Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
L503/2025 Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
Data Start interval
Data Sfărșit interval
De la:
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie (click pentru sortare după dată)
L503/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
Număr de înregistrare: 1073
Vizibil: Da
Data de postare a opiniei: 05.11.2025 13:08:00
De la: Liviu P
Textul opiniei:
Propunerea mea:
Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Articolul I Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. După articolul 23^1 se introduce un nou articol, articolul 23^2, cu următorul cuprins: „Art. 23^2 - (1) În vederea creșterii siguranței rutiere la utilizarea vehiculelor de micromobilitate electrică, se instituie certificatul național de competență pentru micromobilitate electrică, denumit în continuare certificatul. (2) Certificatul atestă promovarea unei probe teoretice privind regulile de circulație aplicabile trotinetelor electrice și bicicletelor electrice, și a unei probe practice desfășurate în poligon special amenajat sau, după caz, în trafic controlat. (3) Certificatul produce efecte exclusiv pe teritoriul României, nu echivalează și nu substituie categoriile de permis armonizate ale Uniunii Europene prevăzute în anexa nr. 1, și nu generează obligații de recunoaștere în alte state. (4) Certificatul este necesar pentru conducerea pe drumurile publice a vehiculelor de micromobilitate electrică încadrate prin hotărâre a Guvernului potrivit art. 73^1. (5) Condițiile de acces la examen, conținutul probelor, organizarea și evaluarea, forma și regimul certificatului, precum și procedurile privind înregistrarea și evidența certificatelor se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne. (6) În măsura în care titularul deține un permis de conducere valabil pentru oricare dintre categoriile prevăzute în anexa nr. 1, valabilitatea acestuia poate înlocui certificatul, în condițiile și limitele stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (5), fără a aduce atingere obligațiilor tehnice sau de vârstă prevăzute de prezenta ordonanță de urgență. (7) În sensul prezentului articol, vehiculele de micromobilitate electrică și criteriile de încadrare în categoria supusă certificatului se stabilesc potrivit art. 73^1.”
2. La articolul 70, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins: „(2^1) Conducerea pe drumurile publice a vehiculelor de micromobilitate electrică încadrate potrivit art. 73^1 alin. (2) este permisă numai persoanelor care: a) au cel puțin vârsta de 14 ani; și b) dețin certificatul prevăzut la art. 23^2 ori un permis de conducere valabil care suplinește certificatul în condițiile stabilite prin ordinul prevăzut la art. 23^2 alin. (5).”
3. După articolul 73 se introduce un nou articol, articolul 73^1, cu următorul cuprins: „Art. 73^1 - (1) Reguli detaliate privind circulația pe drumurile publice a vehiculelor de micromobilitate electrică se stabilesc prin regulament, cu respectarea prezentei ordonanțe de urgență. (2) Prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor și a Ministerului Afacerilor Interne, se stabilesc: a) criteriile tehnice de încadrare a vehiculelor de micromobilitate electrică supuse obligației de deținere a certificatului prevăzut la art. 23^2; b) cerințele tehnice minime (inclusiv echipamente obligatorii, sisteme de iluminare/semnalizare, dispozitive de limitare a vitezei, elemente de siguranță și alte aspecte tehnice). (3) Actele normative subsecvente prevăzute la alin. (2) indică în mod expres că certificatul prevăzut la art. 23^2 are efect exclusiv pe teritoriul României și nu afectează categoriile de permis armonizate ale Uniunii Europene.”
4. Articolul 136 se modifică după cum urmează: La litera a), după sintagma „art. 24 alin. (2)” se introduce sintagma „, art. 23^2,”, iar după litera c) se introduce o nouă literă, litera c^1), cu următorul cuprins: „c^1) Ministerul Transporturilor și Ministerul Afacerilor Interne, pentru prevederile art. 73^1 alin. (2).”
