În data de 4 decembrie a.c.,Comisia pentru învățământ, știință și inovare din Senatul României, în colaborare cu Inim Institute, a organizat conferința națională „Reconstruim școala din interior: Sănătate Mintală, Sens și Comunitate”, reunind lideri instituționali, experți, cadre didactice și zeci de elevi într-un dialog despre cum putem produce învățare mai profundă, cu mai multă bucurie, în școlile din România.
În alocuțiunile de deschidere, gazdele evenimentului, Mircea Abrudean, Președintele Senatului României, alături de Simona Baciu, președintă și cofondatoare Inim Institute, și Adelina Dobra, senator, au setat cadrul discuțiilor: e nevoie ca beneficiarii sistemului de educație să propună soluții pentru nevoile pe care le au, fiind calificați și îndreptățiți să o facă.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a prezentat limitele actualului cadru instituțional: orare încărcate, absența standardizării, provocarea temelor pentru acasă, efortul elevilor, examenele cu miză înaltă și a recunoscut că este nevoie de mai mult sprijin pentru profesori și consilieri școlari calificați, astfel încât elevii să poată avea cel mai bun mediu pentru învățare.
Cu o bogată experiență în învățământul preuniversitar, consilierul de stat Luciana Antoci din Cancelaria Prim-ministrului a dezvoltat concepte și soluții complementare, cu accent pe nevoia de individualizare a intervențiilor, astfel încât copiii cu nevoi extrem de diferite, din medii variate, să poată fi sprijiniți potrivit.
Perspectivele prezentate au fost completate de Carmen Preoteasa, directoarea Direcției Educație din Primăria municipiului Timișoara, care a menționat limitele pe care autoritățile publice locale le au atunci când implementează proiecte: infrastructura este în grija primăriilor, dar acestea pot foarte rar să reorganizeze spațiile utilizate de elevi, pentru a susține dezvoltarea localităților, fără a se lovi de rezistențele familiilor la schimbări și relocări, fie ele și temporare.
În final, senatorul Irineu Darău, președintele Comisiei pentru Învățământ, Știință și Inovare, a făcut un apel la mai multă autodeterminare și inițiativă locală, mai multă asumare a unor proiecte chiar mici, care schimbă șansele unor copii și pot avea efect de multiplicare.
În partea a doua a conferinței au fost prezentate proiecte care au reușit să îi sprijine pe elevi și pe tineri pentru a fi mai puternici emoțional, astfel încât să aibă mai mult succes și alegeri mai potrivite de carieră și viață.
Inim Institute a prezentat programele pentru starea de bine în școli.
A fost evidențiată aplicația Rethink App, dedicată susținerii sănătății mintale și prevenirii efectelor bullyingului (mental health & cyberbullying).
Alte inițiative remarcabile prezentate au fost proiectul WellBeing Moisil (Colegiul Național „Grigore Moisil”), proiectul „Școala încrederii”, implementat deja în zeci de școli din sistemul public de învățământ și, nu în ultimul rând, Cluburile pentru tineri „Zbor”, dezvoltate în mediul urban de BCR.
Prezența numeroasă a elevilor a dat greutate sesiunii interactive „Sens și comunitate: dezvoltare de soluții pentru starea de bine mintală” – un schimb de idei alert și constructiv între elevi și reprezentanți instituționali. Au participat aproximativ 60 de elevi din Liceul Teoretic „Ioan Petruș”, Otopeni, Colegiul Național „Grigore Moisil”, Transylvania College Cluj-Napoca, studenți și invitați ai unor organizații de prestigiu precum UNICEF, World Vision România și Salvați Copiii România.
Discuțiile, moderate de senatorul Adelina Dobra, au fost precedate de o prezentare a studiului „Să creștem generații sănătoase: Radiografia echilibrului și a stării de bine în rândul tinerilor din România”, realizat de Dr. Alina Epure.
Evenimentul a demonstrat, încă o dată, urgența și importanța abordării integrate a sănătății mintale în sistemul de învățământ, punând bazele unor colaborări solide pentru a reconstrui școala din interior, centrată pe starea de bine a elevilor și a întregii comunități.