Site-ul Senatului României folosește cookie. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosiri cookie-urilor conform OUG 13/24.04.2012 și REGULAMENTUL (UE) 2016/679. OK

INFORMARE, 24 NOIEMBRIE , OPEN SPACE

INFORMARE OPEN SPACE

(Informatiile au fost preluate de pe facebook-ul CFCECAS)

Vineri, 24 noiembrie 2017, la Palatul Parlamentului, Centrul de formare continua si evaluarea competentelor în asistenţă socială (CFCECAS) a organizat un OPEN SPACE, cu ocazia Zilei internationale pentru eliminarea violentei impotriva femeii.

Scopul evenimentului a fost crearea unui spatiu creativ de prezentare si discutii privind problemele cu care se confrunta victimele violentei in Romania si serviciile de care acestea pot beneficia, dar si dificultatile cu care se confrunta institutiile publice si organizatiile private in oferirea acestor serviciilor.
Organizatorul actiunii si invitatii au prezentat serviciile oferite in centre si provocarile cu care se confrunta aceste centre, tipul de evidente de care au nevoie victimele violentei pentru procedurile juridice pe care trebuie sa le urmeze, ordinul de protectie si eficienta acestuia in mentinerea sigurantei, modalitati de lucru si consiliere (strategii de protectie in casa si strada).
Partenerii evenimentului au prezentat provocările cu care se confruntă victimele violenței domestice și serviciile pe care ei le furnizează. În România este un efort deosebit din partea ONG-urilor, dar și a instituțiilor publice pentru a crea, a menține și a diversifica serviciile care sunt necesare victimelor violenței în familie.
Victimizarea generează o stare de neputință, iar suportul profesionalizat oferit de către serviciile sociale este o condiție pentru ca femeile să poată părăsi relațiile abuzive și pentru a se reîntoarce la o viață socială și economică activă. Nu mai trebuie nici o justificare pentru a înțelege că violența în familie este o problemă de sănătate publică și o problemă socială. Și nu mai este nici o nevoie de justificare a faptului că violența afectează funcționalitatea socială și profesională a unei persoane și odată cu aceasta, afectează modul în care ea contribuie la viața copiilor ei și la viața comunității. Dacă vorbim de peste 2 milioane de persoane afecate, atunci avem imaginea modului în care lipsa unor servicii diversificate de prevenire și interveție poate afecta societatea noastră. Date statistice deținute de instituțiile publice și private arată o situație sumbră a violenței și deceselor cauzate de violență. Participanții la evenimentul de astăzi au pus la dispoziție atât datele existente în evidența poliției, dar și datele rezultate din activitatea proprie a serviciilor. 
Cele mai îngrijorătoare rămân însă cele publicate de către FRA - Agenţia pentru Drepturi Fundamentale ale Uniunii Europene. Potrivite acesteia, un procent de 24% dintre femeile din România spun că au fost supuse violenţei fizice sau sexuale de către un adult, înainte de vârsta de 15 ani.
Cu toate acestea, finanțarea serviciilor de prevenire și asistență din bugetul de stat sunt un vis în România.
Solicitările venite din partea ONG-urilor, dar și a instituțiilor publice, au rămas fără răspuns până acum. Se poate face mult mai mult în România și este necesar să se facă mult mai mult. Alocarea resurselor necesare din bugetul de stat este singura modalitate prin care se poate răspunde adecvat.
Echipa ADRA România, formată din Paula Drăgan și George Mitroi, a participat la dezbaterea despre provocările pe care le au ONG-urile în finanțarea serviciilor necesare pentru victimele violenței în familie. Cea mai mare provocare apare atunci când trebuie diversificate serviciile.
Adina Balan de la  Asociatia Solwodi a împărtășit din provocările pe care le are o organizație privată atunci când trebuie să dezvolte servicii noi. Adaptarea serviciilor la nevoile femeilor victimelor violenței în familie este o necesitate.
 
