Senatul României
Limba:
RO EN
Tipareste Micsoreaza litera Mareste litera
Comunicat de presă - Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru coordonarea activităţilor parlamentare necesare pregătirii Președinției României a Consiliului Uniunii Europene din primul semestru al anului 2019 aduce în atenția publică Declarația ce urmează a fi prezentată astăzi la Summitul de la Sibiu

Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru coordonarea activităţilor parlamentare necesare pregătirii Președinției României a Consiliului Uniunii Europene din primul semestru al anului 2019 aduce în atenția publică Declarația ce urmează a fi prezentată astăzi la Summitul de la Sibiu


Având în vedere lucrările Consiliului European informal de la Sibiu, facem cunoscut cetățenilor textul Declarației Conferinței Interparlamentare privind Viitorul Uniunii Europene, organizată la data de 1-2 aprilie 2019, la București, în cadrul dimensiunii parlamentare a Președinției României a Consiliului Uniunii Europene.
Declarația se află pe masa șefilor de state și de guverne, care discută astăzi agenda strategică și trasează coordonate pentru perioada care urmează. Ne exprimăm speranța că vocile cetățenilor vor fi ascultate și așteptările lor luate în considerare.
 
 
 
 
Senator Gabriela Crețu
Președinta Comisiei speciale comune
 
 
 
 
 
 
 
Declarație
Către o Uniune Europeană mai puternică, mai coerentă, mai cuprinzătoare și mai relevantă pe scena internațională
 
  1. Uniunea Europeană a adus pace, prosperitate și bunăstare pentru statele sale membre de-a lungul deceniilor. Libertatea, democrația, egalitatea între femei și bărbați și statul de drept sunt valori fundamentale pe care le-a apărat și le-a promovat cu succes. Aceste realizări politice, sociale și economice sunt rațiunile care fac din Uniunea Europeană un model pe scena internațională.
 
  1. În pofida acestor realizări incontestabile, Uniunea Europeană se confruntă acum cu noi provocări – creșterea decalajelor în interiorul și între statele membre, limitările structurale, schimbările economice și sociale generate de cea de a patra revoluție industrială, schimbările climatice, conflictele din vecinătatea Uniunii, presiunea migrației și apariția unor noi puteri globale, precum și încercările de a slăbi influența Organizației Națiunilor Unite în apărarea păcii și prevenirea conflictelor globale. Totuși, apariția acestor noi provocări nu înseamnă că cele deja existente au devenit mai puțin pertinente din perspectiva cetățenilor europeni. În cazul ignorării lor, frământările sociale actuale pot fi folosite pentru a alimenta naționalismul și populismul.
 
  1. După referendumul privind retragerea Marii Britanii din Uniune, am fost martorii unor conștientizări crescânde cu privire la necesitatea intensificării reflecției asupra situației actuale, a cauzelor acesteia și a reformelor necesare. Datoria de a trata aceste probleme în mod corespunzător, asigurându-ne că oferim cetățenilor securitatea unei societăți mai bune și noi oportunități individuale, ne-a adus de numeroase ori împreună. Atât Parlamentul European, cât și parlamentele naționale au contribuit în mod semnificativ la această dezbatere.
 
  1. Dialogul intens pe care l-am avut în ultimii ani a subliniat diversitatea cauzelor identificate, prioritățile și mijloacele de intervenție; cu toate acestea, aceste discuții au evidențiat și valorile și scopurile noastre comune. Declarația de la Roma, adoptată de liderii a 27 de state membre și ai Consiliului European, Parlamentului European și Comisiei Europene reprezintă o imagine globală generoasă cu privire la obiectivele comune pe care le împărtășim – o Europă a securității și siguranței, o Europă prosperă și durabilă, o Europă socială, o Europă mai puternică pe scena globală.
 
  1. Sprijinind conținutul Declarației de la Roma, subliniem diversitatea și consecințele pe termen lung ale instrumentelor care urmează să fie alese pentru atingerea acestor obiective. Sunt necesare o puternică legitimitate democratică și o voință politică deosebit de coerentă pentru a continua reformele și pentru a propune soluții ambițioase, astfel încât să fructificăm succesele de până acum, în special  piața unică și cele  patru libertăți de circulație, și să soluționăm problemele actuale.
 
