Site-ul Senatului României folosește href="#">cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform
OUG 13/24.04.2012
și REGULAMENTUL (UE) 2016/679.
OK
Servicii Online Senat
RO
EN
Senatul României
Organizare şi funcţionare
Preşedintele Senatului
Biroul permanent
Grupuri parlamentare
Comisii permanente
Serviciile Senatului
Legislaţie
Constituţia României
Regulamentul Senatului
Regulamentul Şedinţelor Comune
Statutul deputaţilor şi senatorilor
Codul de conduită al deputaților și senatorilor
Ordinea de precădere în cadrul ceremoniilor oficiale a demnităţilor şi funcţiilor publice
Legislaţie Internă
Legea privind statutul funcţionarului public parlamentar republicată
Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciilor Senatului
Regulamentul Intern al funcţionarilor publici parlamentari din structurile de specialitate ale Senatului
Regulamentul intern al personalului din serviciile Senatului
Repere istorice
Senatul in istoria României
Constitutii
Constituţia din 1991
Constituţia din 1965
Constituţia din 1952
Constituţia din 1948
Constituţia din 1938
Constituţia din 1923
Constituţia din 1866
Informații economice
Bugetul Senatului
Cheltuieli lunare senatori
Transparenţa veniturilor salariale
Internship la Senat
Structuri parlamentare
Procesul legislativ
Actualitatea parlamentară
Programul săptămânal
Ordinea de zi în plen
Programul activităţilor externe la Senat
Resurse parlamentare
Controlul parlamentar
Moțiuni
Întrebări / Interpelări / Declaraţii politice
Autoritati si Institutii aflate sub controlul Parlamentului
Stenogramele şedinţelor plenului
Votul în plen
Buletin legislativ
Şedinţele plenului în direct și arhiva video
Urmărirea procesului legislativ
Proiecte de lege și propuneri legislative primite pentru dezbatere și adoptare la Senat
Agenda comisiilor
Lista priorităților legislative ale Guvernului
Afaceri europene
Consultări interparlamentare la nivelul UE
Reuniuni
Adunări parlamentare
APUpM
Controlul Parlamentar (scrutiny)
Documentele transmise de către Comisia Comunităţilor Europene
IPEX
Parlamentul European
Parlamentul European
Parlamentarii români aleşi ca membri ai P.E.
Comunicate de presă ale Europarlamentarilor
Instituţiile UE
Comisia Europeana
Consiliul European
Consiliul de Miniştri
Ombudsman
Curtea de Justiţie
Banca Centrală Europeană
Comitetul Economic şi Social
Comitetul Regiunilor
Curtea Europeană de Conturi
Tratatul de la Lisabona
Relaţii internaţionale
Activităţi multilaterale
Activităţi bilaterale
Activităţi bilaterale
Acorduri bilaterale de cooperare
Grupuri de prietenie
Grupul Pro-America
Proiecte europene
Mențiune juridică
Cătălin Bochileanu: ”Lectura este fundamentul unei societăți incluzive, educate și pregătite pentru viitor”
Lectura, fundamentul unei societăți incluzive, educate și pregătite pentru viitor
Doamnelor și domnilor senatori,
Astăzi marcăm Ziua Internațională a Cărții, un prilej de a ne reaminti că lectura este fundamentul unei societăți incluzive, educate și pregătite pentru viitor.
Din păcate, datele Eurostat ne arată că România se află printre ultimele locuri din Uniunea Europeană în ceea ce privește cititul. Cauzele sunt multiple: de la inegalități sociale și modul în care sistemul educațional se raportează la lectură (în școli este mai degrabă încurajată capacitatea elevilor de a memora, nu de a înțelege și interpreta texte), până la lipsa unei infrastructuri culturale accesibile și a unor politici publice coerente. Or, educația, cultura și accesul la informație trebuie să fie drepturi garantate, nu privilegii.
Trăim într-o lume în continuă schimbare, profund digitalizată. Lectura trebuie încurajată în toate formele sale, fie că vorbim despre cartea tipărită sau despre cea digitală. Mă bucur să amintesc în acest sens câteva proiecte inițiate de USR și adoptate de Parlament:
Reducerea TVA-ului de la 19% la 5% pentru cărțile și presa digitala, o măsură care încurajează lectura în format electronic, mai accesibilă pentru tineri.
Acces gratuit pentru studenți la toate bibliotecile universitare și central-universitare, întrucât progresul tinerilor care aspiră la cariere în domenii-cheie nu trebuie condiționat financiar. Este datoria noastră să le oferim resursele de care au nevoie pentru a-și construi viitorul.
De asemenea, doresc să menționez un proiect important finanțat prin PNRR, aflat în derulare: transformarea bibliotecilor în hub-uri moderne pentru dezvoltarea competențelor digitale. Aceste centre vor deveni spații dinamice unde cetățenii, indiferent de vârstă, vor putea dobândi cunoștințe esențiale.
Este datoria noastră ca legiuitori să sprijinim astfel de inițiative. Pentru că fiecare pas pe care îl facem în această direcție nu doar că va contribui la creșterea nivelului de educație, dar va forma și o societate sănătoasă, pregătită pentru provocările viitorului.
În același timp, trebuie să înțelegem că România are nevoie de o viziune coerentă în ceea ce privește educația. Avem nevoie de un sistem educațional care încurajează lectura, gândirea critică și care vede învățătura ca pe un proces continuu, nu doar ca pe un simplu obiectiv școlar de atins. Doar așa vom avea tineri pregătiți să facă față unei lumi în continuă schimbare.
publicat în data de 23.04.2025 09:35:19