Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Inițiativă USR: autoritățile să avertizeze cetățenii că urmează să le expire actele

Senatorul USR de Timiș Raoul Trifan a depus o inițiativă legislativă care obligă autoritățile competente să notifice cetățenii că urmează să le expire actele de identitate precum cărțile de identitate sau pașaportul precum și permisul de conducere. Notificarea ar urma să fie transmită prin SMS sau e-mail  cu 90 zile înainte de termenul de expirare al fiecărui act în parte.
Raoul Trifan consideră că Statul trebuie, în primul rând, să ajute cetățenii și că acest ajutor trebuie să primeze și în cazul ducerii la îndeplinire a unor obligații de către cetățeni.

”Înainte de a sancționa cetățenii pentru lipsa unor documente personale actualizate, Statul ar trebui să faciliteze pe cât posibil demersurile birocratice. E cât se poate de firesc, dat fiind ritmul accelerat al vieții cotidiene, ca unii cetățeni pur și simplu să uite sau să amâne reînnoirea documentelor personale. Această lege propune un sistem de avertizare care să îi notifice pe cetățeni cu suficient timp înainte de expirarea documentelor, permițându-le să acționeze în timp util ca să evite situațiile de ieșire din legalitate” spune Raoul Trifan.

Transmiterea avertizărilor prin SMS și e-mail este de natură să crească gradul de conformare al cetățenilor dar, în același timp, și munca autorităților va fi considerabil ușurată.

Inițiativa nu doar că simplifică viața cetățenilor, ci contribuie și la eficientizarea activității instituțiilor statului, la evitarea amânării la ghișee ceea ce ar permite autorităților competente să își gestioneze mai eficient resursele și să ofere servicii îmbunătățite.

În ”expunerea de motive” care însoțește propunerea legislativă, Raoul Trifan menționează că în Republica Moldova cetățenii eligibili primesc astfel de notificări prin SMS, email sau alte modalități, la alegere, prin intermediul platformei guvernamentale MNotify, iar la Iași, direcția locală de evidență a populației operează deja o platformă ”Alerta de identitate” care le permite cetățenilor informarea digitală și promptă când vine vorba de expirarea actelor.

De asemenea, inițiativa legislativă prevede ca în cazul în care autoritățile nu dispun de numărul de telefon mobil sau de adresa de e-mail a cetățeanului respectiv, notificarea poate fi realizată și prin intermediul poștei.
 



Go to top