  1. Succesul viitor al Uniunii Europene, indiferent de deciziile concrete pe care le vom lua, se bazează pe sprijinul cetățenilor europeni. Prin urmare, trebuie să începem prin a redobândi încrederea acestora în proiectul european, promovând politici care oferă răspunsuri la nevoile lor și implicându-i mai mult în elaborarea viitorului lor european. Este de o importanță capitală creșterea capacității cetățenilor noștri de a rezista la manipulări, amenințări populiste și campanii de știri false în contextul viitoarelor alegeri europene.
 
  1. Ca reprezentanți aleși ai cetățenilor europeni, reamintim liderilor despre datoria pe care și-au asumat-o prin Declarația de la Roma – de a asculta și de a răspunde îngrijorărilor cetățenilor și de a se angaja într-un permanent dialog cu parlamentele și cu ceilalți factori decizionali de la toate nivelurile, în conformitate cu principiul subsidiarității. Aceasta este cea mai bună manieră de a contracara divergențele dintre instituțiile de decizie și cetățeni și între nivelul european și cel național, divergențe care subminează acum unitatea europeană. Considerăm că acest dialog trebuie să fie o prioritate, având drept obiectiv consolidarea legitimității democratice a Uniunii Europene.
 
  1. Summit-ul informal care va avea loc la Sibiu este ultima reuniune a șefilor de state și de guverne, precum și a liderilor instituțiilor europene înainte de apropiatele alegeri. Summit-ul poate face bilanțul discuțiilor de până acum și formula, pe această bază, o contribuție pentru următoarea agendă pe termen mediu a Uniunii Europene. Cu toate acestea, alegerile pentru Parlamentul European vor deschide un nou ciclu pentru instituțiile europene. Noul Parlament va învesti o nouă Comisie Europeană. Consiliul European va avea un nou președinte în decembrie 2019. Instituțiile europene, în noua lor componență, vor avea responsabilitatea de a alege cele mai bune instrumente – politici, măsuri de reglementare și bugetare – pentru a rezolva provocările actuale cu care se confruntă Uniunea Europeană și pentru a pune în aplicare deciziile luate.
 
  1. Susținem principalul obiectiv al Președinției României a Consiliului – promovarea coeziunii ca valoare comună europeană – luând în considerare importanța aplicării acestui principiu în plan politic, economic, social și teritorial, așa cum este prevăzut în Tratate. Uniunea Europeană ar fi mai puternică decât este astăzi dacă am apăra unitatea și coeziunea statelor membre, prin politici consecvente, bugetate corespunzător, și printr-o mai eficientă utilizare a fondurilor publice. Reducerea diferențelor dintre statele și regiunile Europei este cea mai bună manieră de a preveni euroscepticismul deja în creștere și de a evita sentimentul de excludere.
 
  1. Viitorul Europei nu poate fi construit fără o bază economică solidă; finanțarea creșterii și dezvoltării, precum și o competitivitate întărită sunt forțele motrice ale unei Uniuni care să încurajeze și să protejeze cetățenii. În conformitate cu acest obiectiv, trebuie să continuăm eforturile pentru asigurarea stabilității economiei UE, protejarea acesteia de șocurile potențiale, înzestrarea Uniunii cu mecanismele adecvate de promovare a convergenței și a rezilienței sistemice. Politicile europene de investiții, în special pentru furnizarea de  bunuri și servicii publice, joacă un rol crucial în consolidarea mediului economic și sporirea legitimității instituțiilor europene în percepția cetățenilor.
 
  1. Politica de extindere este una dintre politicile europene de succes. Considerăm că Uniunea Europeană trebuie să își mențină angajamentul de a susține țările care doresc să devină membre ale Uniunii în ceea ce privește consolidarea instituțiilor și dezvoltarea economică și socială; o cooperare solidă cu țările din regiune în domeniul migrației și securității ar crea o societate mai sigură pentru noi toți, crescând securitatea întregii Europe. O perspectivă credibilă de aderare, fără a uita de criteriile aplicabile, rămâne un factor esențial în promovarea proceselor de reconciliere și stabilizare pe continent.
 
  1. Redefinirea Uniunii Europene ca proiectul nostru comun pentru un viitor durabil necesită determinare, voință politică, incluziune și încredere. Puterea autentică a Uniunii Europene stă în capacitatea sa transformatoare, atât pe plan intern, cât și pe scena internațională. În acest scop, ne exprimăm dorința deplină de a participa, printr-un efort comun, la definirea și avansarea unei noi agende a Uniunii Europene, mai ambițioase și incluzive, în beneficiul proiectului european și al unității, prosperității și securității statelor sale membre, drept condiție pentru un nou contract social cu cetățenii europeni.
 
 
 
 
 
 


Go to top