legislative care ar permite motocicletelor și vehiculelor similare să parcheze pe trotuar, cu condiția păstrării unui metru liber pentru pietoni, precum și să circule pe benzile dedicate transportului public (înregistrată la senat cu nr. B238/2025), aș vrea să atrag atenția că trotuarele sunt deja insuficiente, atât ca număr, cât și ca lățime, în multe localități. Sunt pieton, parcurg zilnic câțiva kilometri prin Cluj-Napoca, iar în această calitate pot să vă împărtășesc câteva gânduri: • Există grupuri de pietoni, de ex. familii, în care deplasarea pe lângă obstacole nu se poate face în siguranță în porțiunile sub 1 metru latime de trotuar (părinți cu copii mici, persoane cu dizabiiltăți etc.) • Congestionarea traficului se rezolvă ecologic prin încurajarea transportului public, a traficului pietonal și a vehiculelor nemotorizate (biciclete) • Calitatea aerului, o problemă stringentă în România, are de suferit și mai mult dacă se încurajează folosirea vehiculelor cu motor, fie și pe 2 roți. Vă rog să promovați acele soluții care orientează societatea înspre modernitate, protecția mediului și a sănătății tuturor, ci nu înspre creșterea folosirii motoarelor cu combustie și a spațiului public în folos strict personal. Mulțumesc, Claudia Horincar •
|
|
|
|
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
684
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
11.07.2025 12:52:00
|
De la: |
Vlad Iulian Bogdan
|
|
Textul opiniei: |
Stimați membri ai Parlamentului,
Vă scriu în legătură cu inițiativa legislativă B238/2025 privind modificarea Codului Rutier pentru a permite parcarea motocicletelor și scuterelor pe trotuar, cu condiția păstrării unui metru liber pentru pietoni.
Această propunere ridică îngrijorări serioase privind siguranța și accesibilitatea spațiului pietonal. Un metru nu este suficient pentru circulația în siguranță a pietonilor — fie că vorbim de persoane în vârstă, părinți cu cărucioare, persoane cu dizabilități sau copii. Trotuarele sunt deja supraaglomerate și fragmentate de obstacole, iar permiterea parcării suplimentare pe acestea agravează situația.
Inițiativa elimină orice condiții clare de reglementare (marcaje, spații dedicate, implicarea administrației locale), deschizând calea pentru un haos urban. Dacă scopul este sprijinirea mobilității pe două roți, soluția trebuie să fie amenajarea unor locuri de parcare bine definite și consultarea specialiștilor în mobilitate urbană și accesibilitate.
Trotuarele trebuie să rămână spații sigure și continue pentru toți pietonii. Vă rog să reanalizați proiectul în acest sens.
|
|
|
|
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
685
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
02.07.2025 15:58:00
|
De la: |
Radu Sorin
|
|
Textul opiniei: |
Vă rog să aveți în vedere elementele de importanță majoră asociate inițiativei legislative ce are ca obiect facilitarea staționării pe trotuar a motocicletelor și a altor vehicule de tip similar.
|
|
|
|
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
686
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
29.06.2025 14:35:00
|
De la: |
Valentin Dumitrescu
|
|
Textul opiniei: |
Către Senatul României Vă rog să respingeți proiectul privind acordarea dreptului motocicliștilor și celor care folosesc alte tipuri de mopede de a circula pe benzile special destinate transportului public. Marea majoritate a acestor persoane sunt un factor major de poluare fonică la nivelul orașelor, au un comportament care denotă lipsă de responsabilitate civică și atentează adesea la liniștea publică, fiind prezenți în trafic inclusiv la ore târzii din noapte, când își turează la maximum motoarele, rulează cu viteze mari, arătând că nu au nici urmă de respect față de cei care locuiesc în apropiere și care sunt deranjați noaptea de gălăgia făcută de motociclete și motoscutere. Marea majoritate a acestor conducători de vehicule nu merită privilegii în plus, ci ar trebui interzisă circulația lor după ora 22:00. De asemenea, nu ar trebui să li se permită să își parcheze vehiculele pe două roți pe trotuare care au mai puțin de 3,5 metri lățime. Trotuarele sunt pentru pietoni, pentru părinți cu cărucioare pentru copii, pentru persoanele în scaune cu rotile, nu trebuie să devină parcare pentru motociciliști, mai ales că cei mai mulți dintre ei sunt lipsiți de bun simț. Vă mulțumesc!
|
|
|
|
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
686
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
29.06.2025 14:35:00
|
De la: |
Valentin Dumitrescu
|
|
Textul opiniei: |
Către Senatul României Vă rog să respingeți proiectul privind acordarea dreptului motocicliștilor și celor care folosesc alte tipuri de mopede de a circula pe benzile special destinate transportului public. Marea majoritate a acestor persoane sunt un factor major de poluare fonică la nivelul orașelor, au un comportament care denotă lipsă de responsabilitate civică și atentează adesea la liniștea publică, fiind prezenți în trafic inclusiv la ore târzii din noapte, când își turează la maximum motoarele, rulează cu viteze mari, arătând că nu au nici urmă de respect față de cei care locuiesc în apropiere și care sunt deranjați noaptea de gălăgia făcută de motociclete și motoscutere. Marea majoritate a acestor conducători de vehicule nu merită privilegii în plus, ci ar trebui interzisă circulația lor după ora 22:00. De asemenea, nu ar trebui să li se permită să își parcheze vehiculele pe două roți pe trotuare care au mai puțin de 3,5 metri lățime. Trotuarele sunt pentru pietoni, pentru părinți cu cărucioare pentru copii, pentru persoanele în scaune cu rotile, nu trebuie să devină parcare pentru motociciliști, mai ales că cei mai mulți dintre ei sunt lipsiți de bun simț. Vă mulțumesc!