Mihaela Comoragiu, DAS Targoviste/
Intervenția comunității este esențială în asistența victimelor violenței în familie. Puține Direcții de Asistență Socială din cadrul primăriilor au creat și furnizează servicii de consiliere și adăpost. Existența lor ține de prezența unor specialiști motivați pentru oferirea acestui suport. Un asemenea specialist este Mihaela Comoragiu, Șef Centrul Rezidențial de primire în regim de urgență pentru victimele violenței domestice - ÎMPREUNĂ VOM REUȘI.
Mihaela Comoragiu a vorbit despre provocările cu care se confruntă serviciile de acest timp în procesele de acreditare, dar și în armonizarea nevoilor pe care le au femeile victime ale violenței și limitările și condiționările unei instituții publice. Pe de altă parte, Mihaela Comoragiu a vorbit despre impactul pe care aceste servicii îl au în salvarea vieților și impactul pozitiv pe care îl are cooperarea cu poliția.
Un aspect relevant pentru serviciile de asistență este să găsești modalități prin care să promovezi aceste servicii. Mihaela Comoragiu a creat o campanie puternică de informare a comunității privind existența acestui serviciu.
Ioana Chiroltean, ANES/
În drumul pe care femeile îl parcurg de la drama violenței la accesare serviciilor de suport deseori au nevoie de o ghidare. Această ghidare inițială este asigurată de către echipa care răspunde la numărul de urgență. De aceea, am invitat și ne-am bucurat să avem alături echipa care răspunde la telefonul de urgență ANES: 0800 500 333.
Ioana Chiroltean, care lucrează în acest serviciu, a vorbit despre nevoile femeilor care suna la acest numar, despre promocările întâlnite atunci când este necesar suportul de urgență, dar și despre modul în care cooperarea dintre numărul de urgență și serviciile de suport salvează vieți.
De asemenea, Ioana Ghiroltean a arătat valoarea feedback-ului pe care echipa îl primește de la femeile care sună pentru a mulțumi pentru ajutorul primit, dar și nevoia de cooperare a echipei cu serviciile în care sunt trimise femeile. Feedback-ul este o modalitate prin care serviciile înțeleg direcția în care să facă schimbări pentru creșterea calității.
Mulțumim echipei ANES pentru efortul de a orienta femeile spre servicii, dar și pentru disponibilitatea de cooperare cu organizațiile care lucrează în domeniu. Ne bucurăm că v-am avut alături, Ana Maria Chiritoi Artene, Ioana Chiroltean, Raluca Deleanu și Nadia Nicoleta Morar!
Fundația Sensiblu/
Pentru a susține femeile victime ale violenței, trebuie să înțelegem modul în care ele pot să folosească suportul specialiștilor, dar să înțelegem și resursele pe care specialiști le au pentru a oferi suportul adecvat.
Am invitat echipa Fundației Sensiblu pentru a ne împărtăși din experiența de intervenție pentru susținerea femeilor victime ale unor forme complexe de abuz.
Claudia Bădică, asistent social al Fundației Sensiblu, a vorbit despre modul în care femeile apelează la serviciile de suport și modul în care ajung de la identificarea unor dificultăți și disfuncționalități în familie la înțelegerea problemelor cu care se confruntă și alegerea celor mai bune soluții în funcție de nevoi și de resurse.
Claudia Bădică a vorbit despre faptul că serviciile de consiliere și asistență trebuie să fie profesionalizate, să aibă personal specializat pentru acest tip de suport. Chiar și așa, specialiștii care lucrează în domeniu sunt supuși unor forme de stress și retraumatizări în relație cu experințele trăite de victimele violenței.
Dincolo de relația profesională de suport a femeilor victime ale violenței, specialiștii își caută propriile resurse care să le ofere posibilitatea să fie eficienți.
Experiența Fundației Sensiblu ne inspiră. Mulțumim pentru experiența bogată pe care ați oferit-o participanților. Mulțumim Claudia Bădică, mulțumim echipei pentru bolul cu emoții și Doamnei Director Executiv Cristina Horia care ne-a fost alături.
Simona Voicescu, președinta Asociației Necuvinte/
Ordinul de protecție este un instrument important. În România, femeile pot solicita ordin de protecție în cazul în care sunt în situații de risc în propria familie. Rămân însă o serie de obstacole ce țin de modul în care o femeie reușește să obțină acest ordin și să aibă siguranță după obținerea lui.
Simona Voicescu a oferit din experiența colaborării cu poliția și din posibilitățile pe care poliția le are să protejeze femeile care dețin un ordin de protecție.
 
