Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

Comunicate de presă

Dezbatere privind sistemul național de cercetare-dezvoltare din România în cadrul Comisiei pentru ştiinţă, inovare şi tehnologie

Comisia pentru ştiinţă, inovare şi tehnologie, condusă de senatoarea Silvia-Monica Dinică, președintele comisiei, a organizat, marți, 25 aprilie a.c.,  o dezbatere cu privire la sistemul național de cercetare-dezvoltare din România.
La dezbatere au participat reprezentanți ai Institutului Naţional de Cercetare - Dezvoltare pentru Energie - INCDE ICEMENERG, condus de Adrian Andrei Adam - director general  și Doru Darabont - director general al Institutului Național de Cercetare - Dezvoltare pentru Protecția Muncii „Alexandru Darabont” – INCDPM.     
Întâlnirea a constituit un bun prilej pentru a discuta despre: activitățile de cercetare științifică fundamentale și aplicative realizate de cele două institute, insistând asupra infrastructurii de cercetare-dezvoltare, facilitățile de cercetare, direcțiile de cercetare-dezvoltare/obiectivele de cercetare/prioritățile de cercetare și misiunea institutelor.
În debutul discuției directorul INCDE ICEMENERG, Adrian Andrei Adam, a prezentat inițial un scurt istoric al Institutului și domeniul de activitate al acestuia: Cod CAEN: 7219 - Cercetare dezvoltare în alte ştiinţe naturale şi inginerie (activitate principală) Cod CAEN: 7120 - Activități de testări și analize chimice (activitate secundară) Cod UNESCO: 3322 - Tehnologii energetice.
Domnia sa a menționat că Institutul a dus permanent o politică de menţinere şi păstrare a gamei de certificări şi autorizări necesare în vederea câştigării de contracte pe SEAP: ISO, ISCIR RENAR. Acesta a afirmat că, în fiecare an, conducerea ICEMENERG a fost preocupată de obținerea de finanțare prin participarea la licitații pe SICAP pentru obținerea de contracte, dobândind venituri din fonduri private sau/și venituri din alte activități.
Adrian Andrei Adam a menționat că, în prezent, pe site-ul Ministerului Cercetării Inovării și Digitalizării (MCID) se află în dezbatere publică Proiectul de Hotărâre și Nota de Fundamentare privind reorganizarea Institutului Național de Cercetare pentru Energie – ICEMENERG București, în filială cu personalitate juridică în cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrică ICPE-CA București.
Președintele comisiei Silvia-Monica Dinică a solicitat directorului general INCDE ICEMENERG detalii privind stadiul fuziunii în care se află Institutul, cu accent pe termene și măsura în care acestea vor fi respectate.
În continuare, Doru Darabont, director INCDPM „Alexandru Darabont”, a prezentat un scurt istoric al institutului și al activității pe care acest institut o desfășoară. Institutul este reorganizat ca INCD prin H.G. nr. 406/1998 și este reacreditat ca INCD în 2002, 2008, 2016 și 2021. În prezent, institutul funcționează în baza H.G. nr.1772/2004 și se află în coordonarea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, conform H.G. nr.371/2021. Domeniul de specialitate al INCDPM ”Alexandru Darabont” este ”Cercetare-dezvoltare în științe sociale și umaniste” - cod CAEN 7220. Domnia sa a menționat referitor la proiectele în derulare trei proiecte majore:
1)   Cercetări referitoare la evaluarea și prevenirea riscurilor ocupaționale care pot conduce la dezastre (PROC) -  Perioadă de implementare: 2018 – 2023 (60 luni);
2)  Green Farming: Productive Soil Cultivation, Healthy Spraying and Fertilization - Erasmus+ Call 2022 - Perioadă de implementare: 2022-2025 (26 luni);
3)  Securitate și sănătate în muncă 2023-2026 - Programul Nucleu 2023-2026 - Perioadă de implementare: 2023 – 2026 (48 luni)
În cadrul dezbaterilor, senatorul Adrian Hatos a solicitat informații privind evoluția numărului total de personal și a personalului de cercetare-dezvoltare-inovare din institut, respectiv domeniile în care angajații au efectuat studiile doctorale.
Doru Darabont a menționat faptul că activitatea de cercetare-dezvoltare și activitățile conexe din cadrul institutului se realizează în cadrul celor șase laboratoare și a prezentat informații referitoare la dinamica numărului total de personal și a personalului de cercetare-dezvoltare-inovare din institut în perioada de raportare 2016 – 2022 (total personal - 41 angajați în anul 2022 versus 250 de angajați în anul 1993), domeniile studiilor doctorale fiind preponderent tehnice.
La sfârșitul dezbaterii preşedintele comisiei, Silvia-Monica Dinică a subliniat disponibilitatea și deschiderea membrilor Comisiei pentru ştiinţă, inovare şi tehnologie din Senatul României privind colaborarea în cadrul unor ecosisteme de parteneri implicați în procesul de dezvoltare al cercetării românești, urmând ca acest demers să continue cu alte INCD-uri.
 
 
 
 



Go to top