Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Comunicate de presă

Senatorul Adrian Hatos a participat, la Bruxelles, la reuniunea comisiei interparlamentare “Educația pentru cetățenie europeană”

Senatorul Adrian Hatos a participat, din partea Senatului României, la reuniunea comisiei interparlamentare “Educația pentru cetățenie europeană”, desfășurată la sediul Parlamentului European de la Bruxelles, în perioada 27 – 28 noiembrie a.c.
Întâlnirea organizată de Sabine Verheyen, președintele Comisiei pentru Cultură și Educație a Parlamentului European, a reunit pe parcursul celor două zile, deputați din Parlamentul European, reprezentanți ai parlamentelor naționale din statele membre, precum și invitați - reprezentanți ai Comisiei Europene, UNESCO și ai Consiliului Europei. Astfel, în prezența reprezentanților structurilor de specialitate din instituțiile europene, cu atribuții în procesul decizional european, Pia Ahrenkilde Hansen, Director general în cadrul DG Educație, Cultură, Tineret și Sport, Comisia Europeană, și José Manuel Bar Cendón, Secretarul de stat pentru Educație, din partea Președinției spaniole a Consiliului UE, participanții la reuniune au dezbătut aspecte cu privire la patru arii tematice extrem de importante: Educația pentru cetățenia europeană: cele mai bune practici (context național și european); Importanța educației pentru cetățenia europeană pentru tineri; Rolul Parlamentului European în punerea în aplicare a acțiunilor de educație pentru cetățenia europeană; Importanța cetățeniei europene în perspectiva alegerilor pentru Parlamentul European din 2024
Am atras atenția participanților asupra problemei dezangajării democratice a tinerilor din UE și asupra faptului evident că este ceva greșit în felul în care facem educația civică la nivelul întregii Uniuni.
Sunt numeroase programe, finanțate cu sute de milioane de euro, prin care UE investește în activități care au ca obiectiv direct sau indirect, transmiterea în rândul tinerilor a valorilor democratice și a adeziunii la ceea ce înseamnă Uniunea: Erasmus+, Jean Monnet, Corpul European de Solidaritate, Garanția pentru Tineri, plus alte proiecte precum Anul European al Tineretului (2022) sau Capitalele Europene ale Tineretului. Evident că trebuie să ne întrebăm în ce măsură aceste inițiative se transformă în rate de participare și interes politic, sau în diverse forme de activism comunitar și civic sau măcar în atitudini favorabile Uniunii Europene.
Pe lângă discursurile politicoase au fost, printre parlamentarii participanți, și colegi care au remarcat, în mod just, faptul că educația civică este în mare măsură neputincioasă în fața asalturilor populismului sau euroscepticismului, dacă se face precumpănitor cu cei care oricum sunt deja convinși de mesajul european. Ideile europene democratice trebuie să ajungă acolo unde mobilitățile europene sau inițiativele de voluntariat cu finanțare comunitară ajung mai rar - în școlile și comunitățile care au o pondere mare a tinerilor din categorii defavorizate. Este greu, dar absolut necesar”, a declarat senatorul de Bihor, Adrian Hatos.
În contextul prezentării moștenirii Anului European al Tineretului (2022), de către Ilana Cicurel, europarlamentar CULT, și a importanței educației pentru cetățenia europeană pentru tineri, intervenția senatorului Adrian Hatos în plenul reuniunii a vizat prezentarea măsurilor vizând educația pentru cetățenie europeană, cuprinse în noile legi ale educației din România (de exemplu, potrivit noii Legi a Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, planurile-cadru de învățământ și programele școlare pentru disciplinele de studiu și modulele de pregătire obligatorii din învățământul preuniversitar au în vedere, în mod obligatoriu, includerea, printre altele, a educației pentru cetățenie europeană - art. 88, alin. 10, abordată diferențiat pe fiecare nivel de învățământ – primar, gimnazial și liceal), dar și a importanței cetățeniei europene active multinivel, într-o Uniune Europeană multinivel.
Potrivit Eurobarometrului 502, dat publicității anul trecut, în Anul European al Tineretului, o mare parte dintre tinerii români doresc de la UE promovarea drepturilor omului, a democrației și a valorilor europene comune, dar și să interacționeze cu reprezentanți ai instituțiilor europene. E un punct de plecare.
Iar în acest context, educația pentru cetățenie europeană cuprinsă în noile legi ale educației din România urmărește să sprijine tinerii să dobândească cunoștințele și competențele-cheie de care au nevoie pentru a se integra cât mai bine într-o Europă cât mai rezilientă. O Europă pentru “Next Generation”, la a cărei redresare instrumentul NextGenerationEU are un rol determinant. Dar și pentru a înțelege procesele democratice și a utiliza mecanismele de participare la nivelul UE, inclusiv cele de influențare a procesului decizional european. 
Aceste lucruri sunt importante deoarece Uniunea Europeană de astăzi înseamnă o structură de guvernanță multinivel, iar cetățenia europeană înseamnă o cetățenie multinivel. Însă pentru ca tinerii să fructifice cât mai eficient drepturile și obligațiile rezultate din cetățenia europeană multivel, educația pentru cetățenie europeană reprezintă un element important pentru consolidarea sentimentului de identitate și apartenență la nivel local, regional, național și al UE. Iar cetățenia europeană activă reprezintă un element important al consolidării şi garantării procesului de integrare europeană. Pentru ca democrația de la nivelul Uniunii Europene să fie atât despre o guvernare “pentru” oameni, cât şi “cu” oameni implicați în influențarea deciziilor privind viitorul UE, sau în definirea deciziilor privind politicile publice din domeniul lor de competență. Pentru ca Uniunea Europeană să devină acea comunitate de cunoştinţe, democraţie şi participare pe care ne-o dorim”, a afirmat senatorul Adrian Hatos.



Go to top