Lista opiniilor exprimate pentru propunerea legislativă
b606/2025 Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii
Data Start interval
Data Sfărșit interval
De la:
Text:
Numar de înregistrare al opiniei:

ProiectOpinie (click pentru sortare după dată)
b606/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii
Număr de înregistrare: 1103
Vizibil: Da
Data de postare a opiniei: 23.11.2025 16:15:00
De la: Gabriel Alexandru Popa
Textul opiniei:
Legea 360 a eșuat lamentabil pana in momentul prezent, este nevoie de o cu totul altă paradigmă a sistemului de pensii pentru a avea eficacitate standard

b606/2025
Propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii
Număr de înregistrare: 1099
Vizibil: Da
Data de postare a opiniei: 19.11.2025 22:23:00
De la: Liviu P
Textul opiniei:
1. Rezumatul discrepanțelor cheie Proiectul de lege, deși bine intenționat și just din punct de vedere social-valoric, eșuează lamentabil la nivelul rațiunii administrative și financiare. Discrepanța cheie constă în alegerea unei soluții maxime (stagiu contributiv cu toate efectele, inclusiv puncte de stabilitate), implementată printr-un termen administrativ minim (12 luni). Un guvern rațional nu poate susține o inițiativă care garantează haosul administrativ și compromite sustenabilitatea financiară a Legii pensiilor, chiar și atunci când urmărește un scop social just. Acordul politic trebuie să fie condiționat de adoptarea unor amendamente care să asigure echitatea prin mijloace eficiente și sustenabile.
2. Propunerea de acțiune strategică Recomandare centrală Respingerea proiectului de lege în forma actuală și aprobarea exclusivă a unei versiuni modificate substanțial. Orice partid trebuie să voteze împotriva formei actuale, dar să propună și să susțină public amendamente clare care să rezolve inechitatea istorică prin mijloace raționale.

Argumentația Structurată: Pro și Contra adoptării Concluzia clară este aceea că proiectul de lege, deși urmărește un obiectiv social just, nu îndeplinește criteriile de raționalitate administrativă și sustenabilitate financiară așteptate de cetățeni.
1. Argumente PRO adoptare (susținerea viziunii sociale)
a. Eliminarea discriminării juridice Proiectul este obligatoriu din punct de vedere legal, corectând o inechitate impusă prin lege, care a afectat mii de femei. Refuzul de a interveni ar constitui o încălcare a principiului constituțional al egalității și al jurisprudenței europene (CJUE, CEDO). b. Valorificarea muncii materne Legea recunoaște efortul de creștere a copilului ca o contribuție esențială la societate și la „viitorul țării”. Acest demers consolidează pilonul social majoritare al societății, care vizează protecția și sprijinul familiei tradiționale. c. Prevenirea litigiilor Prin soluția recalculării din oficiu, inițiativa, cel puțin la nivel de principiu, ar trebui să prevină un număr mare de litigii individuale costisitoare, sesizări la CNCD și posibile condamnări la Curțile Europene.
2. Argumente CONTRA adoptare în forma actuală (încălcarea rațiunii)
a. Iraționalitate administrativă totală: Termenul de 12 luni impus CNPP contrazice orice principiu de eficiență. Administrația este deja suprasolicitată de recalcularea generală. Forțarea acestui proces conduce la un eșec predictibil, subminând credibilitatea „guvernării raționale”.
b. Subminarea contributivității și costuri nesustenabile Acordarea de puncte de stabilitate, destinate stagiilor contributive peste 25 de ani, pentru un stagiu asimilat (plătit din bugetul de stat) creează un deficit permanent și încalcă principiul de gestionare bugetară responsabilă și pe termen lung.
c. Incoerență legislativă și discriminare inversă Transformarea perioadei 2001-2006 în stagiu contributiv complet creează o anomalie, oferind un statut superior acestei cohorte față de beneficiarii CCC post-2006, a căror perioadă este considerată stagiu asimilat și care nu primesc puncte de stabilitate. Acest lucru generează o nouă inechitate sistemică, perpetuând „spirala istoriei” legislative.
Detalii în atașament



Go to top