|
|
|
|
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
687
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
29.06.2025 14:31:00
|
De la: |
Tina Dumitrescu
|
|
Textul opiniei: |
Către Senatul României Vă rog să respingeți proiectul privind acordarea dreptului motocicliștilor și celor care folosesc alte tipuri de mopede de a circula pe benzile special destinate transportului public. Marea majoritate a acestor persoane sunt un factor major de poluare fonică la nivelul orașelor, au un comportament care denotă lipsă de responsabilitate civică și atentează adesea la liniștea publică, fiind prezenți în trafic inclusiv la ore târzii din noapte, când își turează la maximum motoarele, rulează cu viteze mari. Motoarele lor sună ca drujbele, tobele lor sună ca tunurile, arătând că nu au nici urmă de respect față de cei care locuiesc în apropiere și care sunt deranjați noaptea de gălăgia făcută de motociclete și motoscutere. Marea majoritate a acestor conducători de vehicule nu merită privilegii în plus, ci ar trebui interzisă circulația lor după ora 22:00. De asemenea, nu ar trebui să li se permită să își parcheze vehiculele pe două roți pe trotuare care au mai puțin de 3,5 metri lățime. Trotuarele sunt pentru pietoni, pentru părinți cu cărucioare pentru copii, pentru persoanele în scaune cu rotile, nu trebuie să devină parcare pentru motociciliști, mai ales că cei mai mulți dintre ei sunt lipsiți de bun simț. Vă mulțumesc!
|
|
|
|
b238/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
|
Număr de înregistrare: |
521
|
Vizibil: |
Da
|
Data de postare a opiniei: |
24.06.2025 17:35:00
|
De la: |
Alina Dobrescu
|
|
Textul opiniei: |
Vă rog să aveți în vedere câteva aspecte importante legate de propunerea legislativă care urmărește să permită motocicletelor și vehiculelor similare să parcheze pe trotuar, cu condiția păstrării unui metru liber pentru pietoni, precum și să circule pe benzile dedicate transportului public (înregistrată la senat cu nr. B238/2025): • Statisticile arată că România se confruntă cu un nivel ridicat de insecuritate pentru pietoni. Un studiu efectuat anul trecut de platforma de responsabilitate socială a producătorului de mașini Dacia arată că aproape 60% dintre respondenți merg pe jos peste 30 minute zilnic, însă doar 12% dintre aceștia se simt în siguranță ca pietoni în orașul lor de reședință. În același timp, peste 30% dintre participanții la studiu au declarat că se simt parțial sau deloc în siguranță. • Nivelul de accesibilitate redus din orașele din România, mai ales când este vorba de părinți cu cărucioare de copii sau persoane cu dizabilități, este foarte bine cunoscut și intens mediatizat. Pietonii se confruntă deja cu mașini parcate neregulamentar pe trotuare, cu gropi, borduri prea înalte, stâlpișori sau trotuare mult prea înguste. În plus, în ultimii ani, apariția trotinetelor electrice a îngreunat și mai mult mersul pe jos, în siguranță, pe spațiul public. • Potrivit IGPR, „în cursul anului 2024, la nivel național, au fost înregistrate 4.235 de accidente rutiere, ce au avut ca urmări decesul a 1.478 de persoane și rănirea gravă a 3.247 de oameni.” Dintre acestea, au fost înregistrate 333 decese și 447 răniți grav în accidente rutiere cauzate de „indisciplina” pietonilor. Or, obstacolele de pe trotuar, inclusiv vehiculele parcate, reprezintă unul dintre factorii ce determină această aparentă „indisciplină”. Pietonii sunt constrânși să ocolească obstacolele, să meargă pe carosabil și să traverseze neregulamentar. • Propunerea de a (mai) permite (și) parcarea motocicletelor și mopedelor pe trotuar, pe lângă toate obstacolele existente deja, chiar și cu păstrarea unui metru liber, va agrava situația pietonilor, reducând și mai mult din spațiul pietonal și crescând riscul pentru participanții vulnerabili la trafic, cum ar fi persoanele cu mobilitate redusă, părinții cu copii sau vârstnicii. • Argumentele referitoare la poluare, menționate în expunerea de motive, nu se pot justifica având în vedere că există o serie de multe alte măsuri care pot fi aplicate pentru reducerea poluării (și pe care organizațiile de mediu le cer de ani de zile), înainte de a recurge la reglementarea parcării motocicletelor pe trotuar, ca soluție pentru stimularea folosirii transportului alternativ. În concluzie, propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, având nr. de înregistrare la Senat B238/2025, poate genera riscuri suplimentare pentru pietoni și poate afecta negativ transportul public. Ca atare, vă solicit respingerea propunerii.
|
|
|
|