5. La articolul 100 alineatul (1) (clasa a II-a de sancțiuni), după punctul 14 se introduce un nou punct, pct. 14^1, cu următorul cuprins: „14^1. nerespectarea obligației de a deține certificatul național de competență pentru micromobilitate electrică prevăzut la art. 23^2, în cazurile și condițiile stabilite prin ordinul ministrului afacerilor interne.”
6. După articolul 136 se introduce un nou articol, articolul 136^1, cu următorul cuprins: „Art. 136^1 - (1) Ministerul Afacerilor Interne notifică Comisia Europeană cu privire la instituirea certificatului național de competență prevăzut la art. 23^2 și demarează demersurile de consultare/armonizare aplicabile conform dreptului Uniunii Europene. (2) Până la stabilirea unor prevederi contrare potrivit dreptului Uniunii, certificatul produce efecte exclusiv pe teritoriul României.”
Articolul II - Dispoziții tranzitorii și de implementare
(1) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi: a) ministrul afacerilor interne emite ordinul prevăzut la art. 23^2 alin. (5); b) Guvernul adoptă hotărârea prevăzută la art. 73^1 alin. (2). (2) Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Transporturilor și Ministerul Sănătății, împreună cu autoritatea de supraveghere competentă în domeniul asigurărilor, analizează necesitatea introducerii unor cerințe de asigurare specifice și prezintă Guvernului, în termen de 120 de zile, propuneri corespunzătoare, dacă este cazul. (3) Ministerul Afacerilor Interne publică, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a actelor subsecvente prevăzute la alin. (1), un raport privind impactul prezentelor reglementări (accidentalitate, nivel de conformare, recomandări de ajustare).
Articolul III - Intrare în vigoare
Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

L503/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice
Număr de înregistrare: 1042
Vizibil: Da
Data de postare a opiniei: 11.10.2025 13:54:00
De la: Pașca Alexandru
Textul opiniei:
Motivațiile prezentei propuneri sunt, în mare, incertitudinea recuperării daunelor în eventualitatea unor accidente. Dar această incertitudine este prezentă și în cazul evenimentelor rutiere cauzate de către deținătorii de permis de conducere, obținut în urma unor școlarizări obligatorii, ce presupun costuri semnificative din partea aplicanților, și în urma unor examinări teoretice și practice, iarăși, ce presupun costuri atât în bani cât și în timp. Obligativitatea asigurării, din nou, nu a oferit o certitudine a recuperării daunelor nici din partea asiguratorilor, ce au ca scop, pe piață, doar profitul și nu siguranța asiguraților.
Astfel, pentru că deținerea unui permis, achitarea unor asigurări obligatorii ori alte taxe mandarate de lege și nici măcar înmatricularea nu au avut ca efect certitudinea evitării ori recuperării daunelor, prezenta propunere va avea ca efect doar: Migrarea unei părți din populație ce actualmente a adoptat mijloace de transport ecologice și economice, cu nivel scăzut de periculozitate, către autovehicule poluante și mai periculoase. O altă parte va continua să circule în afara legii ca și până acum, cu o foarte mică fracție ce va suporta orice fel de sancțiuni. Numărul și gravitatea evenimentelor va rămâne sau va crește, contravenții devenind mai agresivi pentru a evita aplicarea unor sancțiuni.
Atât timp cât actualele reglementări rutiere nu sunt respectate de către cei certificați legal că le cunosc și le respectă, ba chiar încălcate în mod ostentativ și faptele ignorate de către organele legale, orice reglementări restrictive în plus sunt doar o îngrădire suplimentară a dreptului constituțional la liberă circulație pentru cetățenii de bună credință ce respectă prevederile în vigoare și un mijloc de a servi intereselor financiare ale unor societăți comerciale.
Pe scurt, aceste prevederi vor duce la creșterea poluării, daunelor, vătămărilor și deceselor cât și a veniturilor unor societăți comerciale ce activează în domeniul asigurărilor sau școlarizării, per total fiind în detrimentul poporului, favorizând doar interesele pecuniare ale unora.



Go to top