Laura Vîlsan, Director General al DGASPC Sibiu
Dezvoltarea unor servicii adecvate nevoilor de asistență a victimelor violenței în familie este încă la nivel de speranță în România. DGASPC-ul este una dintre instituțiile care ar trebui să dezvolte aceste servicii de consiliere și adăpost. Sunt însă puține inițiative în acest domeniu. Am invitat-o pe Doamna Laura Vîlsan, Director General al DGASPC Sibiu, la Palatul Parlamentului pentru a ne ajuta să înțelegem care sunt provocările cu care se confruntă DGAPSC-urile în administrarea serviciilor de asistență a victimelor și de ce nu avem mai multe servicii înființate pănă acum.
Laura Vîlsan a împărtășit dificultățile și oportunitățile legate de administrarea Centrului Sfânta Ana din Sibiu. La întrebarea care este cea mai mare provocare, Doamna Vîlsan a răspuns că cele 60 de zile, termenul legal de găzduire, nu este suficient pentru a schimba destinul frânt al victimelor violenței domestice. Necesitatea și eficiența suportului oferit prin intermediul Centrului Sfânta Ana au fost confirmate de către persoanele care au beneficiat de servicii. Însă, pentru a asigura sustenabilitate în ceea ce privește schimbările ce se impun în viața unei persoane, DGAPSC-urile au nevoie de personal format și mai ales de finanțare asigurată de la bugetul de stat.
Violența în familie este o problemă națională, dar nu sunt fonduri alocate de la bugetul de stat pentru crearea și furnizarea de servicii. Centrul Sf. Ana, pe care DGASPC Sibiu l-a dechis în luna februarie și care a gazduit până în prezent 79 de victime, constitutie un exemplu pentru alte DGASPC-uri. Cu toate acestea, rămâne solicitarea de a avea fonduri adecvate pentru a acoperi nevoile de finanțare ale acestor servicii.
Ana Rădulescu, Director Executiv CFCECAS: decizia de a deschide centrul de asistență a victimelor violenței domestice prin DGASPC Sibiu este un semnal clar dat comunității sibiene că oamenii nu sunt lăsați singuri să facă față problemelor cu care se confruntă. Finanțarea acestor servicii din fonduri de la bugetul de stat este absolut necesară.
 
AGENDA ZILEI
9.45-10.00 Primirea si inregistrarea participantilor
10.00-10.15 Deschiderea evenimentului
10.15- 11.00 PANEL
ANES: Ioana Chiroltean - Utilitatea telefonului de urgenta in accesul la informatii a victimelor violentei domestice
Sensiblu:Claudia Badica - Vizibilitatea abuzului emotional si modalitati de sustinere a victimelor violentei domestice
Solwodi: Adina Balan - Suportul oferit victimelor violentei domestice pentru accesul pe piata muncii
11.00-11.20 Pauza
11.20-12.00 PANEL
ADRA ROMANIA: Tiberiu Vasilache - Provocari si solutii in administrarea centrelor rezidentiale private
DAS Targoviste: Mihaela Comoragiu - Provocari si solutii in administrarea centrelor rezidentiale publice aflate in subordinea Directiei de Asistenta Sociala
12.00-12.20 Pauza
12.20-14.00 PANEL
Necuvinte: Simona Voicescu - Cate femei obtin ordinul de protectie si cum le protejeaza acesta
DGASPC Sibiu: Laura Vilsan - Provocari si solutii in administrarea centrelor rezidentiale publice aflate in subordinea DGASPC
CFCECAS: Adela Setet - profesionalizarea serviciilor de asistenta a victimelor violentei domestice
CFCECAS: Lucian Caciamac - Complexitatea pregatirii profesionale a personalului din serviciile de asistenta a victimelor violentei domestice
 
 



Go to top