b619/2025
Propunere legislativă privind drepturile utilizatorilor de produse bancare și reglementarea relațiilor cu instituțiile de credit
|
| Număr de înregistrare: |
1100
|
| Vizibil: |
Da
|
| Data de postare a opiniei: |
22.11.2025 12:01:00
|
| De la: |
Liviu P
|
|
|
| Textul opiniei: |
Fenomenul descris mai jos pare a beneficia de protecția tutor instituțiilor de forță și are ca efect inclusiv pierderea sumelor existente în depozitele utilizatorilor de servicii bancare. Pentru că propunerea legislativă are un scop util societății și încearcă să evite abuzurile constante ale băncilor, vă rog să analizați cu atenție documentul, inclusiv amendamentele și să îmi comunicați răspunsul pe care îl considerați corect, responsabil și util cetățenilor.
Inițiativa urmărește să consolideze echilibrul dintre instituțiile de credit și utilizatori (incluzând aici și profesioniștii, cum ar fi IMM-urile și PFA-urile, care anterior nu beneficiau de protecția consumatorilor). Măsurile cheie includ obligativitatea notificării prealabile (minimum 60 de zile) pentru suspendarea sau încetarea unilaterală a unui produs, dreptul la motivare detaliată și dreptul la contestație prin mecanisme de Soluționare Alternativă a Litigiilor (SAL) sau arbitraj. Sancțiunile sunt plasate exclusiv în competența Băncii Naționale a României (BNR).
În domeniul financiar direct, consider că este necesară transformarea Trezoreriei în „banca cea mai puternică”. Această perspectivă trebuie să fie un atac direct la modelul de afaceri al băncilor comerciale. Prin ridicarea limitărilor Trezoreriei, companiile ar putea să își deruleze toate operațiunile (încasări, plăți către furnizori și angajați) prin această instituție, eliminând astfel comisioanele care produc profituri anuale cumulate de miliarde de euro pentru băncile comerciale. Ideologic, acest demers reprezintă o tentativă de recentralizare a capitalului și de drenare a fluxurilor financiare de la actorii privați internaționali (băncile) către bugetul național.
Propunerea legislativă are un scop bine definit și limitat la relațiile contractuale individuale, urmărind să ofere cetățenilor și mediului de afaceri garanția că deciziile unilaterale ale băncilor vor fi justificate, proporționale și notificate rezonabil.
Amendamentele în atașament.
|
|
|